1asig.ro
1asig.ro
XPRIMM Time for Business - RCA ...

XPRIMM Time for Business - RCA 2020: Solutii europene de evaluare a daunelor auto. Principalele declaratii!

5 min. / 1.540 cuvinte
Evenimentul "XPRIMM Time for Business - RCA 2020: Solutii europene de evaluare a daunelor auto", organizat luni, 9 martie a.c., a reunit actorii pietei de asigurari RCA, dar si specialisti internationali, care au dezbatul stadiul actual al pietei si viitorul acesteia, sub forma unui Seminar tehnic. Urmariti principalele declaratii!

PROMO


Subiectele in dezbatere sunt:

- Solutii de calcul a despagubirii corecte pentru daunele materiale in asigurarea RCA - experiente relevante din pietele de asigurari europene
- Solutii pentru asigurarea predictibilitatii costurilor cu reparatiile auto pentru despagubirea daunelor materiale in asigurarea RCA
- Daunele RCA - "momentul adevarului" in relatia cu consumatorii: ce servicii se afla in topul preferintelor consumatorilor si cum pot fi ele oferite intr-un mod sustenabil din punct de vedere financiar?

Printre vorbitori s-au numarat:

- Adrian MARIN, Presedinte, UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania
- Madalin ROSU, Presedinte, BAAR - Biroul Asiguratorilor Auto din Romania
- Lukasz KULISIEWICZ, Responsible for Motor Insurance Market, PIU - Asociatia Asiguratorilor din Polonia
- Prof. Klime POPOSKI, PhD, University of St. Kliment Ohridski, Expert in West Balcans insurance
- Michael THEILMEIER, Re/insurance expert

PRINCIPALELE DECLARATII

Adrian MARIN, Presedinte, UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania:
- Asigurarile RCA reprezinta 37% din totalul subscrierilor pietei de asigurari.
- In 2019 subscrierile RCA s-au majorat cu 5% si au ajuns la cca. 3,78 miliarde lei, adica 43,5% din piata non-life.
- Gestionam 5,9 milioane de contracte RCA la finalul lui 2018, potrivit celor mai recente date auditate, iar in al treilea trimestru din 2019 numarul acestora a ajuns la 6,2 milioane.
- Per ansamblu, segmentul RCA a ramas constant in ultimii 2 ani in jurul valorii de 3,6 - 3,7 miliarde lei. Pe de alta parte, observam ca despagubirile se afla pe un trend de crestere accelerata in ultimii ani, punand presiune pe profitabilitatea operatiunilor pe acest segment de piata.
- Industria de asigurari platea aproape 50 de milioane de euro in fiecare luna pentru despagubiri aferente politelor RCA, in 2018, ajungand la peste 53,6 mil. euro lunar la T3 2019.
- Rata combinata a daunei RCA este supraunitara, ajungand la 116,6% la finalul anului 2019.
- Totodata, asigurarile RCA sunt in stransa corelatie cu evolutia parcului auto. In 2019 parcul auto a crescut cu 7%, pana la 6,9 milioane de autovehicule. Parcul auto este invechit, circa 22% dintre masini au o vechime de peste 20 de ani, iar 79% - de cel putin 11 ani. Conform DRPCIV, in ultimii 3 ani s-au inmatriculat 1,8 milioane de vehicule, din care 78% second hand.
- Este foarte important sa observam si evolutia primei medii pentru asigurarile RCA, in comparatie cu despagubirea medie platita. Daca ne uitam la perioada 2015-2019, observam ca prima medie e la acelasi nivel ca in urma cu 5 ani, iar despagubirea medie a urcat cu 21%. Toate acestea pun presiune pe rezultatele companiilor de asigurari.
- Concluziile: Avem o rata combinata de peste 100% in fiecare an; Observam o crestere mult mai rapida a despagubirilor decat a subscrierilor; Presiunea pe profitabilitate este constanta.
- Ce putem face? Avem nevoie de: Alinierea legislatiei RCA la normele europene; Cresterea gradului de cuprindere in asigurare prin interconectarea infrastructurii CNAIR cu baza de date AIDA; Utilizarea Baremului traumatologic; Clarificarea modului de evaluare a daunelor - introducerea unui tarif de referinta la reparatiile auto e dorita de consumatorii romani - conform studiului IRES-UNSAR, care arata ca 9 din 10 romani ar considera benefica publicarea unor tarife de referinta pentru reparatiile auto. UNSAR nu a sustinut si nu sustine impunerea unei plafonari a tarifelor aferente reparatiilor auto prin polite RCA, ci sustine conceptul unui tarif de referinta, cu titlu informativ, in beneficiul consumatorului; Campanii de educatie si preventie rutiera care sa urmareasca inclusiv scaderea frecventei accidentelor auto.

