1asig.ro
1asig.ro
Noua Ordonanta pentru modificarea ...

Noua Ordonanta pentru modificarea legii RCA include decontarea directa obligatorie si pretul de referinta pentru service-uri

5 min. / 1.540 cuvinte
Ministerul Finantelor a publicat joi, 22 aprilie, un nou Proiect de OUG pentru modificarea si completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie, care include, pe langa decontarea directa obligatorie intre asiguratorii RCA, si pretul de referinta pentru service-uri, dar si eliminarea politelor pe o luna pentru persoanele fizice. Afla care sunt principalele propuneri!

PROMO


In noul proiect se propune includerea unui "pret de referinta - pretul orei de manopera mediu practicat de catre unitatile reparatoare auto in cazul reparatiilor de vehicule sau, in cazul inlocuirii temporare a vehiculului avariat sau a despagubirii pentru lipsa de folosinta, pretul mediu practicat pe piata de catre operatorii economici care desfasoara activitati de inchiriere autovehicule fara sofer cu plata anticipata a prestatiei contractate."

De asemenea, se propune ca, in cazul persoanelor fizice, contractul RCA sa se incheie pe o perioada de 6 luni sau de 12 luni, in functie de optiunea asiguratului, iar in cazul persoanelor juridice, contractul RCA se incheie pe o perioada cuprinsa intre o luna si 12 luni, multiplu de o luna.

Conform Notei de fundamentare, Proiectul Ordonantei de Urgenta de modificare si completare a Legii nr. 132 /2017 are in vedere in principal urmatoarele:

1. Se propune introducerea posibilitatii exprese a BAAR de a incheia acorduri de reciprocitate si cu organisme similare din state terte, astfel incat persoanele fizice si juridice rezidente in state membre sau state terte sa beneficieze de garantia birourilor nationale, pe baza incheierii unor astfel de acorduri.
2. Se propune modificarea mecanismului de decontare directa in sensul transformarii acestuia intr-un serviciu obligatoriu a fi contractat atat de catre asiguratorul RCA cat si de catre asigurat.
3. Se propune introducerea posibilitatii de constituire, la nivelul BAAR, a unei case de cliring avand in vedere propunerea de modificare a mecanismului de decontare directa.
4. Se propune completarea definitiei mandatarului in vederea evitarii conflictelor de interese precum si definirea acestei notiuni.
5. Se propune introducerea notiunii de pret de referinta, cu caracter orientativ, pentru preturile orelor de manopera practicate de catre unitatile reparatoare auto si pentru cele practicate de catre operatorii economici care desfasoara activitati de inchiriere autovehicule fara sofer cu plata anticipata a prestatiei contractate in cazul inlocuirii temporare a vehiculului avariat sau a despagubirii pentru lipsa de folosinta.
6. Se propune modificarea perioadei pentru care poate fi incheiat contractul RCA de catre persoanele fizice.
7. Se propune corelarea contraventiilor cu obligatiile nou introduse in proiectul de ordonanta de urgenta.
8. Se propune corelarea sanctiunilor aplicate asiguratorilor RCA cu cele reglementate de Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la nivelul maxim al amenzilor din aceasta lege, motivat de faptul ca activitatea privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto desfasurata de asiguratorii RCA se circumscrie activitatii de asigurare astfel cum este prevazuta in Legea nr. 237/2015. Mentionam ca aceste niveluri ale maximului amenzilor au fost reglementate la acest nivel prin ultimele acte normative europene referitoare aplicabile entitatilor din piata financiara.

"Modificarile propuse au rolul de a imbunatatii functionarea pietei RCA, in special in ceea ce priveste modul de incheierii al contractelor RCA, criteriile de selectar e a asiguratorului de catre asigurat, mecanismul de decontare directa si cel de regres intre asiguratori si reglementarea posibilitatii BAAR de a incheia acorduri de reciprocitate si cu organisme similare din state terte, astfel incat persoanele fizice si juridice rezidente in state terte sa beneficieze de garantia BAAR", se precizeaza in documentul citat.

Potrivit sursei, Serviciul de asigurare de decontare directa garanteaza persoanei prejudiciate posibilitatea de a se adresa asiguratorului la care acesta are incheiata asigurarea RCA in vederea recuperarii prejudiciului, urmand ca acesta sa recupereze in totalitate sau in parte sumele achitate de la asiguratorul RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului.

Avand in vedere interesul public general, evitarea riscului de concentrare a pietei si evitarea instituirii unei piete cu structura de duopol, prin transformarea decontarii directe intr-un serviciu de asigurare obligatoriu a fi contractat de catre asigurat si ofertat de asiguratorii RCA, se urmareste cresterea increderii asiguratului in propriul asigurator, prin faptul ca acesta nu ar mai fi nevoit sa se adreseze unui asigurator cu care acesta nu are o relatie contractuala prealabila. In aceste conditii, teoretic, la alegerea asiguratorului propriu nu mai este avut in vedere ca principal criteriu de selectie pretul asigurarii ci alte criterii orientate spre calitatea serviciilor oferite, inclusiv in acordarea despagubirilor.

