1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

"In viitor, rolul directorului financiar va evolua la CVO - creator de valoare." Iata cum a fost CFO Conference Bucuresti 2022

Pe 15 noiembrie 2022, BusinessMark a organizat o noua editie "CFO Conference Bucuresti", la care au participat 15 specialisti din companii de consultanta fiscala, alaturi de care am analizat oportunitatile de crestere si provocarile cu care se confrunta CFO-ul modern, in contextul in care automatizarea si digitalizarea au devenit elemente cheie in transformarea departamentului financiar.

Va invitam sa descoperiti punctele cheie de discutie ale evenimentului, ce a inclus sesiuni de prezentari si un panel de dezbatere moderat de Anton NICULESCU, Managing Partner, Inulta. Cei care nu au ajuns la eveniment pot solicita inregistrarea conferintei pe site-ul BusinessMark, in sectiunea On Demand.

Verona COJOCARU, Assurance Partner and Digital Transformation Leader, EY Romania, a deschis prima sesiune a CFO Conference Bucuresti, prezentand rezultatele studiului CFO Imperative.

"Conform studiului, rolul CFO-ului la acest moment consta predominant in protejarea si optimizarea valorii intreprinderii, si mai putin in crearea de valoare, insa in viitor acest rol se va schimba. Chiar daca atributiile principale vor ramane in continuare aceleasi, respectiv, sa protejeze, optimizeze si sa creeze valoare pentru firme, modalitatea in care acestea vor fi indeplinite se va schimba. Majoritatea celor intervievati (78%) vad in viitor o implicare mai mare in dezvoltare strategiei organizatiei si in implementarea acesteia, si in procesul de creare de valoare. 70% dintre intervievati cred ca in viitor functia financiara va fi una agila, proactiva, orientata spre client si pe crearea de valoare. 56% considera, de asemenea, ca functia financiara va fi implicata in identificarea de oportunitati pentru folosirea de noi tehnologii la costuri semnificativ reduse. Ce anume va genera acesta transformare a functiei financiare?

Din discutiile cu directorii financiari a reiesit ca 83% sunt de parere ca aceasta schimbare va veni din extinderea sferei de stakeholderi in baza carora se iau decizii. Pe masura ce rolul CFO evolueaza, va avea loc si o transformare a functiei financiare. Rolul va evolua de la CFO la CVO - creator de valoare.

Ce presupune acest lucru, in fapt? Vorbim de o reinventare a functiei financiare, pana la urma, si de crearea unei noi identitati pentru functia financiara. Vorbim si despre o schimbare culturala, despre schimbarea comportamentelor.

Am incercat sa identificam catalizatorii pentru aceasta schimbare culturala. Un prim catalizator consta in crearea unui plan de dezvoltare atractiv pentru angajatii din functia financiara. Al doilea catalizator consta in existenta unui obiectiv, a unei viziuni a organizatiei, care sa atraga si sa retina partea de resursa umana in cadrul organizatiei. Al treilea catalizator identificat este modificarea mindsetului, schimbarea atitudinii si asteptarilor fata de functia financiara si rolul acesteia."

In continuare, Costin BAICU, CFO Grup, DocProcess, a vorbit despre automatizarea proceselor de control prin intermediul platformei BEA.

"Transformarea digitala este, de fapt, o parte a strategiei de business a unei companii. Nu este un scop in sine, un task, ci se refera la modul in care folosesti tehnologia ca facilitator in implementarea obiectivelor in organizatie. In orice organizatie exista patru flow-uri generale importante, in care circula informatia: fluxurile de intrare, fluxurile de iesire, cat si doua fluxuri interne - unul care se refera la procesele operationale si unul de resurse uman, care se refera la cum interactioneaza oamenii cu ecosistemele.

Avand o relatie cu un tert, tu nu poti controla ce interese, mod de lucru are, astfel ca automatizarea devine mai complicata. Spre deosebire de cele externe, flow-urile interne presupun ca ne strangem la masa, ne organizam si decidem mai repede. Cand ai o relatie cu un client, acest fapt implica o tratare a situatiei in functie de specific.

