1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Cristian ROSU, Vicepresedinte, Sectorul Asigurarilor - Reasigurarilor, ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara


Le doresc tuturor jucatorilor ca anul 2020 sa le creeze posibilitatea unei evolutii mult mai mari si mult mai accentuate a cifrelor de afaceri, astfel incat profitabilitatea sa creasca si as dori ca sfarsitul anului 2020 sa marcheze o satisfactie mai mare a consumatorului pentru toate produsele din asigurari.

XPRIMM: S-a implinit un an de cand ati preluat mandatul de Vicepresedinte al Sectorului Asigurari-Reasigurari din cadrul ASF. Cum a fost acest an, din perspectiva dumneavoastra?
Cristian ROSU: Putem sa facem si un mic bilant, dupa un an de activitate. A fost un an destul de complex, n-as vrea sa spun neaparat un an complicat, ci un an care a marcat si unele realizari, si unele nerealizari, unele sperante cu care am venit si am inceput acest mandat. Sper sa reusesc, in perioada care urmeaza, sa transform toate nerealizarile de pe parcursul acestui an in realizari. Este adevarat, acum, ca si aceste nerealizari, fixandu-mi-le ca obiective pentru anul care s-a scurs, poate au fost usor supra-estimate, nestiind foarte exact ce voi gasi in sistemul de asigurari, in detaliile lui. Pentru ca una este sa vezi sistemul de asigurari din afara - si, cand vorbesc de "din afara", nu vorbesc neaparat doar din afara sistemului, ci din orice alta parte -, si alta e sa vezi din interiorul supraveghetorului, care, practic, are posibilitatea sa vada, ca un aparat de rezonanta magnetica, tot ce exista in "corpul" tuturor asiguratorilor si al distribuitorilor de asigurari. Ai posibilitatea sa fotografiezi, in detaliile lor intime, toate operatiunile si toate activitatile care se deruleaza si abia apoi poti sa iti dai seama de amplitudinea sau de dimensiunea fiecarui fapt si eveniment cu care intri in contact.

XPRIMM: Dupa aceasta "radiografiere" a jucatorilor din piata, care este opinia dumneavoastra vizavi de industria de asigurari din Romania?
C.R.: Cum am spus-o si cu alte prilejuri, industria de asigurari din Romania este o industrie in plina dezvoltare. La momentul acesta, noi abia reusim sa depasim 1,1-1,2% din PIB ca prime brute subscrise la nivel national, ceea ce prezinta si un aspect pozitiv, si un aspect negativ. Aspectul pozitiv este faptul ca ele au inceput sa creasca si, daca discutam despre aceasta crestere, putem spune ca anul 2019, la finalul a 9 luni, prezinta o crestere cu 8,76% in prime brute subscrise comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior, ajungand la aproximativ 8,13 miliarde de lei, dar si prin faptul ca cele aproximativ 2 miliarde euro, cat reprezinta primele brute subscrise la finalul anului 2019, reprezinta mult prea putin fata de PIB-ul Romaniei, fata de populatia Romaniei si fata de potentialul de crestere. Acest aspect putem sa il consideram ca un element pozitiv, pentru ca exista loc de crestere, tendinta se vede ca este in crestere, deci am putea sa apreciem ca este o piata in plina dezvoltare si are foarte mult spatiu de dezvoltare atat extensiv, cat si intensiv. Cand spun extensiv, ma gandesc la diversitatea produselor de asigurari care pot fi introduse in piata. Intensiv, prin calitatea superioara a modului de prezentare a produselor, de distributie a acestora si de urmarire in tot lantul de existenta al unui produs.

XPRIMM: Cand vorbim despre aceasta crestere de aproximativ 9%, la ce linii de business ne referim? Ce a generat aceasta crestere?
C.R.: Aceasta crestere de aproape 9% - in componenta ei, asigurari generale si asigurari de viata -, a pastrat cam acelasi trend din anii anteriori, in care asigurarile non-viata reprezinta cam 79%, iar asigurarile de viata, cam 21%. Dar in componenta lor putem sa observam cateva linii de business care au avut cresteri chiar de peste 10%. Asigurarile auto reprezinta in continuare partea masiva a asigurarilor non-viata, dar si aici avem niste cresteri. De exemplu, clasa A3 - CASCO a crescut cu aproximativ 12%, RCA-ul a avut o crestere mai mica - aproximativ 4,9-5% -, dar avem si alte linii de business, cum sunt Clasa 8 Cladiri, care are o crestere de 10,5, garantiile - 38%, asigurarile agricole, care au o crestere de aproximativ 16%. Ca procent de crestere, cea mai mare crestere au avut-o asigurarile de sanatate, care au marcat un avans de aproximativ 31%. Daca ne raportam la valori procentuale, procentele par importante. Daca ne raportam la valori absolute, lucrurile stau putin altfel, pentru ca, in piata asigurarilor de sanatate, discutam de prime brute subscrise in jurul cifrei de 300 milioane lei, ceea ce reprezinta mult prea putin la momentul actual, dar ne arata o linie de business in plina dezvoltare, care, in anii care vor urma, cu siguranta va incepe sa produca efecte vizibile in piata asigurarilor. 

