1asig.ro
1asig.ro

Un an de pandemie: romanii economisesc mai mult si au devenit mai preocupati de sanatatea lor financiara

5 min. / 1.540 cuvinte
Numarul celor care declara ca pot pune bani deoparte a crescut la 23,5%, cu aproape 9 procente mai mult decat la inceputul anului 2020. In acelasi timp, jumatate dintre romani isi pot acoperi nevoile financiare, dar nu reusesc sa puna ceva deoparte, reiese din studiul "Provocarile financiare ale romanilor".

PROMO


Raiffeisen Bank prezinta studiul "Provocarile financiare ale romanilor"*, realizat ca parte a programului de educatie financiara Money Bistro, pentru al doilea an consecutiv. In aceasta perioada, marcata de probleme sanitare, dar si economice, romanii economisesc mai mult si sunt preocupati de pierderea locului de munca, releva studiul realizat in perioada decembrie 2020-ianuarie 2021.

La un an de la primul studiu realizat pe tema provocarilor financiare ale romanilor, numarul persoanelor care reusesc sa economiseasca de la o luna la alta a crescut de la 16% la 24%, in timp ce procentul din populatie care reuseste sa acopere strictul necesar traiului se mentine relativ similar (aproape jumatate din populatie). Pe de alta parte, un numar semnificativ dintre romani pare sa isi fi imbunatatit situatia financiara, procentul din populatie care nu face fata cheltuielilor zilnice scazand de la 35% la 24%. Aceasta evolutie se datoreaza in mare parte scaderii cheltuielilor zilnice in perioada carantinei, dar si a celor cu calatoriile.

Numarul persoanelor care se tem de pierderea locului de munca s-a dublat, de la 11% cat era la inceputul anului 2020, la 28% in 2021 si este mentionata in topul situatiilor care pun in dificultate bugetul personal, alaturi de cheltuielile neprevazute. Incertitudinea economica provocata de pandemie a facut ca jumatate dintre romani sa aiba o abordare mai precauta fata de cheltuielile care nu erau necesare, 1 din 3 romani a ales sa isi planifice bugetul lunar, iar 1 din 5 romani a economisit mai mult. 9% dintre respondenti au declarat ca au hotarat sa se inscrie la cursuri de educatie financiara.

In acest contex social si economic, deloc simplu si previzibil, platforma online de educatie financiara Money Bistro, proiect al Raiffeisen Bank, revine intr-un format nou, menit sa ofere solutii pentru principalele nevoi financiare si sa-i sprijine pe romani sa-si imbunatateasca sanatatea financiara. Intrand pe website-ul www.moneybistro.ro, cititorii vor descoperi continut relevant pentru propriile obiective financiare, fie ca e vorba despre primii pasi in a-si planifica bugetul, idei despre cum sa economiseasca sau posibilitati de a investi. Pe langa articole informative si infografii, site-ul include si cel mai recent sezon al serialului Money Bistro, o serie de 7 episoade, care urmareste dilemele financiare ale unei familii. Pana in prezent, cel de-al doilea sezon al serialului Money Bistro a avut peste 7 milioane de vizionari in online, dintre care 1.4 milioane de persoane au urmarit in intregime episoadele acestuia. In plus, de la lansarea programului, aproape 130.000 de vizitatori au descoperit articolele si pastilele financiare pe moneybistro.ro.

"Programul de educatie financiara Money Bistro a fost lansat in 2019 si urmareste sa raspunda intrebarilor si problemelor romanilor legate de starea lor financiara si gestionarea bugetului luna de luna, pornind de la nevoile fiecaruia. Am inceput prin a explica intr-un limbaj simplu si prietenos principalele definitii si concepte financiare, iar ulterior le-am pus in practica intr-un serial video care urmareste viata unei familii din Romania si provocarile ei financiare. In acest an, vom continua sa oferim romanilor un spatiu unde sa aiba informatii de incredere, utile si usor de inteles despre cum sa-si gestioneze sau sa-si creasca veniturile si sa ia decizii financiare corecte", a spus Corina VASILE, Director de Comunicare si Relatii Publice la Raiffeisen Bank.

Rezultatele studiului "Provocarile financiare ale romanilor" sunt prezentate detaliat aici.

*Studiul despre provocarile si obiceiurile financiare ale familiilor din Romania a fost realizat de compania Reveal Marketing Research la solicitarea Raiffeisen Bank, in al doilea an consecutiv, in perioada decembrie 2020-ianuarie 2021, si contine un element calitativ (interviuri in profunzime, cu persoane din mai multe segmente de varsta), cat si unul cantitativ (sondaj in randul romanilor din mediul urban care utilizeaza internetul). Sondajul a fost aplicat pe un esantion de 1000 de persoane, barbati si femei cu varsta intre 18-60 de ani, utilizatori de internet, din mediul urban. Studiul este reprezentativ la nivel national.

1.429 accesari