Electrificarea transporturilor, o tema fierbinte pe agenda companiilor, va aduce avantaje comerciale semnificative jucatorilor care vor face cel mai rapid tranzitia catre ecosistemul de mobilitate electrica (eMobilitate) si va avea consecinte uriase asupra imbunatatirii mediului, potrivit unui studiu EY si Eurelectric, care arata ca 1 din 10 vehicule vandute in Europa, in perioada decembrie 2019 - octombrie 2020, a fost electric sau hibrid.
Noul studiu realizat de EY si Eurelectric, Accelerarea electrificarii flotelor in Europa: Cand este perfect logica reinventarea rotii?, arata, de asemenea, ca electrificarea flotelor va avea cea mai mare si mai rapida contributie la decarbonizarea transportului rutier.
Studiul are la baza o analiza a discutiilor cu lideri de companii din sectoare precum industria auto, utilitati, petrol si gaze, productia de acumulatori, administrarea flotelor, leasing si infrastructura de alimentare cu energie electrica. Ideile si opiniile grupate in analiza identifica resurse si actiuni cheie pentru accelerarea si construirea solutiilor de eMobilitate.
Noua legislatie a crescut presiunea asupra vehiculelor rutiere, odata cu introducerea noilor standarde legate de emisiile de dioxid de carbon (CO2) pentru producatorii de autovehicule, care vor intra in vigoare in toata Europa. In acelasi timp, pachetele financiare destinate revenirii economice dupa criza provocata de COVID-19 se concentreaza pe solutiile care implica energia regenerabila si o amprenta de carbon neutra, acestea sustinand impreuna tranzitia catre eMobilitate.
Potrivit studiului, in perioada decembrie 2019 - octombrie 2020, unu din zece autoturisme comercializate in Europa a fost electric sau hibrid, inregistrand nivelul record de un milion de vehicule. In primele noua luni din 2020, vanzarile de vehicule electrice din Europa le-au depasit pentru prima data pe cele din China.
In Regatul Unit, in septembrie 2020, vanzarile de vehicule electrice le-au depasit, tot pentru prima data, pe cele cu motor diesel.
Cristian CARSTOIU, Partener, Consultanta in afaceri, EY Romania, responsabil de sectorul Automotive, Transformare Digitala si Inovatie: "In Romania, tranzitia catre mobilitatea electrica, desi se desfasoara intr-un ritm mai lent decat in tarile din vestul Europei, se accelereaza in fiecare an. Numarul de masini electrice achizitionate si statii de incarcare instalate sunt in continua crestere, fiind incurajate de bonificatiile acordate de catre stat. Companiile din domeniul utilitatilor, petrol si gaze, precum si retail, par sa isi fi asumat rolul de lideri in aceasta tranzitie, prin investitiile facute in infrastructura si dezvoltarea serviciilor. Un alt semnal vine si din partea autoritatilor locale, care incep sa inlocuiasca vehiculele din flota cu automobile electrice."
Acesta este un punct de cotitura important in evolutia catre atingerea unui volum de vanzari de vehicule electrice de 30%-40% pana in anul 2030, care ar putea face realizabile tintele europene de reducere a emisiilor de carbon.
In prezent, din 308 milioane de vehicule care circula pe drumurile europene, doar 3 milioane sunt electrice (masini, autobuze si camioane), prin urmare potentialul de crestere al acestui segment este foarte mare. Conform estimarilor EY, numarul vehiculelor electrice ar putea atinge 40 de milioane in 2030.
Mihai DRAGHICI, Senior Manager, Consultanta in afaceri, EY Romania: "Romania se pozitioneaza semnificativ sub media Uniunii Europene din perspectiva adoptiei masinilor electrice. Noile modele electrice anuntate de producatorii locali, investitiile in statiile de reincarcare si schemele suport vor contribui la accelerarea adoptiei pe plan local."
Accelerarea electrificarii transportului
Decarbonizarea la care se angajeaza fiecare tara va determina efectele asupra climei, sanatatii si mediului in urmatoarele decenii. Potrivit studiului, emisiile asociate cu transporturile au crescut in ultimii 3 ani si este necesara o reducere totala de 65% sau o diminuare anuala de 10% pentru a se atinge tinta europeana de reducere cu 55% a emisiilor, fata de nivelurile din 1990.