Madalin ROSU, Presedinte, BAAR - Biroul Asiguratorilor Auto din Romania:
- Care credeti ca e cel mai mare risc care ar trebui sa nu fie acoperit de RCA? Eu cred ca "smecheria" nu trebuie acoperita pe RCA, iar din pacate legislatia actuala o permite, dar ea nu trebuie incurajata si cred ca ar trebui stopata pentru ca fiecare consumator plateste din aceasta cauza.
- Va propun cateva imagini pe care sa le dezbatem impreuna. In primul exemplu avem un Audi A4, de circa 14 ani, cu aproape 300.000 de km la bord si cu o valoare de piata de nici macar 4.000 euro, cu avarii relativ usoare, cu un deviz de reparatie de la un dealer de circa 3000 euro (13.132 lei). Un service independent a facturat peste 21.000 lei si intirziind tot procesul la pestee 50 de zile, a facturat 1.430 lei/zi pentru rent-a-car, respectiv peste 90.000 lei. Totalul valorii despagubirii cerute a fost de 111.245 lei.


- Al doilea caz, o Skoda Superb, cu 2 avarii minore, care se puteau repara la un dealer de reprezentanta cu circa 1.000 euro. Asiguratorul s-a trezit cu o factura de 46.000 lei, mai mult decat valoarea masinii. Cam asta se intampla pe legislatia actuala. Ce au cerut asiguratorii in ultimii aproape 3 ani a fost o normalizare a acestei situatii, pentru ca aceste situatii ne costa pe toti in calitate de consumatori.

- O analiza BAAR arata ca cifra de afaceri a service-urilor de reprezentanta a fost de 1,86 miliarde lei in 2018, in timp ce service-urile independente au avut afaceri de 0,81 miliarde de lei.
- Insa, marja de profit se schimba, fiind mai mare la service-urile independente. Marja medie neta a profitului a fost, in 2018, de 10,34% la unitatile independente si de 5,28% la reprezentante.
- Desi cifra de afaceri a service-urilor independente este mai mica, vedem un profit de 101 mil. lei, fata de 52,5 mil. lei la service-urile de reprezentanta.
- Vedem ca un salt covarsitor a fost in 2017, cand legislatia RCA s-a schimbat si a permis unitatilor reparatoare sa factureze ce si cat vor.
- O alta analiza BAAR privind tarifele de inchiriere auto pe tari - unele service-uri care si-au deschis si acest tip de activitate factureaza catre asiguratori marife maximale de 474,7 euro/zi. Dar furnizorii specializati factureaza un tarif maximal de 85 euro/zi. Toate diferentele acestea se intorc in buzunarul consumatorului.
- Analizand situatia din 1991-2019, vedem ca de cand legea a permis (2017-2019), s-au infiintat peste 1500 de firme de inchirieri auto. In Bucuresti s-au infiintat cele mai multe, urmat de alte judete mari din tara - Cluj, Timis, Ilfov s.a.
- Ipoteza si estimari: Daca intr-un an avem 350.000 de dosare RCA, daca 20-25%din reparatii se fac in service-uri independente si daca avem o medie de aproximativ 500 euro inflatie in dauna medie, rezulta ca 30-40 milioane de euro pe an sunt costuri nejustificate. 

Michael THEILMEIER, Re/insurance expert:
- Trebuie vazut cat de important este cuvantul legii fata de spiritul legii, cand a fost aceasta lege (Legea RCA - n.red.) promulgata intentia ei a fost sa protejeze victimele accidentelor, nu pentru ca cineva sa se imbogateasca pe spatele altora. Sunt multe principii care pot fi extrase din concepte internationale. Exista un precedent in acest sens. Sa tratezi si sa promulgi legi in acest fel contravine principiilor comunitare pentru ca se ajunge la un exces atat de mare, de grav, incat se invalideaza instrumentele legale. 
- Comisia Europeana a spus acum doi ani ca trebuie sa se puna capat acestor practici. Eu as fi mai optimist aici si as merge in instanta. E o chestie de justitie, nu de a castiga sau a pierde. Este gresit. 
- Piata romaneasca e una dintre putinele piete unde asigurarile RCA si CASCO au o pondere atat de mare. O alta piata este Rusia, unde au fost probleme importante cu avocatii care au abuzat de lege pentru profituri. 
- Rata combinata peste 100% trebuie compensata cu altceva.
- Dependenta de RCA - care nu este compensata de existenta in portofoliu a unui alt tip de asigurare cu pondere mare. Este important sa analizam acest lucru atunci cand cand vorbim despre comparatia pietei romanesti cu pietele internationale. Au fost si alte tari care s-au confruntat cu situatii similare in urma cu 10-15 ani. Lucrurile se vor schimba, se vor imbunatati cu siguranta. Va aveti soarta in propriile maini! Si sunt convins ca Romania va gasi solutii sa depaseasca aceste probleme.
- Este important sa se spuna foarte clar ca toate aceste situatii excesive conduc la preturi mai ridicate! 
- Uitandu-ma la discutia de astazi, cred ca ar fi foarte util daca in perioada ce va urma va exista posibilitatea de a dezvolta conventii si linii directoare. Puteti sa va uitati catre mai multe state pentru sugestii, in loc sa incercati sa reparati legea si sa includeti tot felul de probleme pe care nu le cunosteti astazi. Tara care incearca sa faca totul prin lege este Rusia, Daca va uitati la reglementarea RCA de acolo, cred ca are 200 de pagini. Nu prea a functionat, nu a facut lucrurile mai usoare si n-a protejat nici drepturile consumatorilor. 
- Scopul principal este protejarea drepturilor cunsumatorului.