Automatizarea si transformarea digitala, ca tip de tehnologii, se refera la automatizarea taskurilor prin: RPI - acesta este un simulator de comportament uman, intr-o aplicatie sau in mai multe. Exista o automatizare a proceselor prin crearea de fluxuri standardizate - prin ERP-uri, CRM-uri. Automatizarea ecosistemelor conecteaza compania la ecosistemul de business in care functioneaza - aceasta deschide oportunitati de a automatiza si creste. Un RPI proceseaza mii de facturi pe luna, noi procesam prin platforma noastra undeva la 10 milioane de facturi pe an. Automatizarea, ca definitie, presupune luarea datelor dintr-un sistem si mutarea lor in alt sistem, fara interventie umana."

Un alt subiect abordat in cadrul conferintei a fost legat de cele mai importante noutati fiscale la care ne putem astepta din 2023. Astfel, Cristina SAULESCU, Partener, Cabot Transfer Pricing, a precizat ca "principalele modificari vizeaza: microintreprinderile, dividendele, TVA-ul, impozitul pe salarii, impozitele si taxele locale, factura RO e-Transport".

"Cel putin pentru moment, stim ca incepand din ianuarie 2023, societatile de consultanta si management vor fi excluse din categoria microintreprinderilor. Este necesara o clarificare - ce inteleg ei prin consultanta si management? Ar fi util sa avem niste coduri CAEN - sunt destule microintreprinderi, care au acest statut pentru a evita plata taxelor salariale si presteaza servicii de consultanta in management. Pe de alta parte, daca vorbim de consultanta fiscala, care este reglementata si de Camera Consultantilor Fiscali, ar fi dureros sa se intample asa. Se pare ca aici nu este batut in cuie ce societati vor fi excluse - asteptam sa vedem mentionate in mod clar care coduri CAEN vor fi excluse din categoria microintreprinderilor.

In ceea ce priveste reducerea pragului de venituri la 500.000 euro - sunt si aici discutii, inca nu este clar daca se va produce. Se introduce restrictia ca o societate platitoare de impozit pe profit poate opta pentru trecerea la regimul microintreprinderilor daca indeplineste conditiile doar daca nu a mai fost platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor ulterior datei de 1 ianuarie 2023. Totodata, se stabileste o cota unica de 1% la venituri", a explicat ea.

Invitata speciala la editia CFO Conference Bucuresti a fost Veronika Von HEISE-ROTENBURG, Chief Financial Officer & Managing Director, everphone.

"In gestionarea crizelor multiple, in gestionarea pietelor, in atragerea angajatilor potriviti pentru compania voastra, in crearea unui nivel de securitate intr-un mediu instabil, cred ca #digitalfinance poate fi una dintre solutii. Ceea ce va poate ajuta in cele din urma sa depasiti criza este folosirea unor instrumente potrivite, care va vor atrage cu sine o eficienta mai ridicata si un proces mai sigur. Trebuie sa aveti instrumente potrivite la indemana, fie ca le cumparati sau ca le construiti. Trebuie sa aveti o functie care sa va ajute sa implementati tot ce aveti nevoie pe partea de tehnologie.

Totodata, puteti crea o cultura organizationala, mai ales in domeniul financiar, care sa consolideze tot ceea ce faceti si care poate crea un ciclu virtual pentru toate dezvoltarile pe care le aveti planificate. Rezultatul este foarte convingator: finantele nu mai sunt o functie care inhiba procesele sau descurajeaza o oportunitate de afaceri, ci mai degraba un driver pentru afacerile voastre - asta ar trebui sa facem cu totii pentru a extinde influenta si pentru a ajuta compania sa evolueze.

Cred ca instrumentele financiare digitale sunt cheia succesului. Nu ar trebui sa digitalizati doar pentru ca sunteti de parere ca este ceva la moda sau pentru ca doriti un nou instrument cool. Ar trebui sa digitalizati intotdeauna atunci cand exista un motiv bun: daca puteti crea o securitate suplimentara a procesului sau o viteza suplimentara pentru procesele voastre, atunci puteti reduce volumul de munca manuala sau imbunatati calitatea muncii. Procedand astfel, veti putea tine sub control KPI-urile companiei, veti putea contribui la transformarea oamenilor din echipe in parteneri strategici pentru alte departamente, iar voi, in calitate de directori financiari, veti fi comunicatori de incredere, atat pentru partenerii interni, cat si externi, care vor simti ca se pot baza pe voi".

Bogdan MITROI, Director l Valuation and Advisory Services, Colliers Romania, a incheiat prima sesiune de prezentari vorbind despre alocarea pretului de achizitie.

