1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

PwC: Industria de media si divertisment din Romania va creste cu 8% in 2021 si va depasi nivelul din 2019

Industria de media si divertisment din Romania ar urma sa creasca in acest an cu 8,09% comparativ cu 2020, la o valoare de 2,62 miliarde de euro, peste nivelul pre pandemie (2,53 miliarde euro in 2019), conform celei de-a 22-a editii a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2021-2025 (GEMO). Estimarile arata, de asemenea, ca industria va continua sa creasca pana in 2025, cu o rata medie anuala de 7,68%.

"Veniturile industriei de media si divertisment din Romania au scazut cu 4,23% anul trecut, din cauza restrictiilor impuse de pandemie, cele mai afectate fiind incasarile cinematografelor. Desi incertitudinea experimentata in ultimele 18 luni nu s-a incheiat, estimarea privind veniturile in anii urmatori este incurajatoare, mai ales datorita cresterii consistente a consumului pe platforme digitale", spune Florin DEACONESCU, Partener si Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media si Telecom, PwC Romania.

Raportat la nivel de regiune, Romania a inregistrat anul trecut cea mai mica scadere a industriei de media si divertisment dintre tarile din Europa Centrala si de Est incluse in raport. Spre exemplu, Ungaria a inregistrat o scadere de 6,03%, Polonia de 5,92% si Cehia de 4,94%.

Castigatori vs pierzatori in 2020 si previziuni pentru 2021

Cu cea mai mare partea a oamenilor acasa, piata de servicii "Over-the-top" OTT (ex. Netflix sau HBO Go) din Romania a inregistrat anul trecut cea mai mare crestere pe piata media si de divertisment, de 27,16%, la 29 milioane euro si va continua sa creasca si in acest an cu o rata estimata de 22,43%, pana la 36 milioane euro.

A doua cea mai mare crestere la nivelul pietei a fost inregistrata de segmentul de jocuri video si e-sports (sporturi electronice), de 17,08%, pana la 154 milioane euro. Pentru acest an, se estimeaza un avans de 18,94%, pana la 184 milioane euro.

Publicitatea pe internet a urcat cu 8,33%, la 106 milioane euro, in 2020. Acest segment va continua sa creasca si in acest an, cu 11,78%, la 118 milioane euro. Romania are cea mai mica piata de publicitate pe internet din Europa Centrala si de Est, dar cu cea mai rapida crestere.

Restrictiile determinate de pandemie au avut un efect pozitiv pentru vanzarile de carte, care au crescut cu 3,63% in 2020, pana la valoarea de 67 milioane euro. Pentru acest an este previzionata insa o stagnare.

Televiziunea si continutul video consumat acasa s-au mentinut anul trecut la o valoare de 515 milioane euro, o evolutie similara fiind estimata si pentru 2021. Acesta este al doilea cel mai mare segment din Romania in termeni de venituri generate, dupa accesul la internet.

In acelasi timp, veniturile din publicitatea TV au crescut anul trecut peste 2%, la 312 milioane euro, iar in 2021 sunt estimate sa ajunga la 339 milioane euro.

Pandemia COVID-19 si-a desemnat insa si pierzatorii. Cele mai afectate au fost cinematografia, accesul la internet, piata de publicitate outdoor, ziarele si revistele tiparite, radio, media B2B (Business to business) care cuprinde anuarele si cataloagele cu informatii de afaceri si publicitatea din acestea, revistele nisate, cartile profesionale, targurile si expozitiile.

Cheltuielile pentru accesul la internet reprezinta cel mai mare segment al industriei, cu 41% din piata. In 2020, acesta a scazut cu 3,95%, la 1 miliard euro, comparativ cu anul anterior, dar raportul indica o revenire in 2021, cu o crestere de 8,44%.

Cu cinematografele inchise, industria cinematografica a inregistrat o scadere de 80% anul trecut, pana la o valoare de 12 milioane euro. Totusi, anul acesta este estimata o revenire a acestui sector pana la 24 milioane euro, dar mult sub nivelul din 2019, de 60 milioane euro.

Un alt segment care a pierdut din cauza pandemiei este piata de publicitate out-of-home (-21,5%), care a ajuns la o valoare de 27 milioane euro in 2020. Perspectivele pentru acest an arata insa o revenire pana la 32 milioane euro.

Sectorul media B2B a inregistrat o scadere de 20,53%, pana la 133 milioane euro, dar are perspective de revenire in 2021, cu o rata de crestere de 7,17%.

Deja afectate de declin in ultimii ani, ziarele si revistele tiparite din Romania si-au adancit scaderea cu 20,79% in 2020, pana la 55 milioane euro, urmand sa creasca cu 11% in acest an.

Dupa o crestere in 2019, segmentul radio, muzica si podcast a scazut cu 21,41%, anul trecut, dar va reveni pe crestere in 2021 si va ajunge la 27 milioane euro.

La nivel global, veniturile industriei de media si divertisment vor creste cu 6,5% in 2021, dupa o scadere de 3,8% in 2020.

Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizeaza 14 segmente ale industriei de media si divertisment din 53 de teritorii si faciliteaza compararea datelor referitoare la consumatori si cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite de acest raport sunt; carti, media B2B, cinema, acces la internet, publicitate pe internet, ziare si reviste, muzica, radio si podcasturi, publicitate outdoor, video OTT, televiziune traditionala si consum de video acasa, publicitate TV, jocuri video si sporturi electronice, realitate virtuala.