***
Sub pretextul ca apara interesele celor 10 milioane de soferi, ghidata exclusiv de propriile interese, o asociatie fara competente pe zona de asigurari continua sa transmita informatii false in spatiul public. Asa cum am spus in mod constant, luarile de pozitie ale acestei asociatii – care s-a transformat intr-un fals reprezentant atat al tuturor transportatorilor, al tuturor unitatilor reparatoare, cat si al tuturor romanilor asigurati si pagubiti deopotriva - nu par a avea alt scop decat acela de a apara, in realitate, interesele acelor service-uri si firme de inchirieri de vehicule care, profitand de marjele de actiune acordate de Legea nr. 132/2017 privind RCA, practica preturi excesive de reparatie si inchiriere de autovehicule, in scopul obtinerii unor profituri cat mai mari, in numele “principiului libertatii economice”, dar pe seama platitorilor de prime RCA.
Practic, aceasta asociatie afirma raspicat ca asiguratorii trebuie sa achite orice deviz primesc din partea unitatilor reparatoare, principal preocupare fiind, de fapt, protejarea intereselor economice ale acestora. Ce uita sa mentioneze aceasta asociatie este faptul ca despagubirile care se platesc pentru acoperirea acestor costuri nejustificate se suporta din primele RCA platite de catre cei 10 milioane de soferi. Asadar, cu cat costurile de reparatie si inchiriere sunt mai exagerate, cu atat creste povara pusa in sarcina soferilor.
Ce nu se mentioneaza in acest comunicat este ca problema tine, printre altele, de frecventa accidentelor rutiere si de dauna medie. In fiecare zi, in Romania, au loc peste 1.000 de accidente rutiere, in care 5 oameni isi pierd viata si alte zeci de persoane sunt vatamate. Putem fi numiti „Tara accidentului la minut”. In acest context, asociatii importante, reprezentative pentru industria de transport, au decis sa lupte pentru reducerea frecventei accidentelor rutiere, implicandu-se in proiectul de tara initiat de UNSAR, intitulat Coalitia pentru Siguranta Rutiera. Desigur, nu si asociatia care pare a avea drept principal obiectiv atacarea statului roman si, in mod constant, a industriei de asigurari, dar NU si implicarea concreta in oprirea carnagiului de pe soselele Romaniei si ale Europei.
Asa cum am mai spus, daca macar jumatate din determinarea si energia anumitor organizatii ar fi investita in preventie rutiera, nu doar ca multe vieti ar fi salvate, dar si frecventa accidentelor rutiere, care influenteaza primele RCA, ar arata altfel.
Romania continua sa fie, din pacate, „campioana in Europa” la accidentele rutiere produse in tara. Din pacate, ne situam pe locul 3 si la numarul accidentelor pe care masinile inmatriculate in Romania le produc in strainatate. Astfel, in anul 2022 au fost inregistrate in strainatate aproximativ 25.000 de accidente produse de vehicule inmatriculate in Romania in conditiile in care, de exemplu, vehiculele inmatriculate in Franta (care are un parc de vehicule de aproximativ 4,5 ori mai mare fata de cel din Romania, respectiv 45 milioane vehicule fata de 10 milioane), au produs in strainatate aproximativ 24.800 de accidente.
In acest context, spre buna informare a soferilor romani, vazand cum aceeasi asociatie lanseaza in continuare in spatiul public acuzatii din zona „fake news”, ne vedem nevoiti sa facem urmatoarele precizari.
FAKE NEWS: Ultima Decizie a Curtii Constitutionale (CCR) pune capat definitiv scandalului dintre service-uri si societatile de asigurari in dosarele RCA. Astfel, atat instantele, cat si CCR au decis, la unison, ca asiguratorii sunt obligati sa achite integral devizele pentru repararea autovehiculelor in dosarele de dauna RCA.
REALITATE: Curtea Constitutionala are competenta de a se pronunta asupra caracterului constitutional sau nu al unei legi sau al unei dispozitii din lege. Dar nimic nu impiedica legiuitorul sa modifice acea lege daca opteaza in acest sens - spre exemplu, pentru a repara dezechilibrele pe care anumite dispozitii din Legea RCA le-au indus in functionarea normala a pietei. Chiar Curtea Constitutionala a observat ca „legiuitorul a conferit o marja de actiune unitatilor reparatoare”. Tot atat de bine, legiuitorul poate sa acorde o atentie mai mare principalilor actori din jurul asigurarii RCA – asigurati (detinatorii de vehicule) si terti prejudiciati (cei care sufera pagube in urma unor accidente de vehicule), deoarece legislatia europeana a asigurarii RCA este construita in jurul acestora si nicidecum pentru a favoriza si proteja anumite service-uri sau comercianti care inchiriaza masini. Nicaieri in directivele auto europene nu sunt mentionati operatorii economici respectivi.
FAKE NEWS: Doar 25% din pretul politei RCA reprezinta plata daunelor, iar 75% incaseaza asiguratorii.