"Acesta este un subiect strans legat de activitatea CFO-ului, intr-un caz specific: atunci cand exista o tranzactie sau o achizitie de afaceri. In acest caz, suntem in ipostaza in care sa avem un proces specific, care se numeste alocarea pretului de achizitie. In ultimul an, piata de achizitii si actiuni a fost una activa - companiile au facut diverse preluari, fuziuni de alte afaceri, alte companii.

Procesul de alocare a pretului de achizitie apare ca necesitate de raportare, atunci cand achizitionam o companie, dar nu neaparat o entitate. Poate sa fie si o baza de active care se traduce intr-o afacere. Nu este necesar procesul de PPA, asa cum este el definit in standardele statutare, cat si IFRS, atunci cand avem o achizitie de active.

Diferenta dintre o achizitie de active vs. o achizitie de business, unde este necesar acest proces de PPA, este ca atunci cand achizitionam active, chiar daca nu achizitionam un singur activ, ci o baza intreaga de active, pretul convenit intre parti pentru tranzactie este stabilit si este egal cu suma valorii activelor achizitionate. In partea cealalta, unde achizitionam active si operatiuni, sa mergem pe definitia care ne duce la fondul comercial din IMFP, este ca suma valorii activelor preluate in tranzactie nu este egala cu pretul platit - este ori mai mare, ori mai mica, astfel ca suntem obligati sa incadram achizitia ca pe o achizitie de afacere si suntem in situatia in care trebuie sa avem procesul de alocare a pretului de achizitie. Pana la urma, PPA este impartirea pretului pe care l-am platit consideratiei platite pe elementele pe care le-am achizitionat. Alocarea aceasta este ceruta in momentul in care preluam controlul - nu trebuie sa preluam neaparat 100, ci sa preluam 50+ o unitate din structura companiei respective achizitionate", a spus el.

O alta tema abordata in cadrul evenimentului a fost legata de avantajele beneficiilor financiare. Astfel, Stefan TODERITA, Strategy & Development Director, Edenred Romania, a precizat ca:

"Observam ca zona de beneficii salariale ajunge si in atentia directorilor financiari. As dori sa va vorbesc despre o resursa foarte importanta, care se schimba de la o zi la alta - oamenii si nevoile lor. Ce isi doresc? Cum facem sa tinem cei mai buni oameni in organizatie? Cum putem atrage cei mai buni colegi si cum ne putem ridica la asteptarile lor si din punct de vedere financiar?

Cred ca sunt niste trenduri care se intampla si de care suntem cu totii constienti - avem Great Resignation de vreun an si am simtit din partea companiilor cum ca puterea s-a mutat la angajat. Nu mai este compania cea care spune si decide ce ii poate oferi unui angajat, ci angajatii sunt cei care cer - iar daca nu se intampla, acestia isi pot gasi foarte repede un alt job. Personal, nu cred ca acest trend va continua in urmatorii ani, ci cred ca se va ajunge la un echilibru intre angajat si angajator.

Munca hibrid, flexibilitatea, semnificatia muncii sunt alte lucruri care s-au intamplat, iar companiile au incercat sa se adapteze in diverse feluri, testand diverse moduri de lucru si oferind din ce in ce mai multe beneficii, nu neaparat ca valoare absoluta, ci ca diversitate.

Nu in ultimul rand, cei din zona financiara au simtit inflatia si cresterea de costuri, atat din partea furnizorilor, cat si a angajatilor care spun ca nu isi mai permit aceleasi lucruri pe care si le permiteau acum 6 luni cu salariul actual. Am identificat niste nevoi clare: exista o nevoie de a atrage si retine acesti angajati, dar exista si o nevoie de a creste venitul net al acestor angajati, dar fara a avea un impact masiv in zona de costuri. Stim cu totii, daca vrem sa crestem salariul unui angajat cu 100 lei net, asta automat inseamna inca 75 lei ca taxe si impozite."

In continuare, Ioana ARSENIE, Strateg financiar, Trusted Advisor Strategy & Finance, a vorbit despre CFO-ul extern pentru afacerile de familie.