Un alt scop al introducerii acestui serviciu de asigurare este acela de solutionare a unui numar mare de dosare de dauna de regres administrativ, in special de micsorare a costurilor de gestionare a acestora dar si reducerea termenului de acordare a despagubirilor. Prin aplicarea acestui serviciu se urmareste cresterea calitatii serviciilor oferite asiguratilor si optimizarea costurilor cu despagubirile ce pot duce si la o posibila scadere a presiunii asupra preturilor de vanzare a asigurarilor.

De asemenea, conform sursei, Serviciul de decontare directa poate sa ofere un grad sporit de incredere in piata din partea consumatorilor. Piata din Romania este caracterizata prin consumatori reticenti, cu un grad de educatie financiara mai putin dezvoltat ce conduce la un grad de penetrare al asigurarilor nu foarte mare la nivel national. Decontarea directa ofera in plus societatilor de asigurare posibilitatea optimizar ii portofoliului de clienti si a politicii de produs intr-o piata libera, ce poate avea ca rezultat, in functie de strategia adoptata, o crestere a calitatii serviciilor oferite astfel incat sa corespunda cel mai bine intereselor clientilor.

In ceea ce priveste contextul precedentului generat de BREXIT si avand in vedere posibilitatea aparitiei acestei situatii si in viitor, este necesara asigurarea unui cadru legislativ care sa permita birourilor nationale ale statelor membre si ale statelor terte, sa incheie acorduri de reciprocitate in conditiile aplicabilitat ii legislatiei europene pe baza carora persoanele fizice si juridice rezidente sa fie despagubite pe baza garantiei acordate de acestea.

Totodata, cu rolul de a imbunatatii functionarea pietei RCA, se propun a fi introduse mecanisme referitoare La stabilirea unor tarife de referinta orientative a preturilor practicate pe piata de operatorii economici care presteaza servicii de reparatii autovehicule cat si a celor care ofera servicii de inchiriere autovehicule fara sofer cu plata anticipata a prestatiei contractate. Astfel, toti participantii pietei asigurarilor, fara a se limita la acestia, vor avea la dispozitie un instrument ce va reflecta preturile medii practicate pe piata, la nivelul fiecarui judet, instrument ce va fi pus in practica prin colaborarea mai multor autoritati si asocialii profesionale cu competente in asigurarea stabilitatii pietei si a protectiei consumatorilor. De asemenea, pentru evitarea majorarii primelor de asigurare RCA, prin cresterea valorii daunelor generata de influenta directa si/sau indirecta asupra costurilor de reparare a prejudiciului de catre alte parti interesate decat persoana care a suferit efectiv prejudiciul si este indreptatita sa primeasca despagubirea, se propune introducerea notiunii de conflict de interese in legatura cu obtinerea unei despagubiri.

Aceste instrumente ar putea totodata, sa garanteze societatilor de asigurare care participa la decontarea directa un anumit grad de predictibilitate pentru costurile cu despagubirile pentru daune materiale ce sunt achitate si urmeaza a fi recuperate asigurand-se in acest fel si predictibilitatea evolutiei nivelului primelor de asigurare RCA.

Totodata, pentru evitarea posibilelor dezechilibre generate de introducerea decontarii directe obligatorii precum si in vederea asigurarii stabilitatii pietei de asigurare din Romania, proiectul instituie posibilitatea, ca pe baza reglementarilor A.S.F., BAAR sa poata constitui o casa de cliring prin intermediul careia sa se realizeze rambursarea sumelor datorate intre asiguratori, se mai spune in Nota de fundamentare.

Proiectul OUG poate fi analizat pe site-ul Ministerului Finantelor.

Clauza de decontare directa pe RCA exista si in prezent, dar este optionala pentru asigurati. Optiunea de decontare directa intre asiguratorii RCA este aplicabila la indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii: accidentele auto se produc pe teritoriul Romaniei; vehiculele implicate in accidentele auto sunt inmatriculate/inregistrate in Romania; prejudiciile sunt produse exclusiv vehiculelor; ambele vehicule implicate in accidentul auto au asigurare RCA valabila la data evenimentului; prejudiciile exclud vatamarile corporale.


CITITI PE ACEEASI TEMA:
Consiliul Concurentei: Pretul de referinta pentru reparatiile RCA va orienta piata si instantele
Asiguratorii RCA au vandut mai multe clauze de decontare directa in 2020, crescand si valoarea daunelor achitate

9.181 accesari
Sondaj

Cui considerati ca ii revine cea mai mare sarcina de a creste educatia financiara a romanilor?

- Institutiilor din domeniul financiar (ASF, BNR etc)
- Asociatiilor din domeniu
- Companiilor (asiguratori, banci, administratori de pensii etc)
- Scolilor
- Institutiilor statului
- Altele (va rog mentionati la rubrica de comentarii)


PROMO