1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
PE: emisii zero de CO2 pentru ...

PE: emisii zero de CO2 pentru masini si camionete noi in 2035

Parlamentul European a aprobat noile obiective de reducere a emisiilor de CO2 pentru autoturismele si vehiculele utilitare usoare noi ca parte a pachetului "Pregatiti pentru 55". Cu 340 voturi pentru, 279 impotriva si 21 abtineri, eurodeputatii au aprobat acordul incheiat cu Consiliul referitor la revizuirea standardelor de performanta aplicabile emisiilor de CO2 pentru autoturismele si camionetele noi, in conformitate cu obiectivele climatice mai ambitioase ale Uniunii.

Noua legislatie stabileste calea de urmat pentru a reduce la zero emisiile de dioxid de carbon pentru autoturismele si vehiculele utilitare usoare noi pana in 2035. Este vorba de un obiectiv aplicabil intregului parc de vehicule de la nivelul Uniunii de a reduce emisiile de CO2 produse de autoturismele si camionetele noi cu 100% comparativ cu 2021. Obiectivele intermediare de reducere a emisiilor pentru 2030 au fost fixate la 55% pentru autoturisme si 50 % pentru camionete.

Alte masuri esentiale prevazute de regulament:

  • Comisia va prezenta pana in 2025 o metodologie de evaluare si raportare a datelor referitoare la emisiile de CO2 pe durata intregului ciclu de viata al autovehiculelor si camionetelor vandute pe piata Uniunii. Raportul va fi insotit de propuneri legislative acolo unde este necesar.
  • Pana in decembrie 2026, Comisia va monitoriza decalajul dintre valorile limita de emisie si consumul de combustibil si de energie in conditii reale de conducere. De asemenea, va intocmi un raport referitor la o metodologie de ajustare a emisiilor specifice de CO2 ale producatorilor si va propune masurile care ar trebui luate.
  • Producatorii responsabili pentru o productie mica intr-un an calendaristic (intre 1 000 si 10 000 de autoturisme noi sau intre 1 000 si 22 000 de camionete noi) pot obtine o derogare pana la sfarsitul anului 2035, iar producatorii care inregistreaza sub 1 000 de vehicule noi pe an vor continua sa beneficieze de derogarea existenta.
  • Mecanismul existent de stimulare pentru vehiculele cu emisii zero si cu emisii scazute (ZLEV), care recompenseaza producatorii care vand mai multe asemenea vehicule (cu emisii de la zero la 50g CO2/km, cum ar fi vehiculele electrice si vehiculele hibride performante) aplicand obiective mai scazute de reducere a emisiilor de CO2, va fi adaptat la tendintele preconizate de vanzare a vehiculelor. Intre 2025 si 2029, valoarea de referinta pentru ZLEV va fi de 25 % pentru vanzarea de autoturisme noi si de 17 % pentru camionetele noi, urmand sa fie eliminata din 2030.
  • Din doi in doi ani, incepand cu sfarsitul anului 2025, Comisia va publica un raport pentru a evalua progresele inregistrate in domeniul mobilitatii rutiere cu emisii zero.

"Regulamentul incurajeaza productia de vehicule cu emisii scazute sau zero. El cuprinde o revizuire ambitioasa a obiectivelor pentru 2030 si un obiectiv de emisii zero pentru 2035, care este esential pentru a putea realiza neutralitatea climatica pana in 2050. Obiectivele ofera claritate industriei auto si stimuleaza inovatia si investitiile in cazul producatorilor de masini. Consumatorii vor putea cumpara si conduce mai ieftin masinile cu emisii zero, iar o piata la mana a doua va aparea mai rapid. Astfel, condusul sustenabil va deveni accesibil tuturor", a declarat Jan Huitema (Renew, Olanda).

Propunerea urmareste sa contribuie la obiectivele climatice ale UE pentru 2030 si 2050, sa aduca beneficii cetatenilor si sa stimuleze inovarea in domeniul tehnologiilor cu emisii zero.