"Ownerul de business solicita ca un CFO sa fie demn de incredere, sa fie acolo cand sunt situatii de criza, si care trebuie sa aiba taria si personalitatea necesare sa echilibreze acest cuplu atat de greu de tinut in echilibru, cel CEO - CFO. Practic, CFO-ul, in atatia ani, a devenit mult mai vocal. Din punct de vedere al unui business de familie, un CFO trebuie sa aduca claritate si simplitate pentru toti stakeholderii. Oricat de buni suntem ca profesionisti, trebuie ca valoarea pe o cream sa fie mai departe implementata in toate ariile de actiune ale organizatiei.

Care sunt calitatile cele mai importante pentru un CFO astazi? Ei bine, piramida lui Maslow se aplica si aici: abilitatile tehnice nu mai sunt parca valorizate de nimeni, dar stim bine ca fara aceasta zona extrem de solida, functia financiara ar fi foarte vulnerabila si, mai departe, organizatia in intregime. Daca sunt owner de business sau conduc companii, imi doresc un partener la acelasi nivel, un om care sa inteleaga trendurile macro, industrie, companie, procese. Oamenii de marketing sau comunicare considera ca intr-un CFO ar trebui sa se regaseasca un bun comunicator, care sa comunice intern si extern. Oamenii de HR vor un bun lider, cu zero demisii, retentie maxima si super productivi.

Intrebarea este: suntem pregatiti pentru aceste roluri? Suntem, cu siguranta, mai pregatiti ca acum 10-15 ani. Nu s-a investit, cred, in acei ani in zona de leadership. Iata ca, pentru a crea valoare, avem nevoie de mai mult decat competente tehnice. Intr-un proiect de strategie, de optimizare financiara pentru un IMM, pentru o afacere de familie, este de multe ori foarte multa dorinta de structurare, de profesionalizare. Oamenii au foarte multe informatii, dar ne gasim in fata unei fragmentari: mintea ownerului, a managerului, este foarte dusa in detaliu si este foarte greu sa ai o discutie de la general la particular. Este important sa vii sa definesti structura unui buget, sa identifici unitatea de business pentru acea companie."

Cea de-a doua parte a conferintei a fost dedicata unui panel de dezbatere moderat de Anton NICULESCU, Managing Partner, Inulta, la care au participat: Mircea Varga, Mihai-Alexandru Velicu, Eliza Irimia, Valentin Albu, Raluca Dragan, Ovidiu Bucataru si Luciana Dragomir.

CFO-ul trebuie sa fie pregatit sa raspunda prompt schimbarilor, a explicat Raluca DRAGAN, CFO, Meta Estate Trust: "Schimbarea e ceva ce, pentru noi, a devenit o obisnuinta - trebuie sa facem fata zilnic schimbarilor. Daca vorbim din punct de vedere al CFO-ului unui business care investeste in real estate, noi ne pregatim folosind mai multe parghii. Un avantaj este modelul nostru de business - nu ne focusam doar pe rezidential, office sau industrial, ci cautam mereu acea zona care este cel mai bine pozitionata pentru cresterea respectiva. Ce facem este sa analizam mult mai des unde suntem si ce ne propunem pe termen mediu. Este foarte important pentru noi sa avem claritate legata de ce s-ar putea intampla in urmatoarele luni. E din ce in ce mai challenging, insa cu ajutorul resurselor si analizei, incercam sa facem fata si sa facem strategii care sa ne minimizeze riscurile si, in acelasi timp, atingand obiectivele pe care ni le-am propus (...).

Suntem intr-un context care se schimba in permanenta si cred ca trendul este spre globalizare, chiar si in ceea ce priveste resursele de care avem nevoie in departamentul financiar. Cred ca in viitor ne vom uita la competente si cred ca le vom putea cauta oriunde in lume, atata timp cat vom defini procesele, astfel incat sa depindem de competente, nu de persoane. Este o viziune de progres faptul ca ne ducem dincolo de granite si cred ca acesta este viitorul."

Un alt element esential este ca directorii financiari sa inteleaga business-ul in orice moment si sa analizeze datele astfel incat sa ia cele mai bune decizii.

"In 2020, cand a pornit criza, am deschis un proces lunar de forecast, pentru ca era foarte important pentru mine, din pozitia de CFO, sa fiu in contact cu clientii si sa stiu ce vor. Era foarte important sa fiu conectata cu acest business. Inteleg nevoia de a face forecast.

