1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
De ce la ei e altfel? De ce la ei ...

De ce la ei e altfel? De ce la ei se poate? De ce noi ramanem tot pe ultimul loc?

Autor: Oana RADU
PR Director, XPRIMM si APPA

Sunt 6 ani deja de cand sunt implicata in coordonarea campaniei de siguranta rutiera FII TREAZ LA VOLAN. De la prima editie pana acum s-au schimbat multe... la mine, pentru ca, din nefericire, la siguranta rutiera Romania este in continuare aratata cu degetul. Am inceput sa vad cu alti ochi o multime de aspecte legate de siguranta rutiera pe care alta data nici nu le bagam in seama. De doi ani sunt si motociclista si imaginea traficului a devenit cu totul alta pentru mine. 

Articolul este insa despre o experienta recenta, personala, care cred insa ca a fost traita in acelasi fel de multi inaintea mea. Genul de experienta care te face sa mai pui 2-3 piese la puzzle-ul care ar trebui sa raspunda la intrebarile de mai sus. 

Vacanta pe doua roti de anul acesta m-a purtat prin Austria, o tara despre care stiam ca este o lume speciala pentru motociclisti. Dincolo de drumurile frumoase, peisajele care iti taie rasuflarea si experientele moto care ocupa locul lor pentru totdeauna in viata unui motociclist, au fost momente revelatoare pentru mine din perspectiva sigurantei rutiere. 

M-a inspirat sa scriu despre asta acum si un interviu al Cristinei DINU - motociclista cu mult mai multa experienta ca mine, care spune: " M-am indragostit de Austria, de drumurile de acolo, de curatenia de pe sosele si de calmul din trafic. Pe soselele austriece am avut siguranta ca nu voi avea surprize in curbe si pentru prima data am racait cu scaritele de asfalt."**

 

Momentele despre care va spuneam mai sus s-au produs tocmai atunci cand mintea nu imi zburda prin Alpi, pe serpentine, spre urmatorul oras pe care aveam sa il vad. Erau momentele in care eram in trafic, in unele zile pentru multe ore la rand si era... liniste. Da, liniste si calm. Pentru mine a fost ceva complet nou. 

Stiam ca "in vest" se respecta vitezele legale si amenzile de proportii tin traficul in frau, dar nu realizasem efectele acestui fel de a conduce. Sa poti merge kilometri intregi fara a simti nevoia sa depasesti si fara sa fii depasit. Sa fie totul predictibil si sa stii ca, atunci cand vezi niste indicatoare rutiere lucrurile vor decurge in concordanta cu regulile impuse de ele - asta inseamna liniste pentru sofer/motociclist. Sa nu fie nevoie sa fii permanent in tensiune pentru a nu fi surprins de nimic si a nu surprinde pe nimeni.

Important este nu doar ca nu se depasea viteza legala, dar nici nu se mergea pe modelul "gura-casca" cu zeci de kilometri sub limita impusa pe acel tronson de drum. De acolo vine fluiditatea, de acolo linistea si siguranta ca vei ajunge la destinatie la timp, in siguranta, calm. 

Toate acestea aveau sa imi fie si mai clare pe drumul de intoarcere catre casa. Cu cat mergeam mai spre est, cu atat traficul devenea mai agitat si eu odata cu el. Deveneam irascibila, simteam ca obosesc mai repede si am inteles de ce. Pentru ca ma intorceam intr-un loc in care orice drum e ca o cursa in care ai ca obiectiv sa il depasesti pe urmatorul si apoi pe urmatorul si tot asa. Un sofer "bun" la noi nu sta in coloana la viteza legala. Depaseste, pentru ca secundele acelea pot sa conteze la un moment dat! Toate acestea fara a se gandi ca aceleasi secunde pot fi cele in care face o manevra pripita, care schimba complet traseul si destinatia.

In toate zilele in care am mers in Austria, desi am avut parte si de ploaie si de frig pe motocicleta, nu m-a obosit traficul atat de tare ca in ziua intoarcerii acasa. Uitasem cum e sa primesti flash-uri pe autostrada cand mergi si tu cu viteza maxima permisa, uitasem presiunea pe care o simti cand soferul din spate merge la cativa centimetri de tine, ca sa te depaseasca daca va avea ocazia, uitasem si de cei care admira peisajele din masina mergand cu 60 km/h pe segmente de drum cu limitare pe 100 km/h, tinand tot traficul in loc si fortand alti soferi sa faca depasiri, uneori chiar riscante. 

Cum sa nu avem accidente cand la noi orice drum e o cursa? Chiar daca nu mergi foarte tare, macar cat sa depasesti cateva masini... e ca o datorie. Cum sa ai trafic sigur, cand indicatoarele sunt pentru multi doar marturii ale regulilor pe care cu buna stiinta le incalca?

Mai rau decat tot am simtit cat de molipsitor este acest comportament. Mergeam spre est si vedeam chiar la mine cum se schimba atitudinea si stilul de condus. Ma agitasem, intrasem in alta stare, parca nu mai aveam rabdare cu drumul. Da, tentatia de a depasi viteza legala aparea mult mai des...

Stiu, unii dintre voi deja spuneti: "Dar drumurile? De ce nu zici si ce drumuri bune au ei si ce infrastructura proasta avem noi." Asa este. Aveti dreptate. Au. Mi-a trebuit putin dupa ce am iesit din Austria sa ma reacomodez cu atentia la gropi. Importanta infrastructurii este de necontestat, dar haideti sa nu facem din ea tapul ispasitor. 

Daca ar fi doar ea de vina, macar pe drumurile bine asfaltate de la noi lucrurile ar sta altfel. Dar nu este asa. Vina nu e doar in gropi, este si in fiecare dintre noi. Daca am fi acasa cum suntem in vest, daca am lasa drumul sa fie drum si regulile reguli, fara sa ne simtim intr-o permanenta cursa, lucrurile ar putea sta altfel. 

Ca motociclist, nu am simtit nicio clipa ca soferii din vest sunt mai atenti, mai protectori sau mai toleranti cu cei pe doua roti. Din potriva. La noi parca sunt mult mai multi cei care iti fac loc sa treci si semne ca te-au vazut. Insa nici nu te incurca nimeni si, prin predictibilitatea lor, soferii te ajuta foarte mult sa iti poti gandi pasii urmatori pe drum fara sa ai surprize neplacute. Un alt punct in plus la siguranta rutiera. 

Despre plimbarea prin Austria si nu numai, puteti citi pe @Rebel in Romania - proiect dedicat incepatorilor si tinerilor motociclisti. Rebel in Romania este unul dintre proiectele Asociatiei @motoADN care sustine Campania FII TREAZ LA VOLAN pentru al treilea an.

Siguranta rutiera are o importanta speciala pentru motociclisti, motiv pentru care implicarea lor in astfel de campanii este fireasca si absolut necesara. 

Drumuri bune sa aveti, cu calm si fara incidente! Asa... ca in vest.

** http://www.autotestmagazin.ro/cristina-dinu-emotiile-sudate-si-povestile-frezate-in-metal/?fbclid=IwAR3puRfbxyPB7IJKESJnw7y_rLGf_G9JVvq8h1secKBxKStXgLBsOG2RPF0