1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Tax & Finance Forum : ...

Tax & Finance Forum : "Schimbarile care ne asteapta din punct de vedere fiscal in 2023 sunt foarte dureroase pentru multa lume"

Pe 1 noiembrie 2022, s-a desfasurat cu succes la Cluj-Napoca o noua editie "Tax & Finance Forum", eveniment hibrid in cadrul caruia experti din cele mai importante companii de consultanta fiscala au prezentat si analizat cele mai importante aspecte si noutati legislative cu impact fiscal, principalele provocari pentru contribuabilii romani si solutii de adaptare la noile prevederi.

Prima sesiune a conferintei a fost deschisa de Andreea FLORIAN, Senior Tax Manager, Deloitte Romania, care a sustinut o prezentare despre tendintele si perspectivele in inspectiile fiscale.

"Raportul de verificare ANAF pentru semestrul I din anul 2022 trece in evidenta o serie de deficiente, precum: lipsa de documente justificative pentru scutirea de TVA aferenta livrarilor intra-comunitare de bunuri, deductibilitatea cheltuielilor, neindeplinirea cerintelor legale privind reducerile comerciale acordate, neinregistrarea TVA colectata, aferenta veniturilor din transmisii video electronice, identificarea operatiunilor fictive, identificarea de cazuri in care contribuabilii nu au evidentiat veniturile realizate, impozitarea incorecta a tichetelor cadou", a precizat ea.

In plus, reprezentanta DELOITTE Romania a punctat principalele aspecte ce pot atrage atentia inspectorilor:

  • inregistrarea de pierderi fiscale pe o perioada mai mare de timp;
  • neconcordantele, necorelarile intre rezultatele financiare si declaratiile fiscale;
  • fluctuatiile rezultatelor financiare;
  • tranzactiile intra-grup, tranzactiile cu firme off-shore, tranzactiile cu firme inactive;
  • nedepunerea de declaratii, declaratii rectificative.

In continuare, Cristina SAULESCU, Partener, Cabot Transfer Pricing, a prezentat cele mai importante noutati fiscale si la ce trebuie sa ne asteptam incepand cu 2023.

"Schimbarile care ne asteapta din punct de vedere fiscal in 2023 sunt foarte dureroase pentru multa lume. Unele dintre ele nu sunt certe, insa trebuie sa fim pregatiti. Ordonanta 16 atinge cele mai ?dureroase? puncte legate de: microintreprinderi, dividende, TVA, impozit pe salarii, impozite si taxe locale.

Dividendele sunt un subiect fierbinte - acesta este ultimul moment in care putem lua dividende cu o cota de impozit redusa. Veniturile din dividende obtinute din Romania de catre fondurile de pensii nu vor fi scutite - nu cred ca va avea un impact major in piata aceasta modificare. Conditiile s-au normalizat cat de cat, fie ca vorbim de rezidenti la nerezidenti.

Cand vine vorba de TVA, tot ce inseamna HoReCa, tot ce inseamna alimentatie, presupune o lupta a tot mai multe produse care incearca sa treaca la cote reduse de TVA. Se modifica de la 5% la 9% cota pentru serviciile de restaurant, catering si activitatile de cazare hoteliera - modificare pe care o vom suporta noi, consumatorii.

S-a redus plafonul de la 100.000 de euro la 25.000 euro a plafonului pentru persoanele care obtin venituri din activitati independente determina venitul net baza de norme de venit. Totodata, s-a modificat baza de calcul a CAS si a CASS. Totodata, foarte important este modificarea asupra veniturilor din chirii - a fost eliminate cota forfetara de 40%", a precizat ea.

A urmat Raluca POPA, Partener, Departamentul Impozite directe, EY Romania, care a prezentat o serie de tendintele legislative si fiscale la nivel international.