In experienta anterioara faceam forecast continuu, insa ma intrebam daca informatiile relevante de business ajung unde trebuie, pentru a se lua decizii de business in baza lor. Pentru mine, a fost foarte important in pandemie sa inteleg ce se intampla cu clientii, astfel incat sa putem lua decizii pe moment si sa adaptam costurile la situatia de fapt. Insa asta nu inseamna ca toate deciziile au fost bune - desi aveam experienta crizei din 2008 in spate, criza pandemica a fost atipica.

Pe zona de consumer, a fost mai mult cash disponibil. Disponibilitatea de cash arata o predispozitie catre investitii. Dupa perioada aceea de neliniste, pentru industria noastra, industria de IT, nevoia de planificare este in tandem cu aceasta dinamica din business. Dupa 2020, noi am schimbat si facem forecast atunci cand este nevoie", a fost de parere Eliza IRIMIA, CFO, Stefanini EMEA.

"Greselile cele mai mari in business se fac atunci cand lucrurile merg bine", a punctat Mircea VARGA, Chairman of the Board, Teilor Holding, Board Member, Safetech Innovations.

"Industria de luxury functioneaza putin diferit - in pandemie a crescut cu 40%. Nu suntem la fel de afectati ca alte industrii de perioada actuala, insa in perioade de criza consumul este oricum afectat. As spune ca nu rolul CFO-ului se schimba, ci important este modul in care ne adaptam acestui context. Noi traim momente cu multe schimbari, o succesiune de crize, iar acestea aduc o provocare foarte mare pentru CFO. Intr-o situatie de criza, vedem ce nu merge in organizatie sau ce merge din inertie. Greselile mari in business se fac atunci cand lucrurile merg bine, iar la prima criza constatam ca suntem pe o lichiditate scazuta, ca nu ne putem continua proiectele. Daca uitam esenta businessului, riscam sa pierdem foarte multe. Rolul CFO-ului intr-o organizatie este extrem de important; el ar trebui sa anticipeze genul acesta de situatii si sa se asigure ca organizatia e pregatita. Atat timp cat avem o organizatie solida, putem face bani si in criza, putem beneficia de oportunitati", a completat el.

O alta tema abordata in cadrul panelului a fost cea a responsabilitatii fata de mediu. Astfel, Luciana DRAGOMIR, Chief Financial Advisor, ELI Parks - Element Industrial, a precizat ca organizatiile vor trebui sa demonstreze o grija fata de mediu, daca isi doresc sa ramana in "marea cursa economica".

"Suntem un business intr-o dezvoltare accelerata. Pentru noi, recesiunea nu vine la cel mai bun moment, pentru ca ne confruntam si cu alte provocari specifice unui business antreprenorial care este intr-o formare continua. Suntem pregatiti, dar sunt si variabile pe care nu le putem estima asa cum am dori la acest moment, una din ele fiind legata de costurile de finantare. Industria de parcuri logistice va fi mai rezilienta la criza comparativ cu alte tipuri de business care sunt consumer directed, dar vom fi afectati indirect, prin faptul ca si clientii nostri vor fi afectati (...).

Cred ca partea de responsabilitate fata de mediu este un subiect fierbinte acum. Inca nu vedem o parte reglementata in mod formal - legi, regulamente, care sa spuna clar ce trebuie sa faci - insa putem observa la nivel global ca spre asta ne indreptam. Business-urile cu adevarat responsabile se conformeaza in mod voluntar spre astfel de obiective de mediu.

In primul rand, aceste organizatii atrag oamenii potriviti, preocupati de acest aspect si cred ca, mai devreme sau mai tarziu, toate business-urile vor comunica ce fac ele pentru mediu, iar cine nu va face asta va pierde in marea cursa economica. In business-ul nostru, noi am avut aceasta viziune de la inceput - pe toate cladirile din parcurile logistice vom avea panouri solare si cautam in permanenta sa minimizam impactul pe care industria de constructii o are asupra mediului. Industria e un mare poluator si are impact pe tot lantul. Cred ca in orice industrie liderii pot gasi caile prin care sa imbunatateasca procesele si sa faca mai mult bine pentru lumea din jur", a explicat ea.

"Rolul CFO-ului s-a schimbat, dar s-au schimbat si sistemele?", l-a intrebat Anton NICULESCU, moderatorul panelului din cadrul CFO Conference Bucuresti, pe Ovidiu BUCATARU, CFO, Grup Serban.

