1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Predictii pentru 2016: Digitalizarea domina mediul de afaceri, accent pe consolidare si colaborare

In 2016, digitalizarea va fi cuvantul cheie in multe dintre industrii. Chiar daca este o tendinta deja urmarita, anul viitor se vor vedea mai bine aplicatiile concrete ale acesteia, in cele mai diverse domenii: medicina, servicii comerciale, servicii de securitate, comunicare, servicii financiare, solutii de mobilitate etc. IT va fi din nou segmentul cu cea mai mare contributie la cresterea economica a Romaniei.

In sfera bancara, in agricultura si advertising sunt estimate consolidari: preluarea de catre jucatori puternici a unor concurenti mai mici sau fuziuni intre companii pentru atingerea unor volume optime de activitate si pentru eficientizare.

Colaborarea este un alt element comun al evolutiilor din 2016: hub-uri de antreprenoriat, o societate civila mai bine conturata, parteneriate bazate pe impartasirea de experienta si resurse in educatie.

Aceste cateva tendinte sunt o sinteza a punctelor comune identificate in prognozele pentru 2016, facute de 20 de experti din 15 domenii diferite, in cadrul evenimentului anual ProGnosis - Noaptea Predictiilor 2016, organizat de DC Communication.

ProGnosis, aflat la cea de-a treia editie, este gandit ca un eveniment de trend spotting si este legat de traditiile din Noaptea Sfantului Andrei cand, se spune, cerurile se deschid si e posibil a vedea viitor.

Lista completa a predictiilor:

