Dupa trei ani si jumatate de negocieri, Parlamentul European a ratificat, miercuri seara, la Bruxelles, acordul de retragere a Regatului Unit din Uniunea Europeana, ceea ce inseamna ca UK iese oficial din UE vineri, 31 ianuarie 2020, la miezul noptii, dar va urma o perioada de tranzitie, cel putin pana la finalul anului. In acest timp, impactul BREXIT-ului pare a fi limitat, dar ulterior totul va depinde de rezultatele negocierilor.
"Dupa ce Regatul Unit va parasi UE, acesta nu va mai fi acoperit direct de cadrul comun de reglementare al serviciilor financiare. In prezent, acest cadru permite unui numar substantial de consumatori din UE sa acceseze produse de servicii financiare in Marea Britanie si invers", a transmis Insurance Europe, federatia europeana ce reuneste asociatiile nationale ale asiguratorilor si reasiguratorilor.
"Deoarece nu exista in prezent o viziune clara asupra relatiei viitoare dintre UE27 si Marea Britanie, exista o incertitudine asupra activitatii companiilor care ofera contracte transfrontaliere. Prin urmare, Insurance Europe solicita atat UE, cat si Regatului Unit sa ia masuri pentru a limita orice perturbare pe care BREXIT-ul ar putea-o provoca asiguratorilor si clientilor lor", adauga oficialii federatiei europene.
Totodata, agentia de raiting AM Best a transmis joi ca, din punct de vedere operational, iesirea Regatului Unit din Uniunea Europeana va avea un impact imediat limitat asupra asiguratorilor, iar orice impact pe termen lung va fi dictat de rezultatul negocierilor comerciale si de deciziile privind echivalenta reglementarilor intre UK si UE.
AM Best se asteapta ca asiguratorii si reasiguratorii sa fie foarte interesati de discutiile din lunile urmatoare.
"Pe parcursul perioadei de tranzitie de 11 luni post-Brexit, asiguratorii britanici vor putea subscrie asigurari in Spatiul Economic European (SEE) in baza libertatii existente de a presta servicii, iar asiguratorii SEE vor avea in continuare acces pe piata din Marea Britanie. La sfarsitul perioadei de tranzitie, drepturile care exista in prezent intre UK si SEE se preconizeaza ca vor inceta, iar asiguratorii domiciliati in Marea Britanie nu vor mai putea emite contracte de asigurare in SEE", spune AM Best intr-un document analizat de 1asig.ro.
Majoritatea asiguratorilor cu domiciliul in Marea Britanie au pus deja in aplicare aranjamente pentru a se asigura ca pot continua operatiunile in Spatiul Economic European si la sfarsitul perioadei de tranzitie. In multe cazuri, acestea au luat forma unor noi filiale cu domiciliul in UE. Iar unii asiguratori mai mici, fara resurse pentru a crea companii sau sucursale suplimentare, au creat relatii cu companii locare prin care isi vor putea desfasura activitatile.
Piata din Romania se pregateste de BREXIT
ASF a lansat, in decembrie, in dezbatere, un proiect de norma privind aplicarea masurilor de supraveghere in cazul unui BREXIT fara acord.
Norma "reglementeaza conditiile care sa faciliteze incetarea sistematizata a activitatilor de asigurare transfrontaliere furnizate in Romania, atat de catre asiguratori cat si de catre intermediarii de asigurari si intermediarii de asigurari auxiliare din Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, precum si Gibraltar denumit in continuare Regatul Unit, ca urmarea a retragerii din Uniunea Europeana fara un acord".
In termen de 15 zile de la data retragerii Regatului Unit din Uniunea Europeana fara un acord, asiguratorii, intermediarii de asigurari si intermediarii de asigurari auxiliare din Regatul Unit informeaza contractantii, pagubitii si beneficiarii cu privire la regimul juridic aplicabil contractelor de asigurare in vigoare inclusiv prin publicarea acestor informatii pe propriul website sau in lipsa existentei acestuia, prin alte canale de comunicare.
