1asig.ro
1asig.ro
Studiu: Focusul pe digitalizare ar ...

Studiu: Focusul pe digitalizare ar putea aduce Romaniei 50 miliarde de euro in PIB pana in 2030

5 min. / 1.540 cuvinte
Romania are sansa de a-si creste competitivitatea economica intr-un termen relativ scurt, daca se va focusa pe accelerarea digitalizarii si convergenta spre o economie bazata pe tehnologie. Economia digitala ar putea reprezenta, in 2030, cel putin 20 % din PIB, cu un plus de aproximativ 50 de miliarde de euro la Produsul Intern Brut. Datele apar intr-un studiu lansat de expertii de la Factory 4.0 si Frames.

PROMO


Dezvoltarea economica semnificativa din ultimii 20 de ani, bazata pe exporturi, investitii straine, pe forta de munca relativ ieftina si mai ales pe consum, risca sa se transforme intr-un dezavantaj in urmatorii ani, in contextul schimbarilor semnificative prin care trece economia mondiala.

"Pandemia de COVID-19 a restartat modul in care sunt percepute activitatile economice. In contextul shut-down-ului economic din primavara si a masurilor de distantare sociala, mediul economic a fost, practic, fortat sa faca pasul spre digitalizarea activitatii. In acest context, prin schimbarea paradigmelor economice, Romania are sansa nesperata de a arde etapele si de a creste economic semnificativ, prin tehnologie si digitalizare", arata datele studiului.

Potrivit expertilor, aceasta reorientare economica este absolut necesara mai ales in contextul scumpirii fortei de munca si, in general, a crizei de pe piata resurselor umane.

"Vremurile in care Romania era atractiva prin costurile reduse cu forta de munca au trecut, iar perspective demografice indica o accentuare a problemelor din piata HR. Fara o focusare pe dezvoltarea reala a competentelor digitale, automatizarea si digitalizarea proceselor, companiile, in general mediul economic romanesc, risca sa piarda puncte importante la capitolul competitivitate, cu consecinte economice negative", afirma Marius HARATAU, managerul FACTORY 4.0.

Arderea etapelor, esentiala

In 2016, economia digitala, in Romania, reprezenta 6,9% din PIB, echivalentul a 12 miliarde de euro, peste media CEE de 6.5%. Pe fondul dezvoltarii economiei, afacerile din sectorul tehnologic romanesc au avansat semnificativ, de la 26 miliarde de lei in 2010 la 52 miliarde lei in 2019.

Studiul FACTORY 4.0 & Frames arata ca, intre 2016 si 2019, economia digitala romaneasca a inregistrat un ritm de crestere de aproape cinci ori mai rapid decat cele din principalele economii europene.

In 2020, pe fondul crizei economice generate de pandemie, cele peste 30.000 de firme romanesti angrenate in business-ul tehnologic (coduri CAEN 6201,6202,6203,6209,721,7112, 4652, 4651) ar putea raporta afaceri similare cu cele de anul trecut, insa in 2021, motorul cresterii economice ar putea accelera din nou.

"Economia mondiala face deja pasul catre Factory 4.0, considerata a patra revolutie industriala, iar cel mai relevant exemplu de transformari majore, dincolo de dinamica sectorului de software, il reprezinta evolutia industriei auto care, in urmatorii 10 ani, isi propune sa renunte la productia de automobile cu motoare termice si sa se focuseze pe automobilele electrice, dotate cu inteligenta artificiala'', arata studiul.

Potrivit expertilor, focusul pe digitalizare si automatizarea productie ar putea aduce, astfel, aproximativ 50 miliarde de euro in PIB pana in 2030. Daca Romania va implementa automatizarea si digitalizarea, peste 1 milion de locuri de munca ar putea fi create numai in acest sector.

