Interviu cu Cristian CONSTANTINESCU,
Presedinte,
UNSAR
XPRIMM: 2007 a insemnat, pentru asiguratorii romani, nu numai aderarea
Romaniei la UE, dar si un pas important pentru asociatia profesionala
care ii reprezinta, care a capatat un real statut european. Ce a insemnat
pentru UNSAR obtinerea statutului de membru cu drepturi depline al CEA?
Cristian CONSTANTINESCU: Din momentul in care UNSAR a devenit membru
asociat al CEA - Comite Europeen des Assurances la inceputul lui 2006
si, ulterior, membru cu drepturi depline al organizatiei, pot spune ca
exista o obligatie stringenta de a ne raporta constant la piata europeana
de asigurari si la standardele pe care aceasta le impune.
Pentru noi, mai presus de oportunitatea de a contribui la realizarea
de proiecte de interes strategic pentru piata de asigurari din Europa
sunt beneficiile directe ce reies din accesul la experientele relevante
ale celorlate state membre ale CEA. Ele sunt o sursa de informare foarte
solida privind legislatia si practica din pietele mature, iar pentru
noi, ca asociatie profesionala care are un rol consultativ in reglementarea
pietei si doreste sa-si indeplineasca serios acest rol, informatiile
furnizate de colegii nostri din alte piete reprezinta o completare foarte
utila a propriei noastre experiente si ne ajuta sa ne formam si sa ne
sustinem un punct de vedere profesional.
Contributia pe care am adus-o la realizarea legislatiei pentru asigurarile
de sanatate este doar una din urmarile acestor beneficii. Interventia
noastra in elaborarea cadrului legislativ pentru introducerea constatului
amiabil este un alt exemplu relevant.
XPRIMM: In ceea ce priveste constatul amiabil, care a fost traiectoria
parcursa de UNSAR pana la decizia Guvernului de a aproba introducerea
acestei proceduri?
C. C.: Autoritatile nu au inteles de la inceput specificul acestei "intelegeri" care
se aplica la daunele auto, motiv pentru care, din perspectiva pozitiei
pe care o ocup in cadrul Uniunii, am cheltuit multa energie si am depus
eforturi sustinute prin care, la dezbaterea sa in Parlament, s-a reusit
o formulare mai adecvata a textului legislativ privind constatul amiabil.
In prezent, aspectul pozitiv este reflectat de faptul ca normele necesare
in aplicarea constatului amiabil se elaboreaza intr-un colectiv de lucru
la care participa reprezentanti ai UNSAR si CSA. Acest lucru ne da convingerea
ca asiguratorii vor reusi sa treaca mai usor peste dificultatile inerente
aplicarii unei astfel de modificari majore. Nu va fi simplu, pentru ca
va fi vorba de un efort financiar important si de o adaptare a procedurilor
interne care vor solicita mult companiile de profil, dar sansele ca procesul
sa decurga fara obstacole majore sunt semnificativ mai mari.
Si in acest caz, a fost de un real ajutor apartenenta ca membru deplin
al CEA; astfel s-au putut obtine informatii foarte importante izvorate
din experienta celorlalti membri care au adoptat inaintea noastra constatul
amiabil. Mai mult, sa nu uitam ca CEA este promotorul acestei proceduri
in Europa, iar toate tarile care adopta constantul amiabil sunt obligate
sa respecte standardele si procedurile elaborate de acest organism. Daca
luam in considerare ca adoptarea acestei proceduri are si serioase implicatii
in rezolvarea daunelor internationale, castigul rezultat de aici este
cu atat mai important, mai ales ca, pentru a derula in bune conditii
operatiuni transfrontaliere, avem nevoie de un cadru legislativ si de
proceduri in deplin acord cu cele europene.
XPRIMM: In afara domeniului legislativ, care sunt preocuparile UNSAR?
C.C.: Implicarea in elaborarea cadrului legislativ reprezinta, evident,
o prioritate. Este firesc sa fie asa in aceasta etapa in care inca se
mai emit acte normative importante, de care va depinde viitorul acestei
piete si care vor produce efecte importante si pentru fiecare companie
in parte. Exista, in continuare, proiecte de real interes pentru piata
asigurarilor care se pot realiza in acest moment. Ceea ce va hotari reusita
acestor proiecte este deschiderea comunicarii cu operatorii din piata;
opiniile lor trebuie luate in considerare in mod incontestabil, deoarece
ei sunt cei care cunosc cel mai bine implicatiile practice.
Totusi, dincolo de aceasta preocupare, suntem interesati sa contribuim
la educarea pietei. Un proiect UNSAR pe care l-am sustinut de la bun
inceput a fost finantarea si realizarea unei emisiuni TV de educare a
populatiei in domeniul protectiei financiare prin asigurare. Am speranta
ca nu va ramane o realizare singulara in aceasta directie.
O initiativa la care am tinut foarte mult si care imi trezeste un sentiment
de "realizare" a vizat o mai buna comunicare intre operatorii
pietei de asigurari din Romania si autoritatea de supraveghere. Am reusit
sa initiem o serie de intalniri periodice, cu caracter informal, intre
reprezentantii Consiliului CSA si asiguratori, in scopul unei comunicari
mult mai deschise si mai eficiente. Ma bucur ca inceputul a fost facut,
iar faptul ca a existat aceasta deschidere este, in opinia mea, un mare
plus pentru piata.
