Potrivit noului Regulament General de Siguranta a Vehiculelor adoptat de Uniunea Europeana in 2022, incepand cu 7 iulie a.c., masinile noi din intreaga Europa trebuie sa fie echipate cu o gama de sisteme avansate de asistenta a soferului (ADAS - Advanced driver-assistance system) care au rolul de a seconda soferul in conducerea vehicolului, protejand mai bine pasagerii, pietonii si ciclistii din UE.
Conform previziunilor asiguratorilor auto germani, sistemul care va avea cea mai consistenta contributie la prevenirea accidentelor este asistenta de franare de urgenta. "Presupunem ca acest sistem poate reduce frecventa accidentelor auto in care sunt ranite terte parti cu un total de 8 - 9% sau cu mai mult de 200.000 de accidente pe an - daca el va fi montat pe toate masinile," a declarat J?rg Asmussen, director general al Asociatiei Germane de Asigurari (GDV). Cu toate acestea, avand in vedere ca masinile noi si, implicit, sistemele de asistenta obligatorii se raspandesc lent in parcul auto, va dura mai mult de un deceniu pana atunci. Asiguratorii nu se asteapta ca sistemele de asistenta la franarea de urgenta sa fie complet raspandite inainte de 2035.
Alte sisteme de asistenta, pe de alta parte, sunt asteptate sa aiba efecte mult mai mici. De exemplu, sistemul de avertizare la parasirea benzii, care este de asemenea obligatoriu, ar putea sa reduca frecventa accidentelor cu mai putin de 1%. "Pentru multe daune, sistemele de asistenta nu au nicio influenta si previn mai putine accidente in practica decat in teorie," spune Asmussen. El subliniaza, de asemenea, un alt efect al sistemelor de asistenta: tehnologia suplimentara face reparatiile mai scumpe. "Noua tehnologie, cum ar fi senzorii si sistemele de camere, trebuie inlocuita sau recalibrata in cazul unei daune. Un sistem de asistenta, de exemplu, face inlocuirea unui parbriz cu aproximativ 25% mai scumpa," spune Asmussen.
Comisia UE se asteapta sa poata evita mai mult de 25.000 de decese accidentale si cel putin 140.000 de rani grave in Europa pana in 2038 cu obligativitatea sistemelor de asistenta. Pe langa asistentul de franare de urgenta si sistemul de mentinere a benzii, toate masinile noi de pasageri trebuie sa fie echipate cu mijloace de detectare a somnolentei soferulu, precum si cu asistenti de viteza si de mers inapoi, incepand cu 7 iulie 2024.