Cresterea preturilor are efecte negative directe asupra sanatatii romanilor, care renunta la obiceiuri sanatoase sau aspecte care tin de grija personala si chiar amana vizita la medic.
Acestea sunt doar cateva dintre concluziile studiului "Impactul contextului macro-economic asupra atitudinii romanilor privind sanatatea si un stil de viata sanatos", lansat in cadrul campaniei nationale de informare "Luna Asigurarilor de Sanatate". Studiul, desfasurat prin intermediul unui chestionar online, in perioada 27 februarie - 3 martie 2023, la care au participat 2.038 de respondenti, a evaluat mai multe instante care formeaza un stil de viata sanatos.
In deschiderea chestionarului, respondentii au fost intrebati daca (si in ce masura) considera ca simt efectul modificarii preturilor. Impactul cresterii preturilor este resimtit intr-un procent covarsitor - 77% dintre respondenti au declarat ca au simtit sau resimt impactul cresterii preturilor in unul sau mai multe aspecte ale vietii intr-o mare masura, in timp ce 20%, intr-o oarecare masura.
Inflatia si activitatea fizica: 1 roman din 3 a renuntat la sport
Participantii la sondaj se declara moderat activi: daca 37% dintre respondenti au afirmat ca nu fac deloc miscare in momentul de fata, iar 18% fac miscare destul de rar, mai rar de o data pe saptamana, in schimb, de cealalta parte, 24% declara ca au un job moderat activ sau merg la sala/ fac miscare regulat, de 2-3 ori pe saptamana, 21% sunt foarte activi, fie pentru ca au un job care le impune multa activitate fizica, fie ca fac sport de cel putin 4-5 ori pe saptamana.
Intrebati daca au renuntat la abonamente fitness sau activitati sportive contra-cost in ultimele 3 luni, ca urmare a cresterii preturilor sau a situatiei financiare personale devenita mai dificila din cauza inflatiei, 19% au afirmat ca au renuntat la toate activitatile sportive contra-cost si abonamentele fizice, iar 10% - la cel putin un abonament fitness/ o activitate sportiva, pastrand altele. 4% au declarat ca intentioneaza sa faca acest lucru in urmatoarele 3 luni, in timp ce 8% au negat aceasta intentie. Pentru 58% dintre romani, intrebarea nu s-a aplicat, deoarece nu detineau abonament fitness/ nu realizau activitati sportive contra-cost la momentul efectuarii studiului.
Inflatia si alimentatia: 4 din 10 romani au inceput sa cumpere alimente mai ieftine
58% dintre romanii care au participat la studiu estimeaza ca au o alimentatie sanatoasa intr-o oarecare masura, 21% - intr-o mica masura, iar 11% - intr-o mare masura. 5% nu pot estima, iar alti 5% o considera drept "complet nesanatoasa".
Intrebati daca au adus modificari asupra alimentatiei lor in ultimele trei luni, ca urmare a cresterii preturilor sau a situatiei financiare personale devenita mai dificila din cauza inflatiei, 44% dintre respondenti au declarat ca au renuntat la alimente de calitate, mai scumpe, si s-au orientat catre alimente mai ieftine. 21% au declarat ca nu, dar intentioneaza sa faca schimbari in urmatoarele trei luni, in timp ce 27% au declarat ca nu si nici nu intentioneaza in urmatoarele 3 luni.
Inflatia si starea de bine: romanii au renuntat mai mult la cumpararea de carti, gadget-uri, haine sau bijuterii si mai putin la abonamentele la servicii de streaming
Peste jumatate dintre participantii la sondaj au intre 2 si 4 ore pe zi timp liber1 pe care il pot dedica relaxarii personale. Aproape 2 din 10 romani (16%), insa, au mai putin de 1 ora de timp liber pe zi disponibila, in timp ce alti 16% declara ca au cel putin 5 ore pe zi.
Pentru 36% dintre respondenti, situatia financiara personala devenita mai dificila din cauza inflatiei a avut un impact negativ asupra timpului lor liber, acesta scazand comparativ cu situatia raportata cu 3 luni inainte. Pentru 13% dintre respondenti, timpul liber a crescut in ultimele 3 luni, iar in cazul a 32% dintre participanti nu a avut loc nicio schimbare.
Pe fondul cresterii preturilor, insa, romanii au renuntat, in ultimele 3 luni, la o serie de activitati si servicii din zona petrecerii timpului liber si a relaxarii.
Astfel, studiul indica faptul ca romanii au renuntat cel mai usor la cumpararea de produse care le aduc bucurie (de tipul cartilor, hainelor, gadget-urilor, bijuteriilor) - 78% dintre participantii la studiu au renuntat, intr-o masura mai mare sau mai mica la acestea, in urma inflatiei si doar 10% au declarat ca nu au renuntat si nici nu intentioneaza -, iar cel mai greu, la abonamente sau servicii contra-cost care le aduc bucurie sau ii relaxeaza, de tipul abonamentelor de streaming, de exemplu - 46% au renuntat intr-o masura mai mare sau mai mica la astfel de servicii, in timp ce 18% au declarat ca nu au renuntat si nici nu vor face acest lucru.