Cele mai multe joburi ar urma sa fie create in activitati care presupun prelucrarea si utilizarea datelor, activitati de suport si programare. Digitalizarea va aduce si o crestere semnificativa a competentelor angajatilor din economie, acestia urmand sa fie obligati sa utilizeze aplicatii online sau alte instrumente tehnologice in activitatea lor de zi cu zi.

"Marea sansa a Romaniei este ca, in ultimii ani, a construit o infrastructura digitala de noua generatie, similar cu cea existenta in tari precum Olanda, Norvegia si Suedia. In aceste conditii, beneficiind si de un capital uman semnificativ, avem sansa de a ne apropia rapid de performanta tarilor bogate (Franta, Germania, Italia, Spania, Marea Britanie) prin dezvoltarea unui ecosistem digital similar cu cel practicat, de exemplu, in Estonia sau Finlanda", afirma Adrian NEGRESCU, managerul Frames.

"Un alt mare atuu, pe care il avem la dispozitie in aceasta perioada, este reprezentat de accesul la fondurile europene, cele aprox. 80 de miliarde de euro puse la dispozitie de UE in noul exercitiu financiar, parte a strategiei europene privind digitalizarea. Daca vom stii sa dezvoltam proiecte, daca vom eficientiza, inca de pe acum, procesul de absorbtie financiara, boost-ul economic va fi unul semnificativ", a mai spus acesta.

Start-up Romania

Cele mai ridicate rate de digitalizare din economia romaneasca sunt, in prezent, in industriile de prelucrare, utilitati si comert, insa cel mai ridicat potential il au ecosistemele de tip start-up, subdimensionate in prezent.

"Fata de Polonia, de exemplu, avem cu 80% mai putin afaceri de acest tip, raportat la numarul de locuitori. Cresterea abilitatilor digitale ale populatiei, prin programe de pregatire la nivel national, coordonate de autoritati dar si de mediul privat, pot si trebuie sa genereze un avans semnificativ in privinta initiative antreprenoriale, mai ales in zona inovativa, adaptata noilor tehnologii, digitalizarii si automatizarii proceselor economice. Despre aceste proiecte, despre oportunitatile din acest sector vom discuta, pe 13 octombrie, la evenimentul Digital skills & Industry 4.0, de la Face Convention din Bucuresti, unde il vom avea drept principal speaker pe futurologul Gerd Leonhard, CEO-ul The Futures Agency si unul dintre cei mai cunoscuti si influenti autori si speakeri din sectoarele tehnologiei, telecom, marketing & media", afirma Marius HARATAU, managerul FACTORY 4.0.

Conform celor mai recente date disponibile, Romania avea, anul trecut, 29 de microintreprinderi si firme mici si mijlocii (IMM) la mia de locuitori, mult sub media europeana, de 58 de IMM-uri la 1.000 de locuitori. Astfel, tara noastra era pe ultimul loc in UE la acest capitol, tot la fel ca in anii trecuti.

In prezent, prea putine companii romanesti folosesc instrumente digitale. Studiile recente arata ca firmele din Romania aloca, in medie, doar 5% din resurse in scopul digitalizarii activitatii de productie si servicii.

Doar 10% dintre IMM-urile din Romania au activitate de inovare, ceea ce ne claseaza pe ultimul loc in UE si la acest capitol.

Asta in conditiile in care se estimeaza ca, pana in 2030, peste 60% dintre activitatile economice la nivel mondial vor fi automatizate.

Expertii sustin ca este crucial ca mediul privat sa inteleaga oportunitatile digitalizarii, sa adopte instrumentele digitale, precum Big Data si Cloud Computing, in scopul imbunatatirii productivitatii si dezvoltarii afacerilor.

Statisticile Comisiei Europene & CE European Startup Monitor arata ca, in medie, start-up-urile europene genereaza 55% din veniturile lor in afara pietelor lor interne, fiind focusate pe exporturi de produse si servicii.

Mai multe detalii despre evenimentul Digital skills & Industry 4.0, de la Face Convention Center din Bucuresti, pot fi aflate de pe site-ul www.factory40.ro.

293 accesari