Eugen VOICU, Actionar Fondator, CERTINVEST

  • O schimbare la nivelul mentalitatii liderilor, in sensul in care vor fi mai atenti la ceea ce se intampla in jur si vor avea reactii corespunzatoare mai rapide. Sper ca acest lucru sa devina o practica consecventa, iar ritmul de adoptare a acesteia sa fie unul suficient de rapid.
  • Vom vedea o implicare mai mare din partea societatii civile, pe fondul unei generatii tinere mai vocale, cu acces la noile mijloace de comunicare capabile sa propage mesaje rapid in randul unei mase mult mai largi de oameni. Asteptarile lor se vor face mult mai auzite, iar clasa politica va trebui sa tina cont de ele.
  • Vom constata o crestere a deficitului sistemului public de pensii, pe fondul trecerii la sistemul nou bazat pe administrarea privata a unei parti mai mari din contributiile sociale, prin intermediul pensiilor private obligatorii, care creeaza astfel notiunea de cont personal individual al fiecarui participant. Deficitul in cauza este, totusi sanatos, prin prisma faptului ca asigura sustenabilitatea sistemului de pensii pe termen lung, in ciuda scaderii numarului de contribuabili si genereaza doua surse de venituri la pensionare: una de la stat, in continuare, iar cealalta din sistemul privat. In plus, atrage atentia asupra necesitatii economisirii individuale pentru perioada pensionarii.
  • Ma astept ca si anul viitor sa se pastreze un nivel scazut al dobanzilor iar, in acest context, cred ca din ce in ce mai multi romani isi vor asuma riscuri mai mari, in cautarea unor alternative de economisire mai eficiente, care sa le genereze randamente mai bune pentru banii pusi deoparte.
Dragos PISLARU, Manager General, GEA Strategy & Consulting
  • 2016 - anul marilor santiere - In anul ce vine, Romania va reusi in sfarsit sa deschida majoritatea proiectelor majore de infrastructura pe care le avea restante.
  • 2016 - anul hub-urilor de antreprenoriat - Anul urmator va marca expansiunea fara precedent a hub-urilor, maker-space-urilor, a incubatoarelor si acceleratoarelor si a altor centre de afaceri.
  • 2016 - anul regandirii si consolidarii bancare - Din cele peste 30 de banci comerciale din tara, vor ramane doar jumatate active si relevante cu adevarat. Sectorul bancar se va reorienta spre piata si va cauta sa isi regandeasca produsele, mai ales pentru micii intreprinzatori. Bancile vor initia programe de educatie financiara si se vor apropia de clienti pentru a le intelege mai bine nevoile.
Bogdan POPA, CFO, RAIFFEISEN Bank
  • Consolidarea pietei bancare va continua in 2016. Economia Romaniei poate avea cel mai bun an de dupa criza, cu o crestere a PIB de 4%.
  • Digitalizare - Si in 2016 se va dubla numarul clientilor bancari care folosesc dispozitivele mobile - telefoane, tablete.
  • Customer experience / Convenience - Bancile vor acorda o atentie sporita cerintelor si nevoilor clientilor.
Gabriel SINCU, Executive Director, Tax Advisory Services, EY Romania
  • Codul fiscal, asa cum a fost publicat si modificat prin ultima OUG nu va mai suferi modificari majore, reprezentand un balon de oxigen atat pentru multinationale, cat si pentru business-urile antreprenoriale, care vor incheia anul 2016 cu rezultate frumoase.
  • Va continua "asaltul" dezlantuit de administratia fiscala avand ca rezultat, pe de o parte, imbunatatirea constanta a incasarilor bugetare, dar si cresterea alarmanta a numarului de abuzuri si de cazuri care vor bloca instantele fiscale.
Daniela BUDUREA, Country Director Romania si Bulgaria, Western Union
  • Transferurile transfrontaliere de bani la nivel global vor continua sa creasca moderat, cu un ritm de crestere de o cifra. Situatia transferurilor de bani va fi similara si in cazul Romaniei: crestere moderata, de o singura cifra.
  • Ce vom vedea in piata transferurilor de bani:
    • dezvoltare accelerata a serviciilor pe canale electronice - prin solutii adaptate pentru online, mobil sau chiar platforme sociale.
    • aparitia jucatorilor de nisa - furnizori de servicii de telefonie mobila sau furnizori de servicii de plati care isi diversifica oferta prin servicii de transferuri de bani. Acestia vor tinti, cu predilectie anumite coridoare - cum ar fi UK-Romania, Germania-Romania etc.
    • vom asista la inasprirea normelor Anti-Money Laundering prin alinierea legislatiilor din tarile UE.
Serban ZIRNOVAN, Enterprise Solutions Group Director, DELL Central & Eastern Europe
  • Modificari in modul in care comunicam - Autenticitatea si transparenta sunt esentiale in modul in care ne vom desfasura activitatea intr-un an extrem de dinamic precum 2016.
  • Digitalizare, Analiza Predictiva & BigData - Clientii nostri doresc sa fie inspirati si doresc sa inteleaga modul in care pot prospera. Tehnologia propriu-zisa a devenit mai putin relevanta (datorita standardizarii) si se concentreaza pe ceea ce determina de fapt oamenii sa cumpere produse si servicii. Marje de profit mai mari si loialitatea vor fi din nou in centrul atentiei, castigatori fiind cei care pot forma legaturi semnificative si personale cu cumparatorii. Digitalizarea, de la solutii mobile pana la confidentialitate si securitate, este o sursa de diferentiere competitiva a companiilor.
Harald DIETTER, Partner, ENSIGHT Management Consulting
