1asig.ro
1asig.ro

Cornel COCA - CONSTANTINESCU, Vicepresedinte - Sectorul Asigurari - Reasigurari, ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara


Principala realizare a pietei in acest an este data de faptul ca actorii din piata au invatat din greselile trecutului si nu le mai repeta astazi. Piata transmite un semnal de maturitate si de stabilitate.

XPRIMM: Care au fost cele mai importante actiuni intreprinse, in acest an, de ASF, in vederea stabilizarii pietei asigurarilor?
Cornel COCA CONSTANTINESCU:
Anul 2017 este unul important, este o "piatra de hotar", daca vreti, pentru piata asigurarilor. De ce? Pentru ca anul 2016 a fost un an destul de greu pentru piata, vorbim de doua falimente rasunatoare in piata asigurarilor - e vorba de ASTRA Asigurari si CARPATICA Asig. De asemenea, discutam de turbulentele care au fost transmise in piata inclusiv de catre aceste falimente, ma refer la cresterile spectaculoase ale tarifelor pe zona RCA, si, nu in ultimul rand, nemultumirea unei bresle - o revolta a unei bresle impotriva altei bresle -, finalizata, in cele din urma, cu, interesant, inregistrarea unei nemultumiri generale. Consumatorii erau nemultumiti, asiguratorii erau nemultumiti, ASF era nemultumita, toata lumea era nemultumita.

Anul 2017 este anul in care am reusit sa stabilizam lucrurile, este anul in care am avut mai multe actiuni. Pe de o parte, o actiune in ceea ce priveste cadrul legislativ - cu sprijinul Parlamentului Romaniei, am reusit sa cream un cadru legislativ predictibil si, in acelasi timp, ancorat in realitatile vremurilor pe care le traim, ma refer la legea RCA. Totodata, am reusit sa punem in practica, chiar incepand cu anul precedent, noua lege privind redresarea si rezolutia in asigurari, noua lege privind Fondul de Garantare al Asiguratilor - pentru ca avem nevoie de o plasa de siguranta a acestei piete, plasa de siguranta care aduce un plus de credibilitate pietei in fata consumatorilor.

In ceea ce priveste ASF, cred ca, astazi, ne aflam intr-un moment in care se creeaza premisele de crestere a acestei piete, crestere sanatoasa. Am cel putin doua argumente. La sfarsitul semestrului 1 al anului 2017, pentru prima data in istoria recenta a pietei asigurarilor, toate companiile de asigurari inregistrau nivelul de SCR si MCR, indicatorii de baza ai acestei piete, la nivel superior 1. Adica, se incadrau in cerintele legale. Pe de alta parte, inregistram cresteri ale pietei, eu nu cred in cresteri spectaculoase, cred mai degraba in cresteri sanatoase si, in acelasi timp, in cresteri sustenabile, pana la urma, pentru ca, altfel, ceea ce se intampla e doar o situatie de moment

XPRIMM: Estimati ca aceste cresteri vor continua si pe finalul anului, si in anii urmatori?
C.C.C.:
Eu cred ca da, mizez pe o crestere pana la nivel de 10% - deci, nu cred ca vom depasi 10% in acest an. Cred in continuare ca, in principal, cresterea va veni din zona asigurarilor de viata. Dupa cum ati constatat, la sfarsitul semestrului unu, avem o crestere de 36% a pietei comparativ cu anul precedent. Nu numai acest semnal este incurajator, ci faptul ca aceasta piata - piata asigurarilor de viata -, este una cu un potential urias, inclusiv in Romania, asa cum se intampla in restul statelor din UE

XPRIMM: Care sunt realizarile industriei de asigurari in acest an?
C.C.C.:
Eu cred ca principala realizare a pietei este data de faptul ca actorii din piata - societatile de asigurari -, au invatat din greselile trecutului si nu le mai repeta astazi. Faptul ca piata transmite un semnal de maturitate, faptul ca piata transmite un mesaj de stabilitate si faptul ca feedback-ul care vine din partea clientilor este unul pozitiv. Daca ma ancorez numai intr-un indicator simplu - vorbesc de nivelul petitiilor -, in acest an ne aflam la jumatatea numarului petitiilor din anul precedent, ceea ce inseamna ca asiguratorii nu se concentreaza numai pe operatiunea initiala, operatiunea de vanzari, ci incep sa se concentreze si pe ceea ce inseamna despagubiri, plata despagubirilor, un lucru extrem de important pentru noi, ca autoritate de supraveghere.

