1asig.ro
1asig.ro
UNSAR: Modificari de impact la ...

UNSAR: Modificari de impact la Legea RCA

5 min. / 1.540 cuvinte

Romanii, inclusiv cei peste 8 milioane de soferi, ar putea beneficia de prevederile unui proiect de Ordonanta de Urgenta privind modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea RCA. Proiectul a fost dezbatut marti la Ministerul Finantelor, au transmis reprezentantii UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania, care spun ca industria de asigurari sustine introducerea unui pret de referinta pentru reparatiile auto, cu titlu informativ.

PROMO


Documentul include, printre alte prevederi, si introducerea unui pret de referinta orientativ in privinta reparatiilor auto

Aceasta masura este considerata benefica de catre 94% dintre soferii chestionati in cadrul unei cercetari sociologice realizate pentru UNSAR de catre IRES si ar permite o mai buna informare a celor care doresc sa isi repare autovehiculul - in ceea ce priveste costurile. Masura ar actiona ca un barometru si ar permite celor interesati sa faca o alegere in cunostinta de cauza.

De altfel, un asemenea etalon exista deja in multe industrii din Romania, inclusiv in ceea ce priveste primele de asigurare RCA. Un alt exemplu este cel al preturilor de pe pietele comercializarii cu amanuntul a produselor alimentare si a carburantilor care sunt publicate in Monitorul Preturilor.

"Reiteram cu aceasta ocazie faptul ca industria de asigurari sustine introducerea unui pret de referinta pentru reparatiile auto, cu titlu informativ. Acest instrument NU ESTE O CO-PLATA si NU ar impune o plafonare pentru tarifele aferente reparatiilor auto, asa cum incorect afirma in mod repetat o organizatie patronala care reprezinta interesele unei parti a patronilor de firme de transport rutier, care probabil nu doresc sa inteleaga mecanismele de functionare ale asigurarilor. Totodata, subliniem inca o data ca industria de asigurari a sustinut public in multiple randuri importanta introducerii acestor sisteme de referinta in legislatia din Romania, in beneficiul consumatorilor si al pagubitilor", transmit oficialii UNSAR.

Nu in cele din urma, ei reamintesc faptul ca, din pacate, in Romania, in fiecare zi a anului 2020, s-au produs 17 accidente rutiere grave in care si-au pierdut viata 5 persoane si au fost ranite grav 15 (cf. Buletinului sigurantei rutiere 2020, editat de Directia Rutiera, Institutul de Cercetare si Prevenire a Criminalitatii din cadrul IGPR). Asadar, orice modificare legislativa viitoare ar trebui sa ia in calcul in primul rand si modalitati de scadere a frecventei de producere a accidentelor rutiere.

Informatii de context:

Asigurarea RCA este o asigurare pe care detinatorul unui autovehicul o incheie pentru ca, in schimbul unei prime, in cazul in care produce un accident prin care cauzeaza unei alte persoane sau altor persoane prejudicii (la bunuri, vatamare corporala, deces), asiguratorul RCA sa plateasca in locul sau despagubirile pentru acoperirea acestor prejudicii. Acestea pot fi, in unele cazuri, si de ordinul milioanelor de euro. In lipsa unei asemenea asigurari obligatorii, probabil ca majoritatea posesorilor de vehicule (persoane fizice si juridice) ar fi in imposibilitatea de a suporta despagubirile si toata lumea ar avea de suferit, pagubiti si asigurati deopotriva. 

In Romania exista deja un tarif de referinta a primelor RCA. Astfel, pentru existenta unui echilibru intre primele incasate si despagubirile platite si a unei simetrii de tratament cu asiguratorii RCA, in cazul reparatiilor de vehicule, despagubirea ar trebui sa se raporteze la randul ei la un nivel al preturilor de referinta practicate pe pietele de profil (exact cum se intampla in cazul altor prejudicii materiale rezultate din accidente rutiere la constructii, lucrari de arta, culturi agricole, animale).

Or, proiectul prevede, printre altele, introducerea unui pret de referinta orientativ pentru evaluarea despagubirii atat in ceea ce priveste partea de reparatii auto, cat si de rent-a-car. Practic, intrucat asiguratorii RCA sunt terti fata de contractul de reparatii dintre unitatea service si persoanele prejudiciate, acestia nu au niciun control asupra modului de formare a pretului pieselor si manoperei, dar sunt totusi obligati prin lege sa le suporte fara nicio obiectie sau opozitie. 

Introducerea unor preturi de referinta la reparatii ar preveni abuzurile operatorilor economici din domeniu in practicarea unor preturi exagerate care nu au legatura cu piata, mai spus reprezentantii UNSAR.

 

CITITI PE ACEEASI TEMA:
Ordonanta de Urgenta privind modificarea legii RCA, care include pretul de referinta pentru reparatii auto, dezbatuta marti in grupul de lucru

3.506 accesari