XPRIMM: Sunteti managerul unei companii care detine de cativa ani
pozitia de lider al pietei romanesti de asigurari. Din aceasta perspectiva,
cum ati caracteriza etapa actuala de dezvoltare a pietei asigurarilor
din Romania? Cat de aproape/departe suntem de ceea ce s-ar putea numi
o "piata matura"?
C.C.: Cresterea pe care piata romaneasca de asigurari o cunoaste
de un numar bun de ani este foarte mare si constituie, cu siguranta,
o realizare importanta. Totusi, cred ca ar trebui sa fim mai atenti la
felul in care se genereaza aceasta crestere pentru ca, din punctul meu
de vedere, nu cred ca cea la care asistam acum este una pe deplin sanatoasa.
Cat despre maturitate, cred ca mai avem de parcurs un numar de etape
pana sa putem considera ca piata noastra s-a maturizat. In piata romaneasca
de asigurari se petrec inca fenomene care nu-si au locul intr-o piata
matura. De exemplu, intr-o piata matura nu exista, la acelasi tip de
asigurare, diferente de cotare de la simplu la triplu. De asemenea, intr-o
piata matura nu veti gasi o oferta care, dupa negociere, sa se reduca
cu 50%, asa cum se intampla in Romania destul de frecvent. Partea proasta
este ca, in Romania, consumatorul de asigurari nu stie exact ce presupune
acest produs, nu face diferentierea intre produsul financiar de asigurare
si orice alta marfa palpabila. Ar trebui ca asigurarile sa poata castiga
mult mai usor increderea clientilor.
Dar, din pacate, pretul este elementul cheie in achizitionarea de asigurari,
mai ales pentru cele de genul RCA, caz in care oamenii gandesc simplist,
considerand ca este o asigurare pentru un tert. Si daca o companie merge
o perioada de trei, patru, cinci ani pe o politica de preturi foarte
mici, nu are nici o sansa sa-si pastreze acei clienti in portofoliu dupa
majorarea pretului la nivelul la care acesta ar trebui sa fie. Nivelul
pretului la asigurarea RCA este in prezent absolut ridicol si nu poate
acoperi mai nimic dintr-o eventuala dauna serioasa.
XPRIMM: Cum comentati situatia din punctul de vedere al profitabilitatii
companiilor de asigurari?
C.C.: Daca ne uitam la evolutia profitabilitatii, imaginea devine
chiar neclara. Sunt societati care isi permit sa mearga in pierdere chiar
si fara a castiga sau castigand prea putina cota de piata, pe o perioada
mult prea lunga. Daca s-ar aplica strategia castigarii cotei de piata
pe o perioada limitata, asumandu-ti astfel pierderi pe o anumita etapa,
s-ar putea sa fie chiar mai ieftin decat sa cumperi cota de piata prin
achizitia unei societati de asigurare. Totusi, si succesul acestei strategii
presupune recuperarea acelor pierderi in timp si, mai important, reusita
de a-ti mentine clientii pe care i-ai achizitionat. Asadar, balanta este
destul de sensibila si eu cred ca nu poti "forta" cresterea unui indicator
de performanta fara sa tii seama de implicatiile colaterale si de efectele
viitoare. Dar acestea sunt lucruri care se intampla inca pe piata romaneasca
si sunt curios cat vor mai fi dispusi unii actionari sa mai finanteze
pierderi financiare care nu par a aduce nici castiguri de alta natura.
XPRIMM: S-ar putea spune ca piata se va afla in pragul maturitatii
atunci cand cursa pentru cota de piata se va mai domoli?
C. C.: Aceasta situatie ar fi, mai degraba, o rezultanta. Competitia
ramane si exista pe orice piata din lume. La noi este, in schimb, o competitie
pe care as numi-o... naiva; intram in competitie fara a evalua potentialele
rezultate.
XPRIMM: Cum apreciati colaborarea asiguratorilor romani cu brokerii
de asigurare si cum vedeti perspectivele de dezvoltare a acestei relatii?
C.C.: In discutiile legate de brokeri trebuie sa pornim mereu de
la definitia brokerului de asigurare. Daca vorbim de brokerii adevarati,
acestia nu vin cu solicitari aberante deoarece au o pregatire corespunzatoare
si «vorbesc» fluent limba asigurarilor. In cazul acesta,
chiar daca un client vine si cere o aberatie, brokerul va fi primul care
il va indruma spre un produs care sa se potriveasca situatiei lui.
In anul 2005, ALLIANZ-TIRIAC a avut prime intermediate de brokeri in
proportie de peste 60% din totalul subscrierilor, fapt pe care l-am vazut
ca pe un semn foarte bun. Eu, personal, ma simt mult mai relaxat cand
lucrez prin brokeri pentru ca in momentul acela intru in competitie cu
orice
alta companie de pe piata, in conditiile in care aceasta competitie care
nu se mai rezuma numai la nivelul primei, al pretului. Spun acest lucru
pentru ca brokerii, in mod normal, sunt in stare sa compare doua conditii
de asigurare similare, sa inteleaga exact ce inseamna excludere. Atunci
cand este un broker la mijloc exista sansa unei competitii corecte, iar
calitatea isi spune cuvantul. Prin urmare, cred ca este firesc ca brokerii
sa detina un rol din ce in ce mai important in functionarea pietei.
XPRIMM: Multumim!
andreea.ionete@mxp.ro
sus
|
Cristian CONSTANTINESCU,
Presedinte,
UNSAR
Asigurari la
www.1asig.ro
|