1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Ziua Mondiala a Asistentilor ...

Ziua Mondiala a Asistentilor Medicali! Ghidul consumatorului - asigurarea privind raspunderea civila a personalului medical

Ziua Mondiala a Asistentilor Medicali este sarbatorita pe data de 12 mai. Cu aceasta ocazie, ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara a publicat Ghidul Consumatorului - Asigurarea privind Raspunderea Civila a Personalului Medical.

Acest Ghid se constituie ca material indrumator pentru medici, medici dentisti, farmacisti, asistenti medicali si moase ce acorda servicii medicale si care, conform legii, au obligatia incheierii unei asigurari de raspundere civila obligatorie pentru situatiile de malpraxis medical. Pentru mai multe informatii despre acest tip de asigurare accesati Ghidul pe site-ul ASF.

Malpraxisul medical este eroarea profesionala savarsita in exercitarea actului medical sau medicofarmaceutic, generatoare de prejudicii asupra pacientului, implicand raspunderea civila a personalului medical si a furnizorului de produse si servicii medicale, sanitare si farmaceutice.

De ce se incheie un contract de asigurare de malpraxis medical?

Exercitarea profesiei personalului medical se realizeaza conform certificarii calitatii de membru al Colegiului Medicilor din Romania ce presupune o avizare anuala in baza asigurarii de raspundere civila pentru greseli in activitatea profesionala valabila pentru anul respectiv. Desi acest tip de asigurare are un caracter restrans, stabilit prin norme speciale, conform statutului profesiei, ea este una dintre asigurarile obligatorii stabilite de lege (Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare si Codul de deontologie medicala).

Asigurarea de malpraxis medical aduce o dubla protectie financiara, atat a personalului medical, cat si a pacientilor. Aparitia unei erori poate conduce la suportarea tuturor costurilor legate de despagubiri cu intregul patrimoniu al cadrului medical aflat in culpa. Orice act medical, indiferent de experienta si varsta personalului medical, este purtator al unui risc.

"Asigurarea de malpraxis a cadrului medical este de fapt un transfer al riscului financiar cauzat de aparitia unui eveniment de tipul malpraxisului medical. Conform acestei asigurari, asiguratorul, in baza incasarii unei sume (denumita prima de asigurare), se obliga sa va acopere acele prejudicii, reclamate de un pacient sau de mostenitorii acestuia, ce au rezultat in urma acelui act medical care a implicat o situatie de malpraxis, inclusiv pentru cheltuielile de judecata", se precizeaza in Ghid.

Riscul acoperit de catre acest tip de asigurare vizeaza elementele specifice profesiei medicale in cazul aparitiei unei erori, ca urmare a actiunii, inactiunii, din neglijenta sau ignoranta cadrului medical. Evaluarea riscurilor la care este expus personalul medical este realizata de catre societatea de asigurare in baza informatiilor furnizate de personal, printr-un chestionar completat la incheierea asigurarii.

Cum se realizeaza despagubirea?

In cazul producerii riscului asigurat, asiguratorul trebuie sa plateasca persoanelor pagubite despagubirea prevazuta de contractul de asigurare. Despagubirea se acorda in baza cererii de despagubire inaintata asiguratorului de dumneavoastra, de persoana vatamata sau de mostenitorii acesteia.

Contractul de asigurare stabileste procedura care trebuie urmata in cazul producerii evenimentului asigurat. Avizarea si constatarea producerii riscului asigurat si/sau a daunelor se face de asigurator sau de persoanele stabilite in contractul de asigurare, in baza cererii de despagubire si a altor documentelor specificate in contract.

"In cazul in care detineti mai multe asigurari valabile care asigura acelasi risc, despagubirea va fi suportata de fiecare asigurator in mod proportional cu suma asigurata. Asiguratorul poate recupera prejudiciul de la dumneavoastra doar daca: ati incalcat intentionat standardele de asistenta medicala; asistenta medicala a fost acordata fara consimtamantul partii vatamate; prejudiciul este datorat unor vicii ascunse ale echipamentului/instrumentarului medical, unor efecte secundare necunoscute ale medicamentelor administrate sau ca urmare a unor deficiente administrative ale unitatii medicale in care s-a acordat asistenta medicala", se spune in Ghid.

Sfaturi utile personalului medical:

Potrivit Ghidului, contractul de asigurare este un act juridic stabilit, agreat si semnat de partile la contract: asigurat si asigurator. El trebuie sa reflecte nevoile dumneavoastra, deci solicitati clauze care sa corespunda acestor nevoi.

  1. Incheiati polita de malpraxis pentru categoria de specialitate din care faceti parte. O astfel de asigurare transfera riscul de plata a unor prejudicii in cazul producerii unui caz de malpraxis catre asigurator si va ajuta astfel la suportarea de catre dumneavoastra a cheltuielilor de despagubire.
  2. Nu incheiati o asigurare pentru o suma mai mica decat limita minima. Obligativitatea unei astfel de asigurari, cu respectarea sumei asigurate, este o conditie stabilita de lege a dreptului de practica.
  3. Solicitati asiguratorului sa va prezinte riscurile acoperite. Daca considerati a fi necesar, puteti cere asiguratorului extinderea acestor riscuri prin plata unei prime suplimentare. Cititi cu atentie clauzele ce prevad Excluderile, acestea afecteaza intinderea obiectului contractului de asigurare. Asigurarea trebuie sa acopere nevoile dumneavoastra reale de protectie impotriva riscului.
  4. Acordati atentie limitelor de acoperire teritoriala. Aceasta se refera la teritoriul pe care au loc prejudiciile (situarea locului in care va desfasurati profesia), dar si la cetatenia pacientului.
  5. Foarte importante sunt clauzele contractuale care definesc momentul in care se poate produce un malpraxis astfel incat sa poata fi despagubit. Aplicabilitatea asigurarii face referire la unitatea medicala, la intervalul de timp de munca, la conditiile de munca sau la alte astfel de caracteristici definitorii. Tot in acest context, este util a se acorda atentie si termenului de valabilitate a asigurarii, respectiv acelor clauze contractuale care stabilesc ce se intampla daca o cerere de despagubire pentru un eveniment produs in timpul valabilitatii politei a fost formulata dupa expirarea acesteia.
  6. Solicitati asiguratorului sa va prezinte lista tuturor costurilor, comisioanelor sau taxelor care sunt specificate in contract sau in legatura cu acesta. Este important sa cunoasteti la ce cheltuieli va expuneti.
  7. Este important sa urmariti care este procedura de constatare a malpraxisului, care este termenul in care se anunta asiguratorul, cine si cum se face constatarea producerii evenimentului, ce acte si documente sunt necesare, in cat timp se plateste despagubirea etc.

Ghidul complet il gasiti AICI.