XPRIMM: Din punctul dumneavoastra de vedere, care au fost cele mai importante tendinte/evenimente care au marcat piata in acest an?
C.R.: Foarte importante, in anul 2019, au fost consolidarea si adaptarea tuturor actorilor pietei de asigurari - si aici ma refer atat la asiguratori, cat si la distribuitorii de asigurari, la intermediari s.a.m.d. -, care au fost obligati sa implementeze si sa consolideze implementarea legilor care au aparut pe parcursul anului 2018 - si aici ma refer in special la GDPR, directiva care statueaza datele cu caracter personal, cat si la directiva IDD, privind distributia in asigurari. Aceasta a fost, dupa parerea mea, cea mai importanta provocare a pietei pentru anul 2019.

2019 a fost caracterizat si printr-o usoara crestere a ratei combinate a daunei, in special pe asigurarile auto, si datorita, in principal, cresterii valorii daunalitatii, dar mai mult decat atat, acestei cresteri ii putem adauga si marirea frecventei daunei. Numarul accidentelor rutiere a crescut considerabil.

XPRIMM: Pentru ca suntem aproape de finalul lui 2019, sa privim putin si spre viitor. Cum credeti ca va evolua situatia pietei asigurarilor in 2020? La ce ne putem astepta?
C.R.: Dupa parerea mea, 2020 va pastra in continuare acelasi trend de crestere - dorinta mea ar fi sa fie, la sfarsitul anului, o crestere de peste 10-12%. Cu siguranta se va pastra acest trend si cred ca aceste cresteri vor fi iarasi proportionale cu cele din anul 2019. Mi-as dori foarte mult sa existe o posibilitate de reechilibrare a sectorului auto versus toate celelalte tipuri de asigurari. Acest lucru se va putea realiza doar prin intrarea a noi jucatori pe piata sau diversificarea cu mult mai mult si mult mai profund atat a produselor de asigurare ale asiguratorilor, cat si a modului lor de distribuire.

XPRIMM: Vedeti si amenintari pentru piata in 2020?
C.R.: Singura amenintare majora, din punctul meu de vedere, este faptul ca piata continua sa fie dominata de segmentul auto.

XPRIMM: Anul acesta, marcam 30 de ani de capitalism in Romania. Cum considerati ca a evoluat piata asigurarilor in acesti ani? Care socotiti ca sunt momentele cele mai importante, pentru intervalul amintit, din perspectiva industriei de asigurari?
C.R.: Ca sa va raspund la intrebare printr-un singur cuvant, fabulos. Evolutia a fost fabuloasa. Anul 1989 a reprezentat o schimbare de regim, drept care am trecut de la un monopol al statului, ma refer strict la asigurari, la economia de piata. Practic, dupa 1989, am revenit la perioada anterioara anului 1949, cand au fost desfiintate societatile de asigurari si societatile mutuale de asigurari, care fusesera nationalizate cu 2 ani inainte. Dupa 1990, printr-o hotarare de Guvern s-a desfiintat monopolul statului asupra acestui sector, detinut prin societatea ADAS, si au fost infiintate trei societati comerciale pe actiuni in domeniul asigurarilor. Nu trebuie sa uitam ca 1990 a fost si anul infiintarii EximBank, care avea o directie de asigurari pentru creditele de export. Deci, s-au creat primii pasi si primele premise ale aparitiei agentilor economici care pot sa creeze concurenta. Apoi, ca evenimente istorice de jalon ale acestei perioade, este de remarcat aparitia Legii nr. 135 din 1995, daca nu ma insel, prima lege a asigurarilor, apoi Legea nr. 32/2000 care a statuat si modul in care se fac autorizarile societatilor de asigurare-reasigurare si a reglementat functionarea si organizarea acestora.

Cel mai important moment al acestor 30 de ani este, cred eu, aparitia Legii nr. 237/ 2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare,   care transpune directiva Solvency II, si care, practic, a fost o schimbare completa de comportament si de abordare a ceea ce inseamna solvabilitatea si lichiditatea societatilor de asigurari. Tot aceasta perioada de 30 de ani de istorie ne semnaleaza si cateva momente poate mai contondente sau poate mai incarcate de evenimente, cum a fost perioada anului 2008, in care, din cauza crizei globale, societatile de asigurari au avut o scadere foarte mare de business si care s-a resimtit, in Romania, foarte mult in zona societatilor de asigurari de viata.

