1asig.ro
1asig.ro

Cine sunt "samsarii durerii" si cati bani castiga din suferinta altora?

5 min. / 1.540 cuvinte
Pagubitii mai bine informati si plafonul de despagubire de 5 mil. EUR pentru vatamari corporale si deces pe RCA sunt doar doua din cauzele care au condus in ultimii ani la o escaladare fara precedent a sumelor platite de asiguratorii auto in urma accidentelor rutiere. Totusi, acestea sunt elemente normale in orice tara civilizata, necesare pentru ca victimele acestor evenimente sa fie compensate corespunzator. Totusi, mai exista un factor, la fel de normal si de necesar, care insa ridica multe semne de intrebare din punct de vedere moral. Este vorba de asa-numitii "samsari ai durerii", respectiv avocatii care "vaneaza" victime ale accidentelor rutiere pentru a castiga ocazia de a-i reprezenta in relatia cu asiguratorul si de a incasa niste comisioane cel putin substantiale din despagubirile obtinute.

PROMO


"Despagubirile obtinute de victimele accidentelor rutiere in instante sunt erodate foarte mult de acesti intermediari. Un comision de 30% a devenit deja banal", a atras atentia Sorin GRECEANU, Directorul General al Fondului de Protectie a Victimelor Strazii, in cadrul unui seminar UNSAR. Pe de alta parte, Madalin ROSU, Directorul Diviziei Daune in cadrul GENERALI Romania, a afirmat ca exista avocati care au recunoscut ca incaseaza chiar si 60% din despagubirile obtinute.

"Ca urmare a mediilor determinate de noi, am constatat ca sotia si copiii minori ai unui sot decedat primesc in jur de 12.000 EUR de persoana in Romania. In general, pentru daune morale se prezinta in medie 3 persoane, ceea ce inseamna, asadar, 36.000 EUR daune morale pe persoana decedata", a explicat Sorin GRECEANU. Astfel, aplicand procentele invocate anterior, castigul avocatilor s-ar cifra intre 10.900 EUR si 21.800 EUR. Insa trebuie avut in vedere ca mediile, de multe ori, induc in eroare. In Romania au existat cazuri cand valoarea despagubirilor totale s-a ridicat si la aproape 1 mil. EUR, desi au existat cel mult doua victime, deci si comisioanele incasate puteau fi mult mai mari.

"In prezent exista o intreaga retea de unde avocatii obtin informatii despre victime accidentelor rutiere: de la spital, morga, sau Politie", a subliniat Madalin ROSU. "Avem o divizie dedicata cazurilor de vatamari corporale care are rolul de a lua legatura cu victimele pentru a putea rezolva mai usor in amiabil. Insa, de multe ori, acestea refuza sa vorbeasca cu noi pentru ca nu le permit clauzele din contractele pe care le incheie cu avocatii. De altfel, majoritatea cererilor de despagubire pe vatamari corporale ajung la noi prin intermediul avocatilor", a adaugat Madalin ROSU.

In instante au existat insa si cazuri in care judecatorii au redus substantial nivelul comisionului incasat de reprezentantii legali, dar acestia si-au schimbat strategia. Mai intai obtin de la pagubiti imputernicirea de a incasa despagubirea, dupa care solicita virarea sumelor obtinute in conturile personale, urmand ca apoi sa faca mai departe transferul catre victime. De asemenea, exista cazuri cand victimele nici nu cunosc ce sume au fost solicitate in numele lor. "Intr-o speta, pe drumul de la victima pana la tribunal s-a mai pus cu pixul un <1> in fata la <500.000>. De asemenea, am avut si cazuri de cumparare a drepturilor de litigiu", a mai explicat Madalin ROSU.

Pe de alta parte, acest aspect a intrat si in atentia autoritatilor, care incearca treptat sa reglementeze aceste spete. "Legislatia lacunara a dat nastere unor situatii care sunt in beneficiul rechinilor pusi pe capatuiala. Sunt situatii pe care de curand le-a rezolvat CSA-ul, si aici ma refer la faptul ca acum asiguratorii trebuie sa isi faca rezerve pentru sumele pe care le cer in instanta victimele unor accidente", a declarat Daniel FLOREA, Deputat in Parlamentul Romaniei, Membru al Comisiei Juridice a Camerei Deputatilor, in cadrul Conferintei Nationale a Asigurarilor Auto. "Noi vorbim despre victime, instante si asiguratori. In ceea ce priveste responsabilul de accident, vinovatul, daca isi recunoaste vinovatia, beneficiaza de clementa, dar pe latura civila raspunde asiguratorul. Practic, persoana vinovata are cel mai putin de suferit. De asemenea, de cele mai multe ori, legislatia ar trebui sa acopere toate situatiile care pot fi intalnite, fara a fi data posibilitatea imbogatirii unor oameni pe suferinta semenilor", explica Daniel FLOREA.

Intre timp, cea mai la indemana solutie ramane incercarea de rezolvare a acestor cazuri in mod amiabil, fapt ce ar conduce la o despagubire acordata intr-un termen relativ redus, de cateva luni, fata de 2-3 ani in cazul unui proces in justitie.

3.189 accesari
Sondaj

Cat de des te enervezi atunci cand esti la volan?

- Aproape de fiecare data cand circul cu masina
- Din cand in cand, in functie de conditiile de trafic
- Destul de rar
- Nu ma enervez niciodata cand conduc


PROMO