Inmatricularile de autovehicule au debutat in anul 2021 cu o scadere semnificativa in luna ianuarie (-46,6%), urmata de una mai putin importanta (-18,8%), in luna februarie. In acest timp, autoturismele "electrificate" au o crestere de 39,7% si ajung la o cota de piata de 13,1%, conform APIA.
Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) in primele 2 luni din anul 2021 este condus de catre Dacia (2.443 unitati), urmata de Ford (1.832 unitati), Toyota (1.418 unitati), Hyundai (1.298 unitati), Volkswagen (1.110 unitati), Skoda (1.102 unitati), Mercedes Benz (938 unitati), Renault (921 unitati), BMW (629 unitati) si Suzuki (552 unitati).
Autoturismele (care reprezinta cca. 78% din total) au inregistrat, in luna februarie 2021, un volum de 6.815 unitati, cu 21,6% mai mic decat in luna similara din 2020. Pe ansamblul primelor 2 luni din 2021, se inregistreaza a scadere generala de 39,6% comparativ cu perioada similara a anului anterior.
Segmentarea pe clase. Dupa primele 2 luni ale anului 2021, observam o evolutie mixta a segmentelor in care sunt incadrate autoturismele (Fig.4), segmentele in crestere fiind A (+72,2%) si F (+142,9), cel "Sport" avand acelasi volum cu cel din 2020, iar celelalte fiind in scadere. In ceea ce priveste cota de piata, segmentul SUV este pe prima pozitie, cu o cota de 42,6% (in crestere cu 4,6pp fata de 2020), urmat de C, cu 29,0% (in scadere cu 5pp) si B cu 17,2% (in scadere cu 3,6pp).
In functie de tipul de combustibil al autoturismelor inmatriculate, dupa 2 luni din 2021, ponderea autoturismelor pe benzina a inregistrat o scadere importanta (-5,5pp) fata de perioada similara din 2020, ajungand, astfel, la o pondere de 60,8%. In ceea ce priveste autoturismele cu motoare diesel, acestea inregistreaza o scadere de doar 1,9pp fata de primele 2 luni din 2020, detinand, insa, o cota de doar 26,1% din total.
Autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% si hibride plug-in), precum si cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrica fara incarcare din sursa externa), ajung sa detina dupa primele 2 luni din 2021, o cota de piata de 13,1%, care este de 2,3 ori mai mare decat cea pe care o aveau dupa perioada similara a anului trecut (5,7%).
Ca si in lunile anterioare, in care s-a constatat o contractie importanta a achizitiilor de autoturisme, cele "verzi" performeaza si raman in teritoriul pozitiv, crescand cu 39,7% comparativ cu perioda similara a anului trecut. Si mai important este faptul ca ele detin, in luna februarie, o cota de piata de 12,1%, iar dupa dupa 2 luni din 2021, 13,1% fata de doar 5,7%, cat s-a inregistrat in perioada similara din 2020.
O alta analiza de interes este evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4). Acestea au dupa 2 luni din 2021, o cota de piata de 23,6%, pe un volum total de 3.007 unitati, inferior cu 37,4% celui consemnat in perioada similara din 2020.
In ceea ce priveste tipul proprietarului, cele mai multe achizitii de autoturisme in primele 2 luni din 2021 au fost realizate de catre persoanele juridice, care acopera 65% din totalul achizitiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le restul de 35%. Raportul este unul mai dezechilibrat decat de obicei, in conditiile in care neinceperea programului Rabla, creeaza o asteptare vizibila in special in randul persoanelor fizice, si nu numai.
Autovehicule comerciale usoare (inclusiv minibuse si pick-up)
Si aceasta categorie de autovehicule inregistreaza, o a doua luna de scadere in 2021, chiar importanta (-12,3%), ceea ce face ca dupa doua luni din acest an sa inregistreze o scadere generala de 14,1%, aceasta fiind mai putin abrupta comparativ cu cea inregistrata de autoturisme (-39,6%). In acest context, sunt marci si modele care sunt in teritoriul pozitiv in raport cu perioada similara din 2020.
Topul celor mai cumparate masini. Autoturismele electrice, crestere de circa 40% in primele 2 luni
Din aceeasi categorie
Cele mai citite