1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Studiu ING Bank & Impact Hub: In ultimii 15 ani, veniturile companiilor din Romania au crescut de 6,5 ori, ajungand la peste 2.600 mld. lei, in timp ce profiturile lor s-au majorat de 10 ori

Veniturile totale ale firmelor din Romania au crescut de 6,5 ori in ultimii 15 ani, de la 400 miliarde de lei in 2008 la peste 2.600 miliarde de lei in 2023, arata studiul „Profil de Antreprenor 2024” realizat pentru ING Bank Romania de Datable si Impact Hub Bucharest, cu sprijinul Startarium. Cea mai mare crestere, de peste 60%, s-a observat in perioada 2021-2023. 
In schimb, rata de crestere a profitului net total al firmelor din Romania a fost mai mare decat cea a cresterii veniturilor. Astfel, profitul net al companiilor a ajuns in 2023 la valoarea de 223 miliarde de lei, de 10 ori mai mare decat valoarea inregistrata la finalul anului 2008, conform unui studiu realizat e ING Bank si Impact Hub.

ING Bank Romania aniverseaza 30 de ani de activitate pe plan local in 2024, iar studiul „Profil de Antreprenor 2024” ofera o radiografie detaliata a climatului antreprenorial din Romania. Cercetarea se bazeaza, in premiera, pe analiza datelor la nivel teritorial, pentru a oferi o imagine cat mai clara a evolutiei mediului antreprenorial mai ales in cea de-a doua jumatate a ultimelor trei decenii.

„In ultimii 30 de ani, ING Bank Romania a jucat un rol activ in dezvoltarea afacerilor clientilor nostri si a contribuit la progresul economiei romanesti. Studiul „Profil de Antreprenor” confirma progresul remarcabil inregistrat in aceasta perioada atat la nivel macro, cat si microeconomic, in special in anii care au urmat aderarii la Uniunea Europeana. In acelasi timp, ramane evidenta problema polarizarii dezvoltarii economice, care trebuie adresata in anii care urmeaza. Recent am lansat si raportul 30 x 30. 30 de ani de transformari. 30 de ani de ING, in care aratam ca economia Romaniei are potentialul de a se dubla in urmatorul deceniu, iar tara noastra ar putea intra in top 10 economii din Uniunea Europeana.” -  Mihaela BITU, CEO, ING Bank Romania.

Urban vs. rural in antreprenoriat. Bucuresti concentreaza 37% din totalul profiturilor in Romania

In ultimii 15 ani, profitul net in mediul urban a crescut cu 57%, semnificativ mai rapid decat in mediul rural, unde cresterea a fost de doar 39%. Acest decalaj evidentiaza dificultatea mediului rural in transformarea veniturilor in profit net, avand costuri operationale mai mari si o eficienta mai scazuta decat in urban. 

Bucuresti continua sa concentreze cea mai mare pondere a profitului net, de 37% din totalul profiturilor obtinute de afacerile din Romania. Totusi, aceasta pondere s-a mai redus in ultimii ani, in 2014, de exemplu, fiind de 45%.

In ceea ce priveste veniturile din ultimii 15 ani, cresterea medie anuala a fost de 148 miliarde de lei. Centrele urbane au insumat peste 60% din veniturile totale ale companiilor. Alaturi de Bucuresti si Ilfov, se remarca judetele Arges, Cluj si Timis.

„Raportul Profil de antreprenor 2024 arata ca, in pofida provocarilor, antreprenorii romani demonstreaza o rezilienta remarcabila si un potential semnificativ de crestere. Extinderea internationala, cresterea bazei de clienti si adoptarea tehnologiilor avansate sunt considerate prioritati esentiale. Pentru a atinge aceste obiective, este necesara o imbunatatire a ecosistemului antreprenorial, prin acces mai bun la finantare, suport educational continuu si politici favorabile dezvoltarii afacerilor.”-  Vlad CRAIOVEANU, CEO & Cofondator, Impact Hub Bucharest.  