"Daca ar fi sa selectez cateva topicuri pe care le-am vazut in ultimii ani, ar fi: Directiva DAC6; am avut SAF-T. In acest trend al influentelor internationale avem o propunere de directiva care ar trebui sa intre in vigoare in 2024 si care se refera la companiile straine lipsite de substanta. Autoritatile europene au constatat ca, in ciuda tuturor masurilor din ultimii ani, in continuare anumite companii din diverse jurisdictii nu au suficienta substanta, iar legislatia existenta nu reuseste sa incadreze aceste structuri. Propunerea de directiva se uita la trei praguri de analiza, primul avand legatura cu ce tip de venituri din strainatate obtin aceste companii.

Exista perceptia anumitor structuri ca holdingul este o structura suspecta. Un holding nu este o structura suspecta, ci o companie care functioneaza pe o legislatie ce functioneaza in Romania din 2014 si care se poate verifica pe baza unor criterii de risc valabile pentru toata lumea. Nu inseamna ca nu vor fi verificate, ci ca un holding in Romania nu este o structura suspecta. Legislatia de holding este una internationala, stabila de 20 de ani. Nu exista nicio initiativa la nivel international de revizuire a acestei legislatii."

Este restructurarea o oportunitate sau o necesitate? La aceasta intrebare a raspuns Mariana BOICIUC, Senior Partner, CITR, precizand ca 200.000 de companii ies anual din economie, ceea ce presupune 1,7 milioane de locuri de munca pierdute.

"Cum ne dam seama ca o companie este in stare de dificultate? Este in sarcina noastra, ca si specialisti, sa ne imaginam scenarii in care o companie sa acceseze aceste mecanisme de restructurare - aici ma refer la noi, utilizatorii de informatii financiare, intrucat antreprenorul este mult prea ancorat in ceea ce inseamna zona operationala si, astfel, ar putea sa nu sesizeze ca se afla intr-o stare de dificultate. Sunt unele semnale, precum: dificultati de a mentine platile la scadenta, pierderea unui client foarte important, restrangerea perioadei de plata in contractul cu un furnizor. Toate aceste elemente ar putea semnala o posibila stare de dificultate.

Daca antreprenorul este avertizat, credem ca organizatia ar putea depasi starea de dificultate, daca se aplica unul dintre cele doua mecanisme de restructurare: acordul de restructurare si concordatul preventiv.

Acordul de restructurare nu prevede o durata efectiva, nici minima, nici maxima. Concordatul preventiv poate sa fie elaborat pe o durata de 48 de luni, cu o perioada de prelungire."

Sesiunea de prezentari din cadrul Tax & Finance Forum Cluj-Napoca a fost incheiata de Ciprian STOIAN, Regional Tax (CE) and Transfer Pricing Manager, Endava, care a oferit o perspectiva fiscala asupra evenimentelor de business vs. petrecerilor de firma. El a atins cateva puncte esentiale, precum: tratamentul fiscal pentru cheltuielile cu evenimentele, substanta, documentarea si operationalizarea evenimentelor organizate, riscurile si noile perspective.

"Ar trebui sa fim atenti la partea de substanta si la partea de forma. Cat de atente sunt companiile? Din experienta mea, sunt companii care tin cont de astfel de aspecte, altele care nu tin, insa autoritatile fiscale vor arunca o privire.

Ce ar trebui sa facem ca sa dovedim ca aceste evenimente sunt in scop de business si ca sunt cheltuieli deductibile? In primul rand, ar trebui sa vorbim despre partea de substanta economica, extrem de importanta. Din ce am vazut, daca avem o echipa care doreste sa aiba un eveniment fara un motiv intemeiat, exista riscuri mari ca, in cazul unui control, cheltuiala sa fie recatalogata. Trebuie sa avem grija ca tot ce se intampla sa fie in linie cu prevederile legislative.

