1asig.ro
1asig.ro

UE trebuie sa accelereze instalarea infrastructurii de incarcare pentru a stimula o adevarata revolutie in domeniul electromobilitatii

5 min. / 1.540 cuvinte
UE este inca departe de a atinge tinta din Pactul verde de un milion de puncte de incarcare pana in 2025 si nu dispune de o foaie de parcurs strategica globala pentru electromobilitate, potrivit unui nou raport publicat de Curtea de Conturi Europeana.

PROMO


In pofida succeselor inregistrate, cum ar fi promovarea unui standard comun al UE privind prizele de alimentare pentru incarcarea vehiculelor electrice si imbunatatirea accesului la diferite retele de incarcare, continua sa existe obstacole care afecteaza circulatia vehiculelor electrice pe teritoriul UE.

Curtea a constatat ca disponibilitatea statiilor de incarcare publice variaza considerabil de la o tara la alta, ca sistemele de plata nu sunt armonizate si ca lipsesc informatii in timp real pentru utilizatori.

In 2020, desi per ansamblu s-a inregistrat o scadere a numarului de inmatriculari de autoturisme noi, ca urmare a pandemiei de COVID-19, cota de piata a vehiculelor electrice si a celor hibride reincarcabile a crescut semnificativ. Retelele de incarcare nu se dezvolta insa in acelasi ritm.

"Electromobilitatea necesita o infrastructura de incarcare disponibila in masura suficienta. Dar, pentru ca aceasta infrastructura sa fie construita, este nevoie de mai multa certitudine cu privire la nivelul de adoptare a vehiculelor electrice de catre utilizatori", a declarat domnul Ladislav Balko, membrul Curtii responsabil de raport. "Anul trecut, unul din zece autoturisme vandute in UE a fost un vehicul electric cu sursa de alimentare externa, dar infrastructura de incarcare nu este accesibila in aceeasi masura peste tot in UE. Consideram ca Comisia ar trebui sa depuna mai multe eforturi pentru a sprijini o retea care sa acopere intreaga UE si pentru a se asigura ca fondurile sunt directionate acolo unde este cea mai mare nevoie de ele."

UE sprijina instalarea de catre statele membre a infrastructurii de incarcare cu energie electrica prin instrumente de politica, coordonare si finantare. Potrivit Curtii, nu s-a realizat o analiza cuprinzatoare a deficitului de infrastructura pentru a se identifica de cate statii de incarcare accesibile publicului era nevoie, unde ar trebui amplasate acestea si categoria de putere pe care ar trebui sa o furnizeze. Fondurile puse la dispozitie prin intermediul Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE) nu au fost intotdeauna directionate acolo unde era cea mai mare nevoie de ele si nu existau tinte clare si coerente si nici cerinte minime consecvente in materie de infrastructura la nivelul de ansamblu al UE. Existenta mai multor sisteme diferite de plata si de informatii complica experienta utilizatorului. De exemplu, exista putine informatii coordonate intre diferitele retele privind disponibilitatea in timp real, datele privind incarcarea si detaliile de plata.

In perspectiva revizuirii actuale a cadrului politic si legislativ in domeniul electromobilitatii, Curtea recomanda Comisiei Europene sa elaboreze o foaie de parcurs strategica in vederea atingerii tintelor in materie de infrastructura de incarcare si sa stabileasca standarde si cerinte minime. Ea recomanda, de asemenea, sa se aloce finantarea in functie de criterii obiective si pe baza unor analize ale deficitului, precum si sa se vegheze ca proiectele cofinantate sa garanteze un acces durabil si nediscriminatoriu tuturor utilizatorilor

In baza Pactului verde european anuntat in decembrie 2019, UE urmareste in prezent sa reduca cu 90%, pana in 2050, emisiile de gaze cu efect de sera generate de transporturi, comparativ cu nivelurile din 1990, in cadrul unui efort mai amplu de a se transforma intr-o economie neutra din punct de vedere climatic. Transporturile genereaza aproximativ un sfert din totalul emisiilor de gaze cu efect de sera din UE, in principal (72 %) prin intermediul transportului rutier. Un element esential al efortului de reducere a emisiilor provenite din transportul rutier este tranzitia catre combustibili alternativi, cu emisii mai reduse de carbon.

Raportul special nr. 05/2021 al Curtii de Conturi Europene, intitulat "Infrastructura de incarcare pentru vehicule electrice: numarul statiilor de incarcare a crescut, dar nivelul neomogen de instalare a infrastructurii complica deplasarile pe teritoriul UE", este disponibil in 23 de limbi ale UE pe site-ul eca.europa.eu.

907 accesari
Sondaj

Care este riscul de care te temi cel mai mult pentru locuinta ta?

- Cutremur
- Inundatii
- Alunecari de teren
- Incendii
- Furtuna
- Furt
- Altele (va rog mentionati la rubrica de comentarii)


PROMO