Studiul arata ca, pentru a transforma in realitate acest deziderat, accelerarea tranzitiei catre electrificarea flotelor este esentiala. In acest sens, obiectivele politice trebuie sa fie armonizate cu oportunitatile comerciale printr-o reglementare unitara. Sunt necesare noi modele de finantare pentru infrastructura de incarcare publica si privata, trebuie acordata atentie lantului de aprovizionare in integralitatea lui, este nevoie de cresterea gradului de incredere al clientilor prin dezvoltarea infrastructurii fizice si este necesara o interfata digitala simpla intre vehicul si retea.
Sectorul european al flotelor, desi este relativ mic, cuprinzand 63 milioane de vehicule (20% din parcul auto total al Europei), afecteaza mediul intr-un mod disproportionat, potrivit studiului. Acesta cumuleaza peste 40% dintre kilometrii totali parcursi si jumatate din emisiile totale generate de transportul rutier din Europa. In plus, lectiile invatate din accelerarea electrificarii flotelor, cum ar fi dezvoltarea unor modele de afaceri durabile, care sprijina investitiile in infrastructura de alimentare cu electricitate si integrarea capacitatilor de incarcare inteligente, vor permite o tranzitie mai rapida pentru piata autoturismelor noi si rulate. Prin urmare, acesta va reprezenta testul cel mai important si cu cel mai mare impact.
Studiul evidentiaza patru factori cheie care vor favoriza o prima tranzitie a flotelor:
- Trecerea treptata catre vehicule alternative, odata cu restrictionarea vanzarilor de vehicule neelectrice conform standardelor privind emisiile de CO2.
- Interzicerea vehiculelor poluante din cadrul flotelor. In prezent, acestea sunt interzise in peste 300 de mari orase si localitati europene care administreaza zone cu emisii reduse, iar alternativa este plata unei penalitati sau trecerea la vehicule electrice.
- Amplasarea eficienta a punctelor de incarcare. Vehiculele unei flote parcurg, de obicei, rute regulate si acopera o distanta destul de mare zilnic. Acestea au destinatii si escale fixe, unde se poate realiza incarcarea.
- Costul total al detinerii de vehicule electrice ajunge rapid la acelasi nivel cu cel al detinerii de vehicule cu motoare cu combustie interna. Stimulentele si granturile pot anula insa aceasta diferenta, in timp ce nivelul redus de operatiuni de service si mentenanta, precum si economiile semnificative cu combustibilii reprezinta argumente economice puternice in favoarea electrificarii flotelor.
Un ecosistem al eMobilitatii in curs de dezvoltare
La fel ca in cazul transformarii altor sectoare, incepe sa se dezvolte un ecosistem care sprijina accelerarea tranzitiei catre eMobilitate. Acesta cuprinde solutii inovatoare pentru clienti si propuneri cu valoare adaugata pentru a propulsa eMobilitatea spre adoptarea pe scara larga. In prezent, furnizorii de energie formeaza deja parteneriate cu operatorii punctelor de incarcare si cu companiile de leasing, iar producatorii de autovehicule coopereaza cu companiile de utilitati si isi infiinteaza propriile companii de leasing.
In acelasi timp, jucatori noi si consacrati colaboreaza pentru a castiga increderea clientilor si a-si imbogati experienta generala in domeniul eMobilitatii. Rezultatele studiului arata ca cei care fac primii tranzitia pot obtine beneficii semnificative. Studiu identifica, de asemenea, oportunitatile de optimizare aduse de ecosistemul de eMobilitate, printre care gestionarea retelelor, solutiile de propulsie si incarcare a vehiculelor electrice, administrarea flotelor, gestionarea vehiculelor si acumulatorilor, solutii pentru casarea acumulatorilor, finantare si managementul datelor, se arata in studiul citat.
Studiu: Electrificarea flotelor poate ajuta Europa sa-si atinga tintele de reducere a emisiilor de carbon
Din aceeasi categorie
Cele mai citite