Evenimentele trebuie documentate, trebuie sa existe o politica de implementare. Aceste documente pot sa faca parte dintr-un set de reguli, o politica de evenimente, in care toti factorii decizionali sa se adune la aceeasi masa - absolut toti factorii implicati in organizarea si gestionarea acestor cheltuieli. Pentru a putea operationaliza o astfel de politica, trebuie urmati niste pasi de aprobare, constituire a politicii de aprobare, de auditare a informatiilor care apar, de actualizare si de trainuire a factorilor implicati.

Sa nu uitam de principiul substance over form - este cea mai importanta substanta, insa una fara alta nu ar functiona cand vine vorba despre specificul acestor evenimente", a precizat el.

Cea de-a doua parte a conferintei a fost dedicata panelului CFO Roundtable, co-moderat de Daniel DRAGAN, Managing Partner, BusinessMark si Raluca Popa, Partener, Departamentul Impozite directe, EY Romania, la care au participat: Ioana Birta (TeraPlast Group), Alcora Coman (Emerson), Darie Varjan (SKIPTRANS SRL) si Cristi Bejan (Utilben).

Specialistii invitati au discutat despre rolul directorilor financiari in cresterea gradului de adaptare a solutiilor digitale si evolutia acestui rol, care este rolul CFO-ului la nivel de asigurarea business continuity in vremuri de schimbare si care sunt riscurile strategice pe care trebuie sa le avem in vedere in perioada urmatoare.

Ce avantaje aduce automatizarea operatiunilor financiare - a fost unul dintre subiectele abordate de invitatii la panel. In acest context, Ioana BIRTA, CFO, TeraPlast Group, a mentionat ca pentru organizatia sa, "automatizarea proceselor este de importanta strategica".

"E un proces pe care l-am inceput acum cativa ani si are ca scop reducerea de costuri prin: standardizare, procesarea mai rapida si reducerea erorilor. Taskurile repetitive nu mai pot fi facute cu aceeasi corectitudine si viteza de catre oameni, deoarece tehnologia, robotii, au ajuns la nivelul la care lucreaza continuu. Prin aceste beneficii, automatizarea aduce o mai mare relevanta a informatiilor. Noi, colegii din finance, putem, astfel, petrece mai mult timp pe analiza informatiilor (...).

In ceea ce priveste sustenabilitatea, noi suntem intr-o pozitie privilegiata, pentru ca sustenabilitatea face parte din directia noastra de business. Exista si rezultate tangibile, precum bani mai ieftini pentru proiecte verzi. Daca acum 6 luni aveam acces la costuri competitive, lucrurile s-au schimbat. E important sa ne gandim si la corelatia dintre ce facem si necesitatea de raportare. Scopul e unul etic, moral. Ar trebui sa ne intrebam daca e doar o chestiune de compliance sau daca facem lucruri reale cand vine vorba despre impactul climatic", a spus ea.

La randul sau, Darie VARJAN, Director Economic, SKIPTRANS SRL, a completat ca: "Cu automatizarea vine si schimbarea. Stim cu totii cat de reticenti sunt oamenii la schimbare, chiar daca aceasta este benefica. Automatizarea ajuta pe toata lumea din companie, iar aceasta este directia in care se indreapta societatea. Vedem aceste trenduri si in institutiile publice.

Sustenabilitatea se transfera tot mai mult din zona financiara in cea non-financiara. De doi ani, compania noastra de transport incepe sa investeasca in protejarea mediului. Unul din obiectivele grupului a fost sa reduca nivelul emisiilor camioanelor la jumatate in urmatorii 5 ani. A fost o dorinta a grupului, dar si a clientilor. Pentru asta, a fost nevoie de o strategie pe o perioada mai indelungata. Costul gazului cu care opereaza aceste camioane a explodat, dar pe termen lung, investitia isi va arata rentabilitatea prin reducerea poluarii asupra mediului si prin costurile pe care le vom avea pe viitor", a explicat el.

