1asig.ro
1asig.ro

Swiss Re - SONAR 2021: Noi riscuri emergente apar din interactiunile om-masina, infrastructurile conectate, etica si sustenabilitate

5 min. / 1.540 cuvinte
Cum pandemia COVID-19 continua sa joace un rol decisiv pentru milioane de oameni din intreaga lume, "SONAR 2021: New Emerging Risks Insights", cel mai recent raport Swiss Re, a identificat amenintarile care vor forma viitorul peisaj de risc post-COVID-19.

Aceste riscuri emergente variaza de la consecintele neintentionate ale interventiilor guvernamentale, pana la pericolele presupuse de repornirea instalatiilor industriale subintretinute. Totodata, Swiss Re subliniaza nevoia urgenta de decarbonizare a economiei globale, in special in domeniul transportului urban.

"Cand a aparut COVID-19, la sfarsitul anului 2019, putini ar fi putut prezice amploarea impactului sau. Multe dintre actiunile intreprinse pentru atenuarea pandemiei au generat noi riscuri. Este esential, in calitate de reasiguratori, sa avem o intelegere cat mai buna a acestor riscuri emergente. De asemenea, este important sa ramanem atenti la riscurile emergente deja cunoscute - in special, in ceea ce priveste schimbarile climatice -, deoarece, in urmatorii ani, acestea vor avea un impact asupra noastra", spune Patrick RAAFLAUB - Chief Risk Officer, Swiss Re Group.

Inegalitatea veniturilor si decalajul tot mai mare dintre bogati si saraci

Restrictiile si masurile de carantina impuse pe fondul pandemiei COVID-19 au majorat diferenta dintre bogati si saraci. In timp ce angajatii "white-collar" (profesionisti calificati si instruiti, cu o educatie la un nivel superior) si-au putut continua munca lucrand de acasa, sectoarele de servicii fata-in-fata, cele cu venituri salariale mai mici, cum ar fi comertul cu amanuntul, gastronomia si turismul, s-au confruntat cu un grad ridicat de somaj. In SUA, de exemplu, somajul pe segmentul de agrement si ospitalitate era de 5% la inceputul anului 2020, insa, in aprilie 2020, ajunsese la 40%.

Inegalitatea veniturilor nu este o problema doar pentru economiile dezvoltate. Potrivit unui studiu realizat de Pew, clasa medie a crescut, la nivel global, cu mai putin de 54 de milioane de oameni decat nivelul prevazut pentru 2020, 60% din aceasta reducere fiind inregistrata doar in India. In tarile in care au fost acordate diverse ajutoare financiare din partea autoritatilor, gospodariile cu venituri mai mici au reusit sa se descurce mai bine. In SUA, de exemplu, masurile de stimulare au crescut, in primele luni de pandemie, veniturile angajatilor cu salarii mici.

O preocupare deosebita este reprezentata de impactul disproportionat asupra generatiilor mai tinere, care se lupta cu o piata a muncii aflata sub presiune, dar si cu lipsa oportunitatilor de cariera. O rata de 10% a somajului pentru tinerii cu varsta sub 25 de ani ramane ridicata pentru SUA, in timp ce acest nivel este, in Marea Britanie, de 12%. Reducerea veniturilor pentru multe sectiuni ale comunitatii globale ameninta si cresterea recenta a cererii de asigurari, care a fost observata pe mai multe piete. De asemenea, pune accentul pe solutii de asigurari private la preturi accesibile, pentru a aborda deficitul de protectie pentru segmentele cu venituri mici si medii.

Companiile zombie: dilema retragerii stimulentelor guvernamentale

Pe masura ce COVID-19 a afectat intreaga lume, multe guverne au adoptat programe de sprijin financiar pentru a preveni falimentele intreprinderilor. In SUA, au scazut, in 2020, cu 5% comparativ cu anul 2019, o inversare a tendintei de crestere din perioada 2017-2019. Programele guvernamentale de stimulare au ajutat multe companii viabile sa ramana pe linia de plutire, dar masurile de stimulare au sustinut inclusiv firmele care nu erau viabile, asa-zisele "companii zombie".