Rezultatele detaliate arata astfel:
- activitati din afara casei care le aduc bucurie/ ii relaxeaza, pe care le desfasurau cu o oarecare regularitate (ex: masa in oras, excursii, calatorii, mers la teatru, concerte, mers la film etc.) - 45% au renuntat la unele din aceste activitati, pastrand altele, in timp ce 20% au renuntat la aproape toate aceste activitati. Doar 13% au declarat ca nu renunta si nici nu vor face acest lucru in urmatoarele 3 luni;
- cumpararea de obiecte sau produse care le aduc bucurie/ ii relaxeaza (ex: carti, haine, produse cosmetice, bijuterii, gadget-uri, jocuri video etc.) - 31% au renuntat intr-o foarte mare masura la acestea in ultimele 3 luni, pe fondul cresterii preturilor, 29% - intr-o oarecare masura, iar 18% - intr-o mica masura. Doar 10% au declarat ca nu renunta si nici nu vor face acest lucru in urmatoarele 3 luni;
- servicii contra-cost la care apelau cu regularitate sau abonamente pentru servicii care le aduc bucurie/ ii relaxeaza (ex: abonamente pentru servicii de streaming de tipul Netflix, Disney, HBO, abonamente pentru aplicatii de audiobooks si podcast-uri, mers la salon etc.) - 16% dintre participantii la studiu au declarat ca au renuntat la aproape toate aceste servicii, in timp ce 30% au renuntat la o parte din ele, pastrand altele. Pe de alta parte, 18% dintre respondenti au declarat ca nu renunta si nici nu vor face acest lucru in urmatoarele 3 luni, in timp ce 13% au declarat ca inca nu au renuntat, insa intentioneaza sa faca acest lucru in urmatoarele 3 luni.
Intrebati daca starea lor psihica/ mentala este afectata negativ ca urmare a situatiei economice actuale, doar 2 din 10 romani au declarat ca nu - in schimb, pentru 78% dintre ei, inflatia a avut efecte negative: 19% considera ca starea lor mentala a fost afectata negativ intr-o mare masura, 30%, intr-o oarecare masura, iar 24%, intr-o mica masura.
Inflatia si serviciile medicale - 6 din 10 romani au renuntat la servicii medicale sau au amanat vizita la medic din cauza cresterii preturilor
Aproape 6 romani din 10 au renuntat la servicii medicale/ au amanat sau au evitat vizita la medic in ultimele 3 luni, desi au avut o problema medicala, ca urmare a cresterii preturilor sau a situatiei financiare personale devenita mai dificila din cauza inflatiei, arata rezultatele studiului. Astfel, 22% au facut de mai multe ori acest lucru, 15% - de cateva ori, iar 22% - o data sau de doua ori.
Romanii par sa apeleze din ce in ce mai des la clinici private. Astfel, 2 din 3 romani au apelat cel putin o data la servicii medicale din mediul privat - 10% dintre participantii la studiu apeleaza foarte des la aceste servicii, 21%, destul de des, iar 40% - rar.
Dintre respondentii care au apelat/ apeleaza la mediul privat pentru servicii medicale, 43% au declarat ca au facut acest lucru exclusiv cu plata facuta din buzunarul propriu, 30% - si cu plata, dar si cu trimitere de la medicul de familie, pentru 10% aceste servicii au fost exclusiv decontate prin abonament medical/ asigurare medicala privata, pentru alti 10% - exclusiv cu trimitere medicala / decontate de stat, iar pentru 7% - cu plata, cu trimitere, dar si decontate prin abonament/ asigurare privata.
Asigurarile de sanatate sunt vazute majoritar ca un sprijin in perioade economice dificile
15% dintre participantii la sondaj au declarat ca detin o asigurare voluntara de sanatate, 11% - un abonament medical, iar 4% - ambele tipuri de produse.
In cadrul studiului, respondentii au fost rugati sa evalueze urmatoarea fraza privind asigurarile de sanatate: "Asigurarea privata de sanatate este un sprijin financiar in aceasta perioada economica dificila, marcata de cresterea preturilor". 57% o considera adevarata (27% - intr-o mare masura, 30% - intr-o oarecare masura), iar 31%, nici adevarata, nici falsa.
Esantion
Studiul "Impactul contextului macro-economic asupra atitudinii romanilor privind sanatatea si un stil de viata sanatos" s-a desfasurat online, in perioada 27 ianuarie - 3 martie 2023. Din cei 2.038 de respondenti, 65% sunt femei si 34%, barbati. Majoritatea au varsta cuprinsa intre 26 si 55 de ani (28% - intre 36 - 45 de ani, 24% - intre 26 - 35 de ani), avand venituri lunare mici si medii (43% - intre 1500 - 3000 lei, 26% - intre 3000 - 500 lei, 21% - sub 1500 lei).
Despre campanie
Campania nationala de informare si educatie financiara "Luna Asigurarilor de Sanatate" este organizata de APPA - Asociatia pentru Promovarea Asigurarilor cu sprijinul UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania si UNSICAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania.
Partenerii campaniei au fost GRAWE Romania, ALLIANZ-TIRIAC Asigurari, GROUPAMA Asigurari, AEGON Romania, SAFETY Broker, BRD Asigurari de Viata, PROFIDUCIARIA, INTER Broker, SIGNAL IDUNA, MEDIHELP, ASIGEST Broker, CAMPION Broker, DAW Management Broker de Asigurare, HOBBIT Broker si ASISOFT. Partenerul Sportiv al campaniei este Federatia Romana de Bowling.
Mesajele campaniei au fost fi transmise si de RFI Romania, Revista BIZ si ziuaveche.ro, in calitate de Parteneri media.
Obiective principale ale proiectului au inclus schimbarea comportamentului romanilor din unul pasiv in unul pro-activ (atat in ceea ce priveste incheierea de asigurari de sanatate, cat si un stil de viata sanatos), precum si cresterea gradului de informare a romanilor in ceea ce priveste rolul si beneficiile asigurarilor de sanatate.
^ Timp liber in care nu lucreaza si nici nu rezolva treburi casnice, in care pot desfasura activitati de relaxare singur sau alaturi de membri ai familiei