1asig.ro
1asig.ro
UNSAR: Una din 20 de masini ...

UNSAR: Una din 20 de masini produce anual un accident despagubit pe RCA. Cea mai mare frecventa a daunelor este in sectorul de transporturi

5 min. / 1.540 cuvinte

Anual, din fiecare 20 de masini inmatriculate in Romania, cel putin una produce accidente in trafic soldate cu pagube materiale sau vatamari corporale si decese*. Aceasta frecventa poate varia semnificativ, ajungand si la valori de peste 22% in zona transportului de marfuri, transmite UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania.

PROMO


Pe segmentul persoanelor fizice, proprietarii de masini cu varsta de pana in 30 de ani inregistreaza cea mai mare frecventa a accidentelor, la toate categoriile de motorizare: 6,4% (sub 1200 cmc), 6,2% (1201-1400 cmc) si 11,5% (peste 2500 cmc). Cea mai mare frecventa a daunelor este intalnita, insa, in sectorul de transporturi, la vehiculele de dimensiuni mari, aceasta urcand pana la 22,5% la vehiculele comerciale de mare tonaj (peste 16 tone), in timp ce dauna medie ajunge aici la valori mult mai ridicate decat media la nivel de piata.

Frecventa si mai ales gravitatea accidentelor in Romania reies si din datele Politiei Romane1. Astfel, in medie, in fiecare zi a anului 2020 s-au produs 17 accidente grave, soldate cu pierderi de vieti sau rani grave, in ciuda contextului pandemic. Din cele 22.836 accidente, peste un sfert au fost grave.

In acest context, nu este deloc intamplator faptul ca si indicatorii care tin de daunalitate (rata daunei RCA, simplificat - raportul dintre daunele platite si primele brute subscrise) sunt printre cei mai mari din Europa. In primul semestru din 2021, acest indicator s-a situat la circa 84%, ceea ce inseamna ca din 100 de lei incasati din prima RCA, 84 sunt platiti catre pagubiti sau sunt utilizati la constituirea de rezerve. La aceasta rata a daunei trebuie adaugate taxele de functionare, precum si cheltuielile de distributie si administrare. Astfel, rata combinata tehnica pentru RCA a devenit in acest interval de timp peste 116%.

In acest moment, polita RCA acopera, potrivit legii, daune materiale de 1.220.000 EUR si prejudicii de 6.070.000 EUR pentru vatamari corporale si decese atat pentru accidente produse in Romania, cat si in alte state ale Spatiului Economic European. Exista si state membre in care reglementarile stabilesc ca in baza politei RCA, indiferent de statul membru de inmatriculare al vehiculului asigurat, se acorda despagubiri nelimitate pentru vatamari corporale si deces si/sau daune materiale.

Ce putem face?

Industria de asigurari considera ca este nevoie de masuri care sa duca la scaderea frecventei accidentelor rutiere si la imbunatatirea legislatiei RCA

"In primul rand, este necesar ca noi toti sa fim mai responsabili si mai atenti in trafic. Pentru a avea drumuri mai sigure, adoptarea unui comportament preventiv la volan este absolut necesara", au declarat oficialii UNSAR.

O alta solutie, care ar putea produce schimbari pozitive pentru milioane de soferi, este de natura legislativa si anume:
- emiterea ordinului comun al Ministerul Sanatatii si A.S.F. prevazut de art. 22 alin.(5) din Legea 132/2017 pentru reglementarea baremului traumatologic in baza caruia sa se calculeze despagubirile morale pe cale amiabila, in caz de vatamare corporala sau deces. Precizam ca baremul traumatologic exista de ani buni, dar nici pana in prezent acesta nu are consacrare normativa, pentru ca nu a fost emis ordinul sus-mentionat. Implementarea baremului traumatologic va oferi predictibilitate si stabilitate pietei de asigurari RCA de care aceasta are atata nevoie si va asigura pentru persoanele prejudiciate obiectivitate, non-discriminare, eficienta, corectitudine in costuri si, nu in ultimul rand, poate descuraja semnificativ activitatea intermediarilor interesati sa retina sume importante din despagubirile morale acordate persoanelor prejudiciate. 
- introducerea unui pret de referinta orientativ pentru evaluarea despagubirii, atat in ceea ce priveste partea de reparatii, cat si de rent-a-car, masura inclusa in proiectul de Ordonanta de urgenta de modificare si completare a Legii 132/2017 privind RCA. Reiteram faptul ca industria de asigurari sustine introducerea unui pret de referinta pentru reparatiile auto, cu titlu informativ. Acest instrument NU este o co-plata si nu ar impune o plafonare pentru tarifele aferente reparatiilor auto.

La finalul anului 2020, Romania avea 9,2 milioane vehicule rutiere inmatriculate in circulatie, cu 6% mai mult fata de anul precedent. Peste 80% dintre autovehiculele care se aflau in circulatie in 2020 aveau o vechime de peste 11 ani, iar aproape un sfert dintre ele erau mai vechi de 20 de ani. Din cele 64.096 vehicule controlate tehnic in trafic in 2020, 35% erau neconforme din punct de vedere al securitatii rutiere, iar 5% prezentau pericol iminent de accident.

* Buletinul sigurantei rutiere, Directia Rutiera Institutul de Cercetare si Prevenire a Criminalitatii, 2021

 

930 accesari