1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Vanzarea masinilor diesel si cu ...

Vanzarea masinilor diesel si cu benzina va fi interzisa din 2035

Toate masinile si camionetele noi vandute in UE incepand cu 2035 vor trebui sa aiba zero emisii. Ce inseamna acest lucru? Pentru a-si atinge obiectivul asumat de neutralitate climatica pana in 2050, UE ia masuri pentru reducerea emisiilor de la masini, intrucat transportul rutier produce o cincime din emisiile de CO2 ale UE. In iunie 2022 Parlamentul a aprobat propunerea Comisiei Europene pentru emisii zero de la masinile si camionetele noi pana in 2035. Obiective de reducere intermediare pana in 2030 vor fi stabilite la 55% pentru masini si 50% pentru camionete.

Intrebarile si raspunsurile urmatoare se bazeaza pe interviul acordat in luna iulie de parlamentarul olandez Jan HUITEMA (RENEW), autorul raportului privind revizuirea standardelor UE de CO2 pentru masini noi si camionete.

Cand va avea loc interzicerea vanzarii de masini noi cu motoare cu ardere interna?

Din 2035, toate masinile nou-venite pe piata vor trebui sa aiba emisii zero si sa nu emita CO2. Acest lucru va garanta ca, pana in 2050, sectorul transporturilor poate deveni neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon.

Ce se va intampla cu masinile actuale cu motoare termice? Mai putem sa le conducem dupa 2035?

Da, puteti conduce in continuare masina actuala. Noile reguli nu inseamna ca toate masinile de pe strazi trebuie sa aiba emisii zero pana in 2035. Aceste reguli nu afecteaza masinile existente. Daca cumparati o masina noua acum, o puteti conduce pana la sfarsitul duratei de viata. Dar, pentru ca durata medie de viata a unei masini este de 15 ani, trebuie sa incepem din 2035 pentru a putea spera ca pana in 2050 toate masinile vor fi neutre din punct de vedere al CO2.
Va mai fi posibil sa vindem si cumparam la mana a doua masini cu combustie interna dupa 2035? Le mai putem alimenta?

Da, toate acestea vor fi in continuare posibile. Totusi, costul total aferent detinerii lor - costul combustibilului, intretinerea, achizitia si asigurarea - ar putea creste.

Ce tip de masini cu emisii zero va conduce majoritatea?

Tendinta este in mare parte catre vehicule electrice cu baterie, deoarece costul total al detinerii este mai mic decat la alternativele acestora. De exemplu, productia de hidrogen si e-combustibili - obtinuti din electricitate si hidrogen si transformate in benzina sintetica - este mai costisitoare, deoarece necesita multa energie electrica. Pe de alta parte, bateriile sunt grele, ceea ce inseamna ca unele mijloace de transport nu pot fi alimentate cu usurinta de baterii - prin urmare hidrogenul sau e-combustibilii pot fi o solutie buna pentru nave, avioane sau vehicule grele.
Vor deveni masinile electrice mai accesibile?

Este deja mai rentabil sa folositi vehicule cu motor electric, deoarece preturile la electricitate sunt in prezent mai mici decat preturile la benzina si acestea necesita mai putina intretinere. Deci, dupa achizitie, costul total al detinerii unei masini cu baterie este acelasi sau mai mic cu cel pentru o masina pe benzina sau diesel. Cu toate acestea, astazi masinile electrice sunt scumpe. Noile reguli ar trebui sa incurajeze mai multa concurenta si sa stimuleze producatorii sa investeasca in cercetare si inovare pentru vehiculele electrice, ceea ce ar trebui sa reduca pretul de achizitie.

O alta problema este piata auto second-hand, care nu s-a dezvoltat inca pentru vehiculele electrice.

Ce se va intampla cu deseurile produse de bateriile electrice?

Aceste probleme vor fi reglementate prin legislatie separata - cum ar fi directiva privind energia regenerabila si noul regulament privind bateriile - care vor asigura un proces de productie neutru din punct de vedere al CO2, care sa nu aiba un efect negativ asupra mediului si care sa includa norme privind reciclarea bateriilor. De asemenea, se lucreaza intens la imbunatatirea performantelor bateriilor, si nu doar pentru masini.

Exista infrastructura suficienta pentru masinile cu emisii zero? Sunt ele doar pentru oamenii care locuiesc in orase?

Producatorii lucreaza in prezent la masini cu o autonomie de peste 600 de kilometri. Eficienta se imbunatateste, astfel incat masinile nu trebuie incarcate la fel de des. Totodata se lucreaza ca acestea sa se poata incarca de la prize obisnuite de acasa. De asemenea, Parlamentul a convenit recent asupra pozitiei sale privind infrastructura pentru combustibili alternativi, prin care sa se ofere mai multe statii de incarcare electrica si alimentare cu hidrogen.

Intrebarile si raspunsurile urmatoare se bazeaza pe interviul acordat in luna iulie de parlamentarul olandez Jan HUITEMA (RENEW), autorul raportului privind revizuirea standardelor UE de CO2 pentru masini noi si camionete.