Companiile zombie reprezinta o potentiala povara pentru sectorul financiar, mai ales atunci cand e vorba de cresterea ratelor de neachitare a creditelor. Ratele scazute ale dobanzii stimuleaza companiile sa ia credite bancare, creand, la scara larga, un risc de neindeplinire a obligatiilor pentru aceste imprumuturi, pe masura ce sprijinul guvernamental este retras, iar companiile zombie devin insolvabile. The Institute of International Finance a raportat ca imprumuturile bancare acordate intreprinderilor mici si mijlocii din SUA au crescut, in 2020, cu 6%.

Pentru a evita o potentiala crestere a neplatilor si a falimentelor, guvernele vor trebui sa decida cu atentie cand si cum sa retraga masurile de stimulare fiscala. Un raport recent al Swiss Re Institute a concluzionat ca, pentru o redresare economica durabila, politicile ar trebui sa sprijine intreprinderile care sunt viabile pe termen lung si sa faciliteze restructurarea ordonata a firmelor care nu sunt viabile.

Noi mijloace de mobilitate urbana pentru decarbonizarea transporturilor

Decarbonizarea rapida a lantului valoric global este esentiala pentru a evita cele mai extreme efecte ale incalzirii globale si ale schimbarilor climatice. Un domeniu important pentru decarbonizare e reprezentat de cel al transporturilor, care, azi, contribuie cu aproximativ 24% din emisiile globale de CO2, provenite din arderea combustibilului.

Trecerea la electromobilitate si la alternativele de combustibil non-fosil e in plina desfasurare si promite un raspuns durabil la centrele urbane sufocate de trafic. De exemplu, exista deja sisteme sofisticate de micro-mobilitate, cum ar fi scuterele inchiriabile in mai multe orase. In viitor, sunt deschise optiunile de a dezvolta vehicule autonome pentru sectorul de livrari sau chiar si optiuni de mobilitate aeriana urbana, cum ar fi taxiuri electrice zburatoare.

Beneficiile unei astfel de revolutii sunt clare. Cu toate acestea, exista riscuri emergente, arata Swis Re. Planificatorii urbani se confrunta cu provocarea de a crea modalitati prin care noile e-vehicule sa poata coexista in siguranta cu transportul si infrastructura traditionale. Vatamarile provocate de scuterele si trotinetele electrice reprezinta o sursa potentiala de noi cereri de raspundere civila. In plus, tiparul de inchiriere pentru multe astfel de noi forme de transport urban necesita schimbul de informatii cu caracter personal, generand riscuri in ceea ce priveste potentialul furt de date. Astfel, legislatia si reglementarile vor trebui, la randul lor, actualizate, pentru a atenua aceste riscuri.

Deficit de diversitate in testarea produselor si alte riscuri tehnologice

Pe langa riscurile emergente legate de COVID-19, raportul "SONAR 2021: New Emerging Risks Insights" analizeaza si noi riscuri tehnologice la nivel global. De exemplu, raportul analizeaza cat de importanta e, in testarea produselor, raportarea la sex, varsta si alti factori. Dovezile sugereaza ca manechinele care sunt folosite la testele auto si in studiile medicale ar putea sa reflecte mai precis schimbarea la nivel demografic, pentru a spori siguranta auto si medicala.

Alte subiecte din raportul SONAR 2021: povara pe termen lung a COVID-19 asupra sanatatii, riscurile de repornire a instalatiilor industriale care nu au fost intretinute in timpul pandemiei si "digital nudging". Pe scurt, "digital nudging" inseamna: prezentarea optiunilor in anumite moduri, chiar daca acest lucru este neintentionat, pentru a determina oamenii sa isi schimbe comportamentul in moduri previzibile.

Raportul SONAR 2021 este disponibil AICI.

793 accesari
Sondaj

Cui considerati ca ii revine cea mai mare sarcina de a creste educatia financiara a romanilor?

- Institutiilor din domeniul financiar (ASF, BNR etc)
- Asociatiilor din domeniu
- Companiilor (asiguratori, banci, administratori de pensii etc)
- Scolilor
- Institutiilor statului
- Altele (va rog mentionati la rubrica de comentarii)


PROMO