UE si Ucraina au decis joi, 20 iunie, sa prelungeasca si sa actualizeze actualul acord privind transportul rutier. Acordul urmareste sa ajute Ucraina sa acceseze pietele mondiale prin facilitarea tranzitului prin tarile UE si prin dezvoltarea in continuare a legaturilor sale cu piata UE. Semnat pentru prima data la 29 iunie 2022 in urma invadarii pe scara larga a Ucraineide catre Rusia, acordul a sporit substantial schimburile comerciale rutiere dintre Ucraina si UE, in beneficiul ambelor economii.
„De la acordul initial, exporturile rutiere ucrainene catre UE au crescut semnificativ, adaugand peste 300.000 de tone de marfuri exportate lunar. In acelasi timp, importurile ucrainene din UE au crescut vertiginos, valoarea importurilor crescand de aproape trei ori in comparatie cu valoarea exporturilor, ajungand la o valoare impresionanta de 700 milioane EUR pe luna. Extinderea prezentului acord este o expresie puternica a solidaritatii europene. Prin consolidarea acordului cu garantii solide si asigurarea ferma a respectarii legii, punem bazele unor conexiuni de transport durabile care consolideaza rezilienta Ucrainei.”, a declarat comisarul pentru transporturi, Adina Valean.
Prin urmare, acordul este prelungit pana la 30 iunie 2025, cu reinnoire tacita pentru o alta perioada de sase luni, cu exceptia cazului in care una dintre parti nu este de acord si are dovezi solide si clare ca exista o perturbare majora a pietei sale de transport rutier sau ca obiectivele acordului nu mai sunt, in mod evident, indeplinite. Pentru a imbunatati punerea in aplicare, acordul include acum urmatoarele dispozitii pentru:
Sa solicite operatorilor de transport sa detina documente care sa ateste autorizatia de transport international si respectarea acordului.
Sa solicite documente care sa ateste ca operatiunile fara incarcatura sunt legate direct de o operatiune de tranzit sau bilaterala, in conformitate cu acordul.
Consolidarea respectarii de catre operatorii de transport rutier de marfuri a obligatiilor prevazute in acord, in special combaterea fraudei, a falsificarii documentelor conducatorului auto si a incalcarilor normelor de siguranta rutiera, care ar putea duce la pierderea drepturilor de a presta servicii de transport specificate in acord.
Introducerea unei clauze de salvgardare care sa permita suspendarea acordului in anumite zone geografice in cazul in care o piata de transport rutier din aceasta zona se confrunta cu perturbari majore care pot fi atribuite acordului.
Istoricul dosarului
De la acord, care faciliteaza temporar transportul rutier de marfuri intre Uniunea Europeana si Ucraina, exporturile rutiere ucrainene catre UE au crescut semnificativ. Mai precis, volumul exporturilor a crescut cu aproximativ doua treimi, in timp ce valoarea exporturilor a crescut cu o treime. Aceasta inseamna peste 300,000 de tone suplimentare de marfuri exportate lunar. In paralel, importurile ucrainene din UE au crescut, de asemenea, volumul importurilor crescand cu aproximativ 300.000 de tone pe luna. Valoarea importurilor a crescut de aproape trei ori mai rapid decat valoarea exporturilor, ajungand la peste 700 milioane EUR pe luna, comparativ cu 250 milioane EUR pe luna. Acordul, pus in aplicare din cauza pierderii rutelor de transport si a pietelor de export din estul Ucrainei din cauza agresiunii Rusiei, sprijina culoarele de solidaritate UE-Ucraina. Aceasta a facilitat transportul de bunuri vitale, cum ar fi combustibilul si ajutorul umanitar, in Ucraina si a permis exporturilor ucrainene, cum ar fi cerealele, minereurile si otelul, sa ajunga in UE si in afara acesteia.
Data anterioara de incheiere a acordului a fost 30 iunie 2024. Acordul actualizat si extins a fost semnat la Bruxelles de comisarul Adina Valean si Serhiy Derkach, ministru adjunct al Comunitatilor, teritoriilor si dezvoltarii infrastructurii din Ucraina.
Un acord similar este in vigoare intre UE si Moldova.