1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Studiu: Nomofobia, frica de a ramane fara telefon, te face un sofer mai periculos

Pentru unii oameni, un moment fara telefonul mobil poate parea o viata intreaga. Acum, insa, se pare ca obsesia noastra pentru telefoane ar putea sa ne afecteze semnificativ siguranta la volan, arata cotidianul britanic Daily Mail, citand un studiu realizat de catre Monash University. Potrivit sursei citate, persoanele care sufera de "nomofobie" severa - teama de a ramane fara telefonul mobil -, sunt cu 85% mai predispuse sa foloseasca telefonul in timp ce conduc.

Desi autoritatile din intreaga lume avertizeaza ca folosirea dispozitivelor mobile la volan poate avea urmari grave, multi soferi considera ca este dificil sa se desprinda de smartphone in timp ce conduc.

In noul lor studiu, cercetatorii Monash University si-au propus sa inteleaga daca exista sau nu o legatura intre utilizarea ilegala a smartphone-ului in masina si nomofobie. Echipa a folosit un esantion de 2.773 de participanti, care au completat un chestionar pentru a-si evalua nivelul de nomofobie. S-a constatat, in special, ca barbatii au fost mai predispusi sa foloseasca telefonul mobil la volan decat femeile si, la fel de ingrijorator, tinerii au fost, la randul lor, mult mai predispusi la utilizarea ilegala a dispozitivelor mobile la volan.

Varsta si sexul par sa joace, de asemenea, un rol important in ce priveste probabilitatea de a se angaja in folosirea ilegala a dispozitivelor mobile la volan. In comparatie cu persoanele cu varste cuprinse intre 18 si 25 de ani, participantii in varsta de peste 60 de ani au fost cu 92% mai putin predispusi sa foloseasca telefonul mobil la volan. In acelasi timp, barbatii au fost cu 20% mai predispusi la utilizarea ilegala a dispozitivelor mobile in timp ce conduceau, comparativ cu femeile.

"Studiul nostru subliniaza ca severitatea nomofobiei este un factor de predictie in conducerea periculoasa. Siguranta rutiera poate fi imbunatatita prin abordarea factorilor care duc la o dependenta majora de smartphone-uri, cum ar fi nevoia tinerilor de a folosi dispozitivele mobile pentru a ramane conectati la locul de munca", noteaza studiul, care a fost publicat in Computers in Human Behaviour Reports.

Teama de a ramane fara telefonul mobil, sustin cercetatorii, a aparut ca un fenomen psiho-social global, cu impact asupra utilizatorilor de dispozitive inteligente si asupra comportamentului lor. Determinarea faptului daca nivelurile mai ridicate de nomofobie sunt asociate cu o probabilitate mai mare de utilizare ilegala a telefoanelor la volan le poate oferi autoritatilor care elibereaza permise de conducere cai de a reduce riscurile, prin dezvoltarea de programe si cursuri de formare profesionala menite sa atenueze nomofobia. Acest studiu se bazeaza pe o analiza anterioara care a aratat ca doar unul dintre cei patru factori ai nomofobiei - teama de a nu avea acces la informatii -, a prezis probabilitatea utilizarii ilegale a smartphone-urilor la volan.

Masurand scorurile totale ale nomofobiei in termeni de gravitate, nu de factori, acest studiu a identificat o relatie mai puternica decat se credea anterior intre utilizarea ilegala a dispozitivelor mobile de catre soferi si teama de a ramane fara telefon mobil. Folosind un esantion de 2.773 de utilizatori de smartphone din Victoria (Australia), s-a constatat ca persoanele cu nomofobie severa au fost cu 85% mai predispuse sa se angajeze in utilizarea ilegala a dispozitivelor mobile, la volan. Cu alte cuvinte, sansele de a se angaja in utilizarea ilegala a smartphone-urilor in randul celor cu nomofobie severa a crescut de 6,6 ori.

Avand in vedere ca prevalenta globala a nomofobiei severe este de peste 20%, aceste constatari devin semnificative pentru utilizatorii de drumuri din intreaga lume, in special in tarile cu venituri mici si medii, unde au loc 90% din decesele cauzate de traficul rutier. Elaborarea de programe educationale si / sau comportamentale care sa reduca nomofobia poate reduce numarul deceselor provocate de traficul rutier.

Cu peste 1,3 milioane de decese anual si 20 - 50 de milioane de participanti la trafic raniti in fiecare an (Organizatia Mondiala a Sanatatii, 2018), siguranta rutiera este o provocare care afecteaza majoritatea tarilor dezvoltate si in curs de dezvoltare.

Multiple studii au demonstrat ca utilizarea smartphone-urilor la volan reduce performanta generala: timpii de reactie sunt mai lenti, mentinerea controlului lateral al vehiculului e mai dificila si pastrarea distantelor corecte de urmarire este mai putin probabila. S-a mai constatat, de asemenea, ca atat utilizarea normala a telefoanelor, cat si utilizarea dispozitivelor hands-free produc scaderi similare ale performantei in medii de conducere simulate. Nu in ultimul rand, autoritatile subliniaza ca utilizarea dispozitivelor mobile la volan a trecut de la distragerea atentiei prin apeluri si mesaje text, la implicarea in aplicatii de social media, cum ar fi Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube si e-mail.

Studiul realizat de cercetatorii de la Monash University este disponibil AICI.

De asemenea, pe Daily Mail, este disponibil un test pentru cei care vor sa afle cat de severa este, in cazul lor, teama de a ramane fara telefon - nomofobia. Detalii, AICI.