Mihaela COJOCARU, Director Directia Reglementare-Autorizare, ASF:
- Ceea ce avem noi in norma (RCA) clarifica modul in care se realizeaza plata despagubirilor. 
- Asiguratorii pot oferi consumatorilor masina spre inchiriere.
- Calin RANGU: Legea RCA trebuie respectata. Pagubitii trebuie informati ca se pot duce in orice service auto, fara nicio constrangere, apoi asiguratorii RCA pot recomanda (o lista de service-uri partenere - n.red.) ce considera ca poate fi benefic pentru pagubit, fara a exista constrangeri directe sau indirecte.
- Din cate stiu nu s-au dat amenzi pentru ca i s-a aratat clientului o lista cu service-uri. In lista pot fi 30-40-50-60 de service-uri (partenere - n.red.) 
- Principala preocupare a Autoritatii este protectia consumatorului. Faptul ca i se recomanda o lista de unitati reparatoare nu insemna ca il obligam. Vor fi pagubiti care nu vor accepta acea lista si ei trebuie lasati sa mearga acolo unde doresc, cu respectare principiului de baza in asigurari, de despagubire. Nimeni nu poate sa se imbogateasca fara just temei. Fiecare trebuie sa primeasca despagubirea astfel incat sa se afle in situatia dinaintea producerii daunei. 
- Mai sunt multe lucruri de facut, legislatia este perfectibila. Trebuie sa stiti ca intotdeauna Autoritatea pune pe primul plan consumatorul - toate lucrurile trebuie facute fara a atinge in vreun fel interesele consumatorului, ale pagubitului in cazul in care se ajunge la despagubire si, nu in ultimul rand, fara a incalca principiile unei piete libere, unei piete concurentiale.

Lukasz KULISIEWICZ, Responsible for Motor Insurance Market, PIU - Asociatia Asiguratorilor din Polonia:
- Piata RCA din Polonia: avem 25 milioane de autovehicule asigurate, avem 1,3 milioane de dosare de dauna RCA pe an, proportia dintre daunele materiale si vatamarile corporale, ca valoare, este de 80/20. Avem o piata destul de importanta.
- Baza pentru calcularea daunei in Polonia sunt sistemle expertilor. Exista 3 sisteme de la Audatex, DAT sii Eurotax folosite de asiguratori si service-uri. Sistemele au catalogul tuturor vehiculelor si, in al doile rand, au acces la bazele de date privind piesele de schimb, inclusiv preturi. Si, desigur, au baza de date a procesului tehnologic pt repararea vehiculului, stiu cat timp e necesar pentru a remedia dauna.
- Al doilea lucru foarte important pe piata poloneza este vorba despre recomandarile (linii directoare) autoritatii de supraveghere.
- Avem 21 de linii directoare in total si 7 dintre acestea au in vedere gestionarea dosarelor de dauna ca atare. Ele fac referire la dauna partiala (modul in care asiguratorul gestioneaza daunele partiale), piesele de schimb si valoarea vehiculului pe piata, calcularea indemnizatiei RCA, nivelul de calitate al pieselor de schimb (originale, after market), dauna totala, masina de inlocuire, dauna specifica valorii pe piata a autovehiculului.
- Aceste indrumari ale autoritatii s-au dovedit un mod foarte bun de solutionare a dosarelor de dauna.
- Referitor la masina de inlocuire, si noi am avut o problema cu tarifele. Dar, acum fiecare societate de asigurare poate sa ofere masina la schimb. 30% din cererile de daune RCA inclus si aceasta masina de inlocuire a vehiculului avariat. Majoritate societatilor de asigurari detin in proprietate sau sunt asociate cu firme de inchirieri auto, au contracte cu acestea si au preturi fixe negociate. Acest lucru se aplica in intreaga tara, nu conteaza unde locuieste clientul, serviciul se ofera destul de rapid, in maxim 24 de ore. Exista astfel si un control al costurilor.


Stire in curs de actualizare.

1.647 accesari