"In scopul garantarii continuitatii serviciilor catre contractanti, pagubiti si beneficiarii contractelor de asigurare, asiguratorii pot continua desfasurarea activitatii in Romania, dupa retragerea Regatului Unit din Uniunea Europeana fara acord, numai in vederea gestionarii contractelor in derulare pentru lichidarea portofoliului si incetarea sistematica a activitatii; acestora le sunt interzise incheierea de noi contracte, reinnoirea contractelor in vigoare sau aplicarea clauzelor cu reinnoire automata, chiar si in mod tacit, modificarea acestora privind suma asigurata, limitele de raspundere, riscurile acoperite, perioada de valabilitate, limitele teritoriale de valabilitate si repunerea in vigoare a contractelor suspendate", se mai noteaza in proiectul de norma.
De asemenea, anul trecut, EIOPA - Autoritatea Europeana pentru Asigurari si Pensii Ocupationale a emis recomandari autoritatilor nationale de supraveghere cu privire la tratamentul aplicabil asiguratorilor care si-ar putea pierde autorizatia de a activa pe teritoriul UE in cazul unui Brexit fara acord.
Iar Insurance Europe - federatia europeana ce reuneste asociatiile nationale ale asiguratorilor si reasiguratorilor - a publicat o lista cu implicatiile unui BREXIT fara acord asupra industriei de asigurari de la nivel european, analizand asigurarile auto, de calatorie si cele de sanatate.
Efectele BREXIT-ului asupra asiguratilor RCA din Romania
In cazul in care Marea Britanie iese din Uniunea Europeana, aceasta va ramane in sistemul Carte Verde, au spus reprezentantii BAAR (Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania), in emisiunea Ora de Risc by XPRIMM, la RFI Romania, insa ar putea fi reintroduse controale la frontiera, de aceea soferii care vor sa viziteze aceasta tara cu un autovehicul inmatriculat in Romania trebuie sa aiba asupra lor documentul Carte Verde in original, eliberat de un asigurator roman. Vizualizati AICI emisiunea.
"Oricand s-ar intampla acest Brexit lucrurile se vor schimba dupa. In sensul ca Marea Britanie ramane in sistemul Carte Verde, ea nu iese. Orice sofer cu o masina inmatriculata in Romania si care vrea sa calatoreasca in Marea Britanie si dupa Brexit trebuie sa aiba la el un document Carte Verde in original, tiparit pe hartie, eliberat de un asigurator din Romania. Asta pentru ca noi nu stim acum daca vor fi controlati la frontiera si daca li se va solicita sa faca dovada existentei acestei asigurari in original. Este un sistem similar cu statele care nu sunt membre precum Republica Moldova sau Turcia", a spus Sorin GRECEANU, Director General, BAAR.
Procesul de iesire al Marii Britanii din Uniunea Europeana va afecta marginal economia locala, Regatul Unit fiind al 9-lea partener comercial al Romaniei si ocupand ultimul loc in clasamentul celor mai mari 10 investitori straini directi in Romania in 2018, potrivit analizei KeysFin "The BREXIT effect".
Notiunea de "BREXIT" a aparut in urma referendumului din iunie 2016, la care 51,9% dintre alegatorii participanti au votat retragerea Marii Britanii din Uniunea Europeana. Parlamentul European a votat, miercuri - 29 ianuarie 2020, Acordul BREXIT. Documentul a fost aprobat cu 621 voturi pentru, 49 voturi impotriva si 13 abtineri, ceea ce inseamna ca este intrunita majoritatea simpla a voturilor exprimate.
Regatul Unit va parasi blocul comunitar, la care a aderat in 1973. Perioada de tranzitie care incepe la 1 februarie 2020 va dura pana la finalul lunii decembrie 2020. Orice acord privind viitoare relatie UE-UK trebuie finalizat inainte de acest termen, pentru a putea intra in vigoare de la 1 ianuarie 2021. Perioada de tranzitie poate fi prelungita o data cu unul sau doi ani, dar decizia trebuie luata de catre Comitetul mixt UE-UK (EU-UK Joint Committee) inainte de 1 iulie.
Parlamentul European va trebui sa aprobe orice acord privind relatia viitoare. In cazul in care acest acord va include prevederi referitoare la competente partajate intre UE si satele membre, va fi necesara si ratificarea de catre parlamentele nationale.
Sursa foto: unsplash.com
BREXIT-ul, in punctul zero - Care va fi impactul asupra industriei de asigurari?
Din aceeasi categorie
Cele mai citite