Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari – UNSICAR a tansmis un comunicat de presa prin care contesta declaratiile facute recent de Virgil SONCUTEAN, CEO, ALLIANZ TIRIAC privind rolul si activitatea brokerilor pe piata de asigurari din Romania.
Redam mai jos declaratia de presa publicata de UNSICAR:
”In urma declaratiilor publice ale domnului Virgil Soncutean, CEO Allianz Tiriac, care face aprecieri despre activitatea si rolul brokerilor pe piata asigurarilor, sustinand ca acestia nu sunt interesati de alte produse de asigurari decat RCA dam publicitatii urmatoarea declaratie de presa: Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari contesta vehement afirmatiile sefului Allianz Tiriac privind rolul si activitatea brokerilor pe piata de asigurari din Romania.
Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari (UNSICAR) ii aminteste domnului Virgil Soncutean, CEO Allianz Tiriac, ca succesul obtinut de compania pe care o conduce se datoreaza si contributiei brokerilor, in multi ani de colaborari si mii de oameni care au depus efort si munca. Ne pare rau ca, dupa ce compania a acumulat portofoliu si profit, acum domnul SONCUTEAN face afirmatii negative la adresa brokerilor, aceste declaratii nefiind in spiritul unui business care se bazeaza pe colaborare.
UNSICAR atentioneaza asupra faptului ca declaratiile dlui. director SONCUTEAN referitoare la volumul vanzarilor RCA de catre brokeri sunt contrazise de cifrele oficiale mentionate in rapoartele intocmite de Autoritatea de Supraveghere Financiara, disponibile pe site-ul acestei autoritati si in analizele UNSICAR bazate pe aceste informatii. Astfel, veniturile brokerilor din RCA au fost in 2022 de circa 50%, in timp ce la Allianz Tiriac acest procent a fost de 52%. In 2023, veniturile din RCA ale brokerilor au fost de 40% din total (pe fondul plafonarii nejustificate a comisioanelor), in timp ce la Allianz Tiriac acest procent a crescut la 56%.
Daca ne uitam la cifre, din cele peste 612 milioane RON crestere a primelor subscrise in 2023 fata de 2022, 460 milioane RON reprezinta RCA, ceea ce inseamna ca circa 75% din cresterea Allianz Tiriac vine din RCA. In ceea ce priveste asigurarile generale facultative, cifrele ne arata ca piata de brokeraj a crescut procentual pe aceasta categorie mai mult decat a reusit compania condusa de dl. SONCUTEAN in 2023. Astfel, pe asigurari facultative cresterea companiei condusa de acesta din urma a fost de doar aproximativ 6% in 2023, in conditiile in care intreaga piata de asigurari generale facultative a crescut cu cca 15%, iar cresterea primelor intermediate de brokeri pe categorie a fost de aproape 19%. In concluzie, brokerii prezinta clientilor asigurarile facultative si o dovada in acest sens este ca acestia distribuie cel mai mare volum de prime non-RCA: din 8 miliarde de lei, cat este piata de asigurari generale fara RCA, brokerii distribuie peste 5,5 miliarde lei.
UNSICAR il invita pe dl. Soncutean sa analizeze cifrele oficiale din rapoartele publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiara care reflecta faptul ca piata de brokeraj a crescut semnificativ mai mult pe partea de asigurari generale facultative comparativ cu cresterea Allianz Tiriac pe acest segment. Prin urmare, dl. SONCUTEAN ar trebui sa analizeze de ce la nivelul societatii pe care o conduce segmentul de asigurari facultative a evoluat de 3 ori mai incet decat brokerii pe aceasta categorie si daca strategia manageriala pe care a impus-o companiei Allianz Tiriac reuseste sa aduca dezvoltare la intensitatea pe care o colaborare parteneriala si bazata pe respect reciproc cu piata de brokeraj ar oferi-o. Felicitam echipele Allianz Tiriac pentru cresterea pe asigurarile de viata mult peste evolutia pietei in 2023, probabil si cu ajutorul important al companiilor de brokeraj. De asemenea, e important de notat ca asigurarile de viata sunt o categorie unde si brokerii au crescut in ritm cu piata in 2023 si ne asteptam ca aceasta evolutie sa se mentina pe viitor.
Dincolo de emotia pozitiva a unui rezultat istoric, il invitam pe dl. Soncutean sa analizeze si contextul general si sa vada ca in alte tari subsidiarele grupului opereaza in piete functionale, cu un nivel ridicat de concurenta, in timp ce in Romania avem o concurenta scazuta, intretinuta artificial de masura nejustificata a plafonarii, care nu face decat sa destabilizeze piata si intarzie aparitia de noi jucatori care sa stimuleze concurenta in favoarea clientilor.
Plafonarea nu poate sa dureze la nesfarsit si suntem increzatori ca piata va reveni la normal, iar operatorii economici vor interactiona intr-o piata libera si concurentiala. Orice afirmatie care sa anticipeze cum vor evolua relatiile comerciale ale concurentilor Allianz Tiriac nu este de acceptat intr-o piata libera.
Oricine afirma ca nu mai e nevoie de oameni in distributie si a vinde doar online e reteta succesului absolut, ignora realitatea (faptul ca o pondere importanta din populatie nu detine competente digitale) sau nu accepta cum functioneaza sistemul (faptul ca brokerii furnizeaza clientului oferte de la mai multi asiguratori, clientul avand astfel posibilitatea de a alege oferta cea mai potrivita pentru el). Totodata, vanzarea online implica in continuare costuri legate de marketingul digital, oamenii si companiile care administreaza canalul de distributie online, cheltuielile IT si o serie de alte costuri implicate pentru vanzarea online.
Emiterea de polite de asigurare presupune costuri, responsabilitate si implicare din partea brokerilor, care activeaza intr-un domeniu strict reglementat si supravegheat si care se asigura de corectitudinea politelor astfel incat clientii sa fie multumiti si protejati impotriva daunelor.
UNSICAR regreta ca, dupa atatia ani si dupa ce pe aproape toate liniile de asigurari clientii au confirmat ca prefera sa cumpere prin brokeri, mai sunt manageri care fac generalizari nejustificate pe cifre si realitati de business si nu reusesc sa inteleaga ca partenerii de distributie au modele de business diferite, adaptate specificului de clienti pe care ii servesc. Ne vom abtine de la a mai comenta si restul afirmatiilor negative ale dlui. Soncutean la adresa brokerilor din Romania si ne exprimam increderea ca acestea sunt doar expresia credintelor sale personale si nu reprezinta pozitia oficiala a grupului Allianz, avand in vedere ca brokerii sunt cel mai important canal de distributie in majoritatea tarilor in care activeaza grupul. ”