Primele sarbatori fara restrictii se apropie, insa provocarile capata o noua forma anul acesta din cauza contextului economico-social in care se afla tara noastra. 5 din 10 romani se pregatesc sa isi petreaca sarbatorile acasa, iar 9 din 10 romani il vor petrece in familie. Cumparaturile online nu si-au pastrat popularitatea din pandemie, aproximativ 75% dintre romani prefera magazinele fizice anul acesta, potrivit unui studiu realizat de Reveal Marketing Research, in care a fost analizat modul in care romanii isi petrec sarbatorile si evolutia comportamentelor de la an la an.
Romanii sunt mai fericiti in acest an in perioada sarbatorilor de iarna comparativ cu anul trecut. Intrebati cum se simt in legatura cu sarbatorile de anul acesta, 65% dintre romani au mentionat sentimente pozitive, comparativ cu doar 53% in 2021. Cele mai populare sentimente pozitive sunt cele de bine (18%), entuziasm (17%) sau fericire/ bucurie (15%).
La polul opus, 34% dintre romani au, si in acest an, ganduri negative despre perioada sarbatorilor. Desi procentul este in scadere comparativ cu anul trecut (40%), sentimentele de stres/ neliniste (8%), indiferenta (7%) sau dezamagire (6%) sunt inca prezente in viata anumitor romani.
Fiind primul Craciun fara restrictii in ceea ce priveste pandemia de Covid-19, sentimentul pentru care s-a observat cea mai mare crestere de anul trecut este entuziasmul. Daca in 2021 doar 7% dintre romani se declarau entuziasmati pentru sarbatorile de iarna, anul acesta 17% dintre respondenti resimt acest sentiment.
Potrivit studiului, 40% dintre romani declara ca nu conteaza ce primesc anul acesta de Craciun. Acest procent este in scadere fata de anul trecut, cand jumatate dintre romani declarau ca nu au preferinte in ceea ce priveste cadourile.
Hainele sunt cele mai dorite cadouri, 31% dintre respondenti declarand ca doresc sa primeasca de Craciun articole vestimentare, in timp ce 27% mentioneaza parfumurile, in crestere fata de anul trecut, cand procentele erau de 24% pentru ambele categorii.
De asemenea, bijuteriile inregistreaza o crestere semnificativa anul acesta. Daca in 2021 13% dintre respondenti declarau ca doresc sa primeasca bijuterii de Craciun, anul acesta 21% dintre ei au aceasta asteptare. Diferenta semnificativa vine daca analizam genul, in timp ce barbatii declara in aceeasi masura ca vor sa primeasca bijuterii (9%), in cazul femeilor procentul a crescut de la 18% in 2021 la 30% in 2022. Asadar, o treime dintre femei, se asteapta sa primeasca bijuterii cu ocazia Craciunului in acest an.
Majoritatea romanilor isi vor petrece, si in acest an, sarbatorile de iarna acasa, insa intr-o masura mai mica decat in anii anteriori, cand pandemia a influentat aceasta alegere. Daca in 2020 un procent de 85% dintre romani au ramas acasa de Craciun, iar in 2021 acest procent era de 57%, in 2022 51% dintre respondenti au declarat ca isi vor petrece sarbatorile acasa. Pentru persoanele peste 55 de ani acest procent ajunge la 73%, in timp ce doar o treime dintre tinerii pana in 24 de ani vor ramane acasa.
Craciunul ramane, totusi, o sarbatoare petrecuta in familie, 85% dintre respondenti declarand ca vor petrece alaturi de familie, fie acasa, fie cu rudele din localitate (19%) sau cu rude din afara localitatii (14%). Tinerii intre 18 si 24 de ani vor petrece intr-o masura semnificativ mai mica sarbatorile cu familia (70%). Procentul celor care vor alege un sejur, fie in tara, fie in afara tarii este de 9%, cu 3 procente mai mare decat anul trecut.
Romanii vor aloca cea mai mare parte a bugetului de Craciun pentru mancare. Procentual, 49% din bugetul alocat zilelor de sarbatoare va merge catre mancare, 34% catre cadouri si 17% catre decoratiuni.
Suma medie pe care romanii o vor cheltui anul acesta este de 1350 RON, marginal mai mare decat anul trecut, cand acestia au alocat 1315 pentru Craciun. Daca ne gandim la valoarea inflatiei, care a depasit 15 procente in acest an, romanii vor face, practic, economii de acest Craciun, avand in vedere cresterea mare a costurilor cu traiul zilnic .
In ceea ce priveste diferentele pe varsta, bugetul alocat mancarii este direct proportional cu varsta, iar cel pentru cadouri invers proportional. Persoanele in varsta de peste 55 ani vor aloca intr-o masura mult mai mare (56%) decat tinerii intre 18 si 24 de ani (44%) bugetul sarbatorilor pentru mancare, in timp ce aceiasi tineri vor aloca 40% din buget pentru cadouri, comparativ cu doar 31% pentru persoanele peste 55 de ani.
Romanii prefera, in continuare, sa isi faca achizitiile pentru Craciun in magazinele fizice, in detrimentul celor online. De la inceputul pandemiei, in 2022 ponderea celor care vor face cumparaturile online este cea mai mica, romanii fiind entuziasmati, pentru prima data in 3 ani, sa iasa din casa pentru achizitionarea cadourilor. 75% dintre respondenti declara ca vor face cumparaturile in magazinele fizice, comparativ cu 64% anul trecut si 69% in 2020.