Un element favorabil economiei de piata a fost liberalizarea pretului RCA, stabilirea acestuia prin oferta si cererea pietei, pe cale de consecinta falimentele ASTRA si CARPATICA, doua evenimente de anvergura si foarte importante pentru industria de asigurari. Multe evolutii si multe mentalitati in piata asigurarilor. Nu pot sa nu remarc ca un efect al acestor doua falimente si convulsia, din vara anului 2016, produsa de  escaladarea nejustificata a preturilor, cu consecintele de rigoare, care au insemnat mitinguri, hotarari de Guvern de plafonare arbitrara a preturilor, si multe alte evenimente subsidiare. Acestea au fost elementele de jalon care au marcat cei 30 de ani de istorie ai pietei asigurarilor.

XPRIMM: Apreciati ca, in ultimii 30 de ani, mentalitatea cumparatorului de asigurari s-a schimbat?
C.R.: Vorbim de consumator si vorbim de consumator si prin prisma distribuitorilor de asigurari, a celor care intra in contact cu consumatorul si ii prezinta produsul de asigurare, acestia putand fi si societatile de asigurari, si intermediarii de asigurari. Consumatorul a avut un comportament proportional sau similar cu al societatii de asigurare. Si, daca discutam de o distributie de asigurari din usa in usa, prin care agentii de asigurare bateau la usa fiecarui potential consumator ca sa poata sa vanda RCA, CASCO, asigurare de locuinta s.a.m.d., lucrurile au inceput sa se diversifice odata cu trecerea timpului si ele au inceput sa devina din ce in ce mai sofisticate si mai complexe. Si acest lucru se datoreaza in cea mai mare masura consumatorului, care a devenit din ce in ce mai pretentios si, cand spun pretentios, spun in sens pozitiv, adica vrea sa stie, sa inteleaga si sa i se justifice nevoia pentru o asigurare si pentru a i se acoperi riscul potential. Toate aceste solicitari directe sau induse vin din partea consumatorului si consumatorul a fost cel care, in foarte multe situatii, a directionat si redirectionat si atitudinea si comportamentul asiguratorilor pe piata.

XPRIMM: Cum credeti ca va arata piata asigurarilor din Romania in urmatorii 10 ani?
C.R.: Nu as vrea sa fac o declaratie de tip science-fiction, dar, pe scurt spus, nu suntem departe. Viitorul este al digitalizarii, dar, daca nu se va intelege faptul ca toti consumatorii sunt dintr-o alta epoca sau vor fi dintr-o alta epoca crescuti si educati decat cei care, la momentul acesta, sunt majoritari in proprietatea unor produse de asigurare, vom pierde trendul dezvoltarii. Viitorul este al digitalizarii, al echipamentelor si echipelor complexe care pot sa genereze si produse complexe, care sa fie din ce in ce mai sofisticate, dar din ce in ce mai usor de accesat in mediul online, si, in acest fel, toti consumatorii sau potentialii consumatori vor fi din ce in ce mai interesati de achizitionarea acestora. Nimeni nu va mai fi dornic sa piarda pentru a obtine un produs de asigurare, in schimb marea majoritate va accesa cu siguranta toate aceste sisteme moderne.

XPRIMM: Care sunt obiectivele ASF pentru anul 2020?
C.R.: Iata o intrebare cu care ajungem din era digitalizarii, in era contemporana. Pe termen scurt, referitor la anul 2020, ne focusam foarte mult pe siguranta pietei si pe stabilitatea acesteia, deci vom intensifica modul de supraveghere si de control, pentru ca, dupa ce s-a intamplat pe parcursul anului 2019, se pare ca va fi nevoie de o supraveghere mult mai atenta si mult mai articulata pe tot ce inseamna riscuri existente si riscuri potentiale in activitatea de zi cu zi a asiguratorilor. Nu-i vom uita din acest spectru nici pe intermediari - si aici mai refer in special la brokerii care reprezinta o cota foarte mare din modul de distributie a produselor de asigurare. Ne vom concentra foarte mult pe ducerea la indeplinire a implementarii corecte si complete a directivei de distributii, practic a Legii 236 din 2018 si, pe cale de consecinta, vom fi mult mai aproape de distribuitorii de asigurari prin a-i corecta in modul in care vor reusi si va trebui sa interactioneze cu consumatorii. De asemenea, vom fi mult mai intransigenti cu asiguratorii in ceea ce priveste conduita acestora in raport cu beneficiarii.

XPRIMM: Ce mesaj vreti sa transmiteti, pentru 2020, tuturor celor care activeaza in industria de asigurari?
C.R.: Le doresc ca anul 2020 sa le creeze posibilitatea unei evolutii mult mai mari si mult mai accentuate a cifrelor de afaceri, astfel incat profitabilitatea sa creasca si as dori ca sfarsitul anului 2020 sa marcheze o satisfactie mai mare a consumatorului pentru toate produsele din asigurari.

Editor: Redactia | Publicat pe 18.12.2019 | 8489 vizualizari
Share |