  • E-Mobilitatea va lua avant in 2016 - Vanzarile de masini electrice si hibride noi in Romania au atins volumul de 411 unitati in zece luni, fapt care reprezinta o crestere de 125,8%, fata de aceeasi perioada din 2014.
  • Digitalizarea va deveni o tendinta importanta in 2016 - Citirea mesajelor pe ceasurile noastre si controlarea temperaturii din case prin folosirea telefoanelor noastre inteligente vor continua sa devina elemente tot mai firesti ale vietilor noastre.
  • Cresteri continue pentru piata IT&C - In 2016, sectorul IT&C din Romania va continua sa fie cel mai mare contributor la cresterea economica a tarii. In 2014, piata IT&C a contribuit in total cu 6% la PIB-ul national si cu 7,4% in trimestrul doi al anului 2015.
Stefan BUCATARU, Director General Agribusiness, AGRICOVER
  • In agribusiness, este de asteptat intensificarea procesului de consolidare, jucatorii mari achizitionand active de la cei care au fost afectati de dificultatile anului 2015.
  • In acest context, Romania va inregistra o crestere economica de peste 4%.
Constantin MAGDALINA, Strategic Development, Market Enablement, EY Romania
  • Conform unui studiu realizat de Gartner, in viitorul apropiat, peste 80% din mediul de afaceri va fi digitalizat, ceea ce inseamna mobilitate, Big Data si Internet of Things. Inovatiile si transformarile tehnologice continue din sectorul IT ofera utilizatorilor - prin dispozitive si aplicatii de ultima generatie - solutii de mobilitate si de business intelligence (BI). Exista deja brand-uri romanesti, precum Utok, E-boda, Allview, Vector Watch, care se dezvolta pe aceasta tendinta si estimez ca numarul acestora va creste.
Mihaela LEVENTER, Medic primar dermatolog, Fondator al centrului Dr. Leventer
  • Medicina viitorului nu se va opri la cunostintele actuale ci, inevitabil, va tine pasul cu progresul tehnologic. Inovatia nu va intarzia sa apara, atat in descifrarea cauzelor diverselor afectiuni, in diferentierea suferintelor dupa criterii noi (de exemplu, dupa descifrarea ADN-ului etc.), dar si in descoperirea unor tratamente noi.
Crenguta BARBOSU, Senior Programme Manager, Agricultura & Dezvoltare Economica, WORLD Vision
  • Doar 2,5% din fermieri / managerii de exploatari agricole din Romania au o pregatire agricola fata de media UE de 30%. Poate si de asta agricultura produce 14 miliarde euro fata de 30-35 miliarde euro in Franta sau Germania pe suprafete proportionale.
  • Exista deci un potential nevalorificat si exista si sustinerea financiara. Politica agricola comuna a alocat Romaniei 17,5 miliarde euro pentru perioada 2014-2020. Ne mai trebuie niste generatii care sa aiba interes si dragoste pentru rural, pentru hrana sanatoasa produsa local, inlaturand prejudecata ca bunastarea se obtine numai la oras sau in strainatate.
Serban ALEXANDRESCU, Partener, HEADVERTISING
  • Se da drumul la fuziuni intre agentiile locale de publicitate care nu mai au masa critica. Ego-urile incep sa se incline in favoarea logicii economice.
  • Incepe, in sfarsit, "Nice Digital"-ul. Adica, campanii "expresive", cu adevarat integrate, corespunzator bugetate, cu reach serios.
Elena BADEA, Associate Director, Head of Branding, Marketing & Communication, EY Romania
  • De la e-commerce la s-commerce: Twitter, Pinterest, Facebook au pus deja butonul Buy pe platformele lor si cel mai probabil Instagram va face acelasi lucru. Astfel, va creste impactul social-commerce, deoarece va deveni si mai usor sa cumperi direct din retelele de socializare.
  • Utilizatorii din Romania au in acest moment, in medie, 4-5 aplicatii instalate pe dispozitivul mobil, fie acesta smartphone sau tableta. O tendinta importanta este cea legata de indexarea aplicatiilor mobile, care va face ca ceea ce este continut nativ in aplicatiile indexate sa apara in rezultatele de cautare pe Google.
  • Continutul video este in continuare pe o tendinta de crestere pe toate platformele de social media. In Romania, 37% dintre utilizatorii de dispozitive mobile vizioneaza 1-5 continuturi video/saptamana, 21% peste 15 continuturi video/saptamana, 19% vizioneaza intre 6 si 10 continuturi video, in timp ce doar 14% dintre respondenti nu vizioneaza niciun continut video pe saptamana.
Tiberiu MERCURIAN, Consultant, KONZEPT Consulting
  • Relatia brand-urilor comerciale cu cele culturale evolueaza si tinde spre maturitate. Am vazut in 2015 brand-uri care au inteles sa se implice in cultura intregind experienta publicului de evenimente prin experiente de brand. Avem deja atat de multe exemple pozitive, incat cred ca in 2016, managerii brand-urilor comerciale vor fi mai usor de convins sa aloce resurse catre cultura. Publicul evenimentelor creste atat cantitativ, cat si calitativ.
Teodor FROLU, Co-Managing Partner, DC Communication
  • Dupa exercitiul pe fondurile europene - care, chiar daca a intampinat multe provocari in derulare - deja a inceput sa existe un knowledge la nivelul unor comunitati. Aici au inceput sa isi faca efectul aceste fonduri care stimuleaza dezvoltarea de asocieri. Si, ca in orice asociere sau grup de actiune locala, comunicarea este unul din instrumentele de baza de actiune.
  • Din acest motiv, previziunea mea este ca exista premisele ca noile finantari, care vor incepe anul viitor pe fonduri UE, vor fi mult mai bine orientate si mai simplu de accesat. In acest fel, poate avea loc o revigorare spectaculoasa a societatii civile romanesti.