"Categoric da, au mers in tandem. Indiferent de ceea ce ne-am dorit noi sau am crezut ca exista la un moment dat vizavi de implementare, digitalizare, vin dintr-un domeniu in care lucrurile din punct de vedere al asezarii modului in care procedural se pot transforma elementele intr-o forma digitala presupunea prima data sa faci proceduri, sa le asezi, sa le pui pe layers.

Trebuie sa intelegem ca, pentru a digitaliza, trebuie sa avem fundatia pe care sa construim. Astazi, agricultura - pentru ca vorbim de foarte multi factori, de multe variabile - chiar daca este un domeniu care are o rezistenta mult mai buna, o volatilitate mult mai mica, reprezinta totusi elemente care nu pot fi transferate catre consumatorul final. Grup Serban Holding este un business care integreaza pe verticala, pornind de la productie prima oara, si ajungand la un produs finit, catre consumator, indiferent de elementele care au aparut. Conflictul din Ucraina, de exemplu, a dus la o criza in ceea ce priveste energia, sub toate formele. Ceea ce producem astazi reprezinta o dezvoltare a unor plante care au cel putin 14 variabile - cu foarte multe elemente nedefinite, care nu pot fi transformate intr-o constanta si digitalizate. Ne uitam la dezvoltarea unei plante si ce inseamna factorul climatic. Putem sa il punem intr-o forma in care sa il integram in sistemele noastre digitale?

Astazi avem mult multe instrumente: vorbim despre GPS, vorbim de sateliti, vorbim de date brute... UE ne ofera niste instrumente, insa cum le transferam sa avem informatia in timp real? Cum aducem in teren, de la nivelul acela macro? Pentru ca vedem discrepante si avem nevoie de a capta informatii digitalizand din teren, din soluri la nivel de areale foarte mici. Avem situatii diferite intr-un areal de 50 km. In fiecare din fermele noastre avem nevoie de mai multe date pe care sa le colectam, sa le transpunem in informatii, cu senzori mai multi, sisteme de monitorizare - investitii in tehnologie care nu sunt ieftine. Trebuie sa ne asiguram ca se intampla aceasta digitalizare, insa trebuie sa gasim si resurse", a raspuns el.

Vorbind despre digitalizare, Valentin ALBU, CFO, ROCA Industry a atras atentia ca desi aceasta este esentiala, organizatiile nu trebuie sa uite de oameni, care sunt cea mai importanta resursa.

"Sunt un fan al digitalizarii, o sustin in companiile din portofoliul ROCA Industry, dar nu am atins cea mai importanta resursa: omul. Inainte de a face orice scenariu, orice planificare, trebuie sa ne asiguram ca avem oamenii potriviti la locul potrivit. Noi nu functionam de sine statator, ci este un holding care detine mai multe companii. Practic, activitatea directa este prin ele. Planurile au multa valoare, insa planificarea este esentiala. Ca atare, este important sa stii sa te intorci la solutiile initiale, pentru a putea replia planul. Cu totii suntem constienti ca traim intr-un mediu cu un grad ridicat de incertitudine, dar este important sa intelegem nevoia clientului, sa intelegem piata si incotro se indreapta ea. Planificarea e un tool foarte important - trebuie sa lucram pe mai multe scenarii, sa fim agili, sa fim flexilibi. Nu conteaza daca planul A nu este realizabil, ci conteaza sa facem din planurile urmatoare cea mai buna versiune a lor si sa ne asiguram ca le indeplinim", a spus el.

Un eveniment BusinessMark

Partenerii evenimentului au fost: Inulta, EY Romania, DocProcess, Colliers Romania, Cabot Transfer Pricing, Edenred Romania

Evenimentul a fost sustinut de: Camera Consultantilor Fiscali, Hellenic - Romanian Bilateral Chamber of Commerce, BEROCC

Suportul tehnic a fost asigurat de: SCS - Schinkel Conferinte Solutii

Partenerii media ai evenimentului au fost: spotmedia.ro, Financial Market, Ziarul Bursa, Contzilla, Juridice.ro, 1asig.ro, Debizz Magazine, MATEK, Jurnalul de Afaceri, Administratie.ro, Global Manager, EventsOnline.ro, Revista Piata, Transilvania Business, Top Business News, Business Voice, spatiulconstruit.ro, Digital Business, Ziarul 21, PRwave, AntreprenorinRomania.ro, Club Economic, Romania Durabila, Economistul, Curierul Fiscal, AngajatorulMeu.ro