Din perspectiva numarului de firme, la inceputul anilor ’90, doar cateva procente dintre afaceri se regaseau in rural, in timp ce astazi, 32% dintre ele sunt localizate aici. Mediul urban continua sa domine peisajul antreprenorial, cu 68% din afaceri in orase si municipii, din care aproape 19% sunt doar in Bucuresti. 

In zona Bucuresti-Ilfov, in Cluj, in Timis si in alte centre urbane din vestul tarii exista o densitate de peste 100 de firme si freelanceri la 1.000 de locuitori. Cele mai reduse niveluri ale densitatii de firme in raport cu populatia sunt inregistrate in regiuni rurale din anumite zone ale Moldovei si Munteniei, unde se inregistreaza intre 11 si 31 de firme la mia de locuitori.
Mioveni este singurul oras care a reusit sa concentreze aproximativ 2,2% din profitul net total national anual, datorita industriei auto. Cele mai mari performante in raport cu profitul net total national au fost inregistrate in perioada de criza economica si revenire 2009-2013, subliniind importanta afacerilor locale stabile si a investitiilor straine in acestea.

Din punct de vedere al numarului de afaceri, cea mai densa zona este comuna Sfantul Gheorghe (TL) cu 315 companii/ 1000 locuitori rezidenti. De asemenea, in primele 5 se regasesc localitatile Crisan (TL), Costinesti (TL), Brebu Nou (CS) si Afumati (IF), toate avand densitati ale afacerilor de peste 250 afaceri/ 1000 locuitori rezidenti.

20% din companiile infiintate in 1990 sunt active in 2024. Durata medie de viata a unei companii in Romania: 11 ani
Intre 1990 si 2024, mediul de afaceri din Romania a trecut prin multe schimbari, reflectand adaptarea la economia de piata. Dupa o explozie de noi firme in anii '90, am vazut o
scadere, urmata de o revenire puternica dupa anul 2000, cu momente de varf in 2007 si 2017.
In perioada crizei financiare globale, resimtita in Romania intre anii 2008 si 2010, o mare parte dintre firmele proaspat infiintate nu au supravietuit. 
Din totalul celor peste 80.000 de companii infiintate in 1990, doar 16.000, respectiv 20% din total, mai sunt active in 2024. 
Durata medie de viata a unei companii in Romania este de aproape 11 ani, in timp ce peste 50% dintre acestea au o vechime de cel putin 8 ani.

In ultimii 15 ani, structura economiei romanesti s-a mentinut stabila, dar cu o concentrare puternica in cateva sectoare dominante. Industria prelucratoare si comertul au ramas pilonii principali, generand impreuna aproximativ 60% din veniturile totale.

In aceeasi perioada, sectorul constructiilor si-a sporit contributia, ajungand la aproximativ 9% din veniturile totale, reflectand o cerere crescuta de infrastructura si locuinte. Aceasta crestere a constructiilor a sprijinit dezvoltarea economica, dar dependenta de acest sector poate crea vulnerabilitati, in special in cazul unei incetiniri a pietei imobiliare.

Peste un sfert din totalul companiilor din sectoare precum comertul online, intretinerea si repararea autovehiculelor, dar si comertul alimentar prezinta riscuri financiare ridicate, intrucat sunt foarte sensibile la fluctuatiile pietei. In domeniul comertului online, de exemplu, gradul de indatorare este de peste 50%, iar o schimbare economica neasteptata poate sa conduca la probleme semnificative companii din acest domeniu. In general, indatorarea ridicata poate limita flexibilitatea acestor afaceri si le poate expune riscurilor majore in perioade de criza economica.

In Romania activeaza in prezent peste 1,67 milioane de firme si persoane fizice care desfasoara activitati de tip freelancing (prin forme de organizare juridica precum PFA – persoana fizica autorizata, II – intreprinderi individuale sau IF – intreprinderi familiale). Numarul acestora este cu 58% mai mare decat finalul anului 2009, arata datele de la Registrul Comertului.