REALITATE: Fals. Din 100 lei incasati pe RCA, 74,76 lei merg catre plata daunelor, arata datele oficiale ale ASF (pag. 31 din Raportul ASF 2023), in crestere fata de 72,31 lei in 2022. Restul reprezinta cheltuieli de achizitie si administrare, taxe si contributii catre Fondul de Garantare a Asiguratilor, Fondul National de Protectie si catre alte organisme institutionale etc.
FAKE NEWS: In tarile civilizate din UE, spre deosebire de Romania, cheltuielile asiguratorilor sunt intre 15-30%…
REALITATE: Conform Raportului ASF (pag. 31), rata cheltuielilor pentru achizitie si administrare pentru RCA in Romania este de 22,49%, si NU de 75% cum gresit se afirma – in scadere de la 25,64% in 2022 si de la 36,70% in 2021.
Concluzia: chiar daca se doreste defaimarea imaginii Romaniei si a pietei de asigurari din tara noastra, din punct de vedere al cheltuielilor, industria de asigurari se incadreaza exact in intervalul de 15-30% mentionat de aceasta asociatie.
Este clar, deci, ca principala cheltuiala a companiilor de asigurari este, a fost si va fi cea cu plata daunelor, in vederea onorarii obligatiilor asumate fata de clienti. Totodata, prin plata de despagubiri importante, asiguratorii din Romania vin in sprijinul oamenilor si companiilor. Reamintim faptul ca asiguratorii au platit anul trecut despagubiri-record in baza politelor RCA, in valoare de 4,2 miliarde lei, dauna medie fiind in crestere in 2023 cu 8% comparativ cu anul precedent, respectiv de la 9.963 lei la 10.754 lei. Acestor sume li se adauga rezerve in valoare de 2,3 miliarde lei pentru daunele avizate (RBNS), dar si 2,35 miliarde lei aferente daunelor neavizate (IBNR).
Revenind, in zona de cheltuieli sunt reflectate:
- Taxe si contributii platite catre Fondul de Garantare a Asiguratilor, Fondul National de Protectie si catre alte organisme institutionale in valoare de 13% (deci care nu apartin asiguratorilor). O parte din acesti bani reprezinta un imprumut pe care asiguratorii il acorda, conform legislatiei, pentru ca FGA sa poata plati despagubirile catre pagubiti. Nu se stie cand vor fi recuperate sumele imprumutate de asiguratori catre FGA si care va mai fi valoarea lor atunci, avand in vedere inflatia si pierderea de dobanda.
- Comisioane si alte cheltuieli de achizitie (asadar costuri pentru asiguratori). Pe perioada plafonarii tarifelor de prima, acestea sunt de maximum 7,4%.
FAKE NEWS: Numarul de daune RCA nu a crescut, ci a scazut semnificativ…
REALITATE: Datele oficiale sunt prezentate trunchiat de catre aceasta asociatie, caci raportul citat NU include daunele platite de catre FGA in locul City Insurance si Euroins, daune care se acopera sau se vor acoperi din contributiile asiguratorilor ca procent din primele brute incasate (7% pentru activitatea de asigurari generale din care face parte si asigurarea RCA) si nici pe cele platite de asiguratorii care opereaza in baza dreptului de libera stabilire (FOE). In consecinta, numarul total al dosarelor de dauna deschise este mult mai mare, avand in vedere ca daunele care sunt in rezerva (adica avizate si aflate in curs de solutionare) nu sunt nici ele reliefate.
FAKE NEWS: Legat de afirmatiile privind calculul tarifelor de referinta la RCA.
REALITATE: Modul in care se calculeaza actuarial un tarif RCA este, intr-adevar, unul complex. Dar, a insinua ca prima de risc este suficienta pentru a mentine stabilitatea unei industrii si, de asemenea, indicatorii de solvabilitate ai unei societati de asigurare, este ca si cum ai spune ca singurul cost al unei firme de transport cu un cap tractor este numai cel de achizitie si atat...
In realitate, tarifele de prima trebuie sa reflecte daunalitatea inregistrata pe categoria de vehicule vizata. Asadar, atunci cand se face referire la calculul tarifelor RCA, orice persoana de buna-credinta ar trebui sa aiba in vedere calculele realizate de specialisti, precum si datele statistice oficiale, netrunchiate, care redau imaginea reala.
Tot in spiritul transparentei si a dorintei de claritate, am detaliat intr-un comunicat de presa anterior cum stau lucrurile cu adevarat si cum se formeaza tariful RCA. Detalii, AICI!
In ceea ce priveste alte afirmatii false facute:
- Asiguratorii din Romania fac obiectul controlului constant al mai multor autoritati ale statului, inclusiv al ANAF, asa cum este si firesc. Afirmatia cum ca societatile de asigurari nu au fost controlate de ANAF niciodata in 30 de ani este pur si simplu halucinanta si demonstreaza caracterul comunicatului si lipsa de rigoare si responsabilitate cu care sunt aduse informatii denaturate in spatiul public.
Sanctiunea aplicata de Consiliul Concurentei a fost anulata in mod definitiv de Inalta Curte de Casatie si Justitie in cazul UNSAR, iar litigiile initiate de ceilalti Membri sunt in curs de judecata. Prin urmare, asa-zisa „actionare concertata” de care se pomeneste cu vehementa este demontata pas cu pas de catre instantele judecatoresti.