XPRIMM: Ce feedback ati primit pe noua lege RCA?
C.C.C.:
Nu toata lumea este multumita atunci cand apar schimbari. Atunci cand eram in dezbateri pe proiectul de lege cu cei implicati in dezbaterile publice - fie ca vorbim de asiguratori, service-uri, brokeri s.a.m.d., stakeholderi in general -, da, nemultumirile existau, dar pentru noi a fost important un singur lucru. Noi am fost constienti ca trebuie sa resetam aceasta piata, sa ne cream instrumente noi, instrumente ancorate in prezent, care sa evite aparitia unor situatii similare celor din trecut. Cand spun acest lucru, ma refer la o abordare superioara a acestei piete prin prisma riscului. Discutam de notiunea de client cu risc ridicat si implementarea in piata a acestui instrument. Discutam de un tarif de referinta util fiecarui client - fiecaruia dintre noi, de altfel -, atunci cand incheiem o polita de asigurare obligatorie, pentru a putea face o comparatie intre riscul existent la nivelul agregat al pietei si riscul care este cuantificat de un anumit asigurator pe baza propriului portofoliu. De asemenea, discutam de un serviciu extrem de important, la care eu tin foarte tare si sper, pana la urma, sa fie implementat, incerc sa il implementez de cativa ani - decontarea directa. De ce? Pentru ca, in opinia mea, acesta este un prim pas, un pas urias facut catre ceea ce inseamna protectia consumatorului, fidelizarea clientului si rutarea interesului clientului de la pret, in mod special, catre ceea ce se numeste calitatea serviciilor.

XPRIMM: Exista, la nivel de ASF, statistici referitoare la modul in care clientii au primit serviciul de decontare directa? A fost achizitionat sau solicitat?
C.C.C.:
Pentru moment, nu, deoarce vorbim de numai doua luni de cand se implementeaza acest produs. Important este ca asiguratorii au venit in intampinarea clientilor, au notificat costurile aferente acestui serviciu si, astazi, piata - am constatat cu mare placere -, desfasoara o actiune sustinuta in ceea ce priveste promovarea decontarii directe. Oamenilor trebuie sa li se explice ce inseamna decontarea directa, oamenii trebuie sa inteleaga de ce au nevoie de acest produs si, in acelasi timp, piata va inregistra plus-valoare prin ceea ce inseamna produs, reputatie si tot ceea ce ar trebui sa insemne piata de asigurari din Romania.

XPRIMM: Romania are un grad scazut al penetrarilor asigurarilor in comparatie cu alte tari din UE. In acest context, solutia ar fi micro-asigurarile?
C.C.C.:
Da. Cred ca trebuie promovate mult mai multe chestiuni. Personal, in acest scurt mandat, pe care l-am preluat de cateva luni, mi-am stabilit trei obiective de baza: unul dintre ele l-am atins - stabilizarea pietei asigurarilor RCA. Am reusit sa implementam un nou cadru legal, piata este stabile, tarifele sunt stabile, nu mai inregistram turbulente in aceasta piata. Doi: ma intereseaza foarte tare piata asigurarilor obligatorii de locuinta si, in opinia mea, aceasta asigurare este o micro-asigurare, o asigurare cu putine riscuri, bine definite, costuri prestabilite, sume asigurate prestabilite si o asigurare de masa. Important este acum cum reusim sa cream un plus de constientizare la nivelul populatiei pentru a isi asigura bunurile pe care sunt proprietari. Romania este pe primul loc in Europa in ceea ce priveste numarul de proprietari: 96% dintre locuinte sunt detinute in proprietate de persoane fizice si juridice. Nu cred ca oamenii nu vor sa se asigure impotriva riscurilor de catastrofa, cred ca mesajul trebuie sa vina din piata, piata trebuie sa le explice oamenilor de ce au nevoie de aceasta asigurare. Altfel, vom ramane intr-o zona de periferie, in care orice asigurare obligatorie este perceputa ca o taxa.

XPRIMM: Considerati ca trebuie aduse modificari la polita PAD pentru a fi transformata intr-un sistem mai viabil pentru Romania?
C.C.C.:
Cu siguranta, da. Legea a intrat in vigoare in anul 2008, este o lege ce trebuie actualizata, pentru ca practica ne-a aratat ca, pe anumite zone, legea este perfectibila. In ceea ce priveste actionariatul si guvernanta, trebuie lucrat. Pe de alta parte, nivelul de capitalizare al companiei, astazi bine capitalizata pentru nivelul de business pe care il au - adica un grad de cuprindere de aproximativ 19-20% -, dar care este perspectiva, unde vrem sa ajungem? Noi trebuie sa atingem obiectivul pentru care PAID a fost infiintat, adica sa ajungem la un grad de cuprindere in asigurare de 100%. In acel context, ce trebuie facut? Compania trebuie sa se pregateasca, actionarii sa se pregateasca, compania sa fie bine capitalizata si sa poata face fata riscurilor pe care si le asuma in administrare.

XPRIMM: Un mesaj pentru piata asigurarilor?
C.C.C.:
Eu cred ca, in principal, piata trebuie sa aduca un plus in ceea ce priveste relatia dintre asigurator si asigurat. Iar BAAR a reusit sa coaguleze acest interes. Exista protocoale incheiate intre toate copaniile care vand RCA, astfel incat decontarea directa sa poata fi pusa in practica si sa nu fie transpusa intr-un cost foarte ridicat. Pe de alta parte, trebuie sa transmita un mesaj de incredere pietei, adica asiguratilor, si, nu in ultimul rand, trebuie sa aiba incredere in ASF, asa cum si noi, de altfel, avem incredere in piata pe care o supraveghem.


Editor: Mihaela CIRCU | Publicat pe 24.11.2017 | 2372 vizualizari
Share |