"Conceptul de sustenabilitate e peste tot in ultima vreme in jurul nostru. Din ce in ce mai mult, evaluarea unei companii este foarte mult influentata de politicile de ESG si cum sunt acestea comunicate. Eu cred in aceste concepte si cred ca este o modalitate prin care sa evoluam si sa ne dezvoltam - cred ca e important cum contribuim in societate", a completat, la randul sau, Raluca Popa, Partener, Departamentul Impozite directe, EY Romania, co-moderator al panelului.

Data & anlytics joaca un rol tot mai important in luarea deciziilor bune intr-un timp scurt, a fost o alta concluzie a invitatilor la panel, care au explicat cum putem crestem calitatea datelor si ce rol are CFO-ului la nivel de standardizare, curatare, integrare.

"Datele pe care le transmitem trebuie sa fie corecte, concrete si transmise la timp. Totodata, este important cat sunt de usor de inteles aceste date de catre beneficiarul respectivelor informatii. Uneori avem riscul de a produce rapoarte care sunt mai greu de inteles de catre colegii nostri de board, de catre manageri. De aceea, eu mereu tin cont ca datele respective sa redea cat mai fidel realitatea si sa fie cat mai usor de inteles. Desi pare ceva common sense, e ceva ce uneori avem nevoie sa imbunatatim.

Transformarea datelor in povesti trebuie sa aiba in vedere faptul ca raportarile nu sunt pentru noi, ci pentru cel de langa noi. Astfel, e important sa nu ne indragostim de cifre, ci sa le spunem oamenilor mesajul. Este un lucru de baza la orice intrebare sa iti pui intrebarile corecte si complete. In momentul acela, ai sansele foarte mari sa ajungi la rezultat. In plus, trebuie sa urmarim indicatorii de baza relevanti. Contextualizeaza, vezi ce anume e relevant in ipoteza respectiva si apoi fa niste teste", a punctat, in acest context, Cristi BEJAN, CFO, Utilben.

La randul sau, Alcora COMAN, Director Economic, Emerson, a adaugat: "Ca sa ajungem la calitatea datelor, trebuie sa ne gandim la data entry. Pentru colegii nostri, avem un rol si o datorie de educare: incepand de la bugete, de la urmarirea lor. Trebuie sa colaboram cu colegii de la celelalte departamente. Noi ne-am facut un set de raportare care sa fie comun si transparent, astfel incat cei care ni se alatura noi sa fie usor de asimilat. Urmarim tendinta in vanzari, in comenzi. Sunt lucruri de baza pentru populatia larga a companiei. Apoi avem rapoarte mai specifici pe care le impartasim cu managementul.

(...) Cresterea de preturi la materiile prime si la utilitati ne afecteaza partea de costuri si nu o putem transpune imediat in preturile de vanzare. Vorbind despre Emerson Cluj, comenzile care au venit spre noi au fost in crestere. Exista in continuare pe partea de supply chain provocarile pietei de aprovizionare. Trebuie sa ramanem optimisti si sa fim cat de agili se poate pentru a trece prin situatia in care suntem."

Eveniment a fost organizat de catre BusinessMark si sustinut de catre Camera Consultantilor Fiscali si BEROCC. Partenerii evenimentului au fost: EY Romania, Cabot Transfer Pricing

Partenerii media ai evenimentului au fost: spotmedia.ro, Financial Market, Contzilla, Juridice.ro, 1asig.ro, Curierul Fiscal, Debizz, MATEK, Jurnalul de Afaceri, administratie.ro, Global Manager, EventsOnline.ro, Revista Piata, Transilvania Business, Top Business News, Business Voice, spatiulconstruit.ro, Digital Business, Ziarul 21, PRwave, Antreprenor in Romania, Club Economic, Romania Durabila, Economistul, AngajatorulMeu.ro, Arad24.net, Express de Banat, Banateanul, Ziarul Clujean, All About Jobs

Suport tehnic a fost asigurat de: SCS

Sursa foto: Facebook BusinessMark