1asig.ro
1asig.ro

Studiu: 8 din 10 consumatori isi fac griji in privinta impactului pandemiei asupra propriilor finante

5 min. / 1.540 cuvinte
Se inregistreaza o usoara scadere la nivel global a nivelului de ingrijorare a consumatorilor in privinta efectelor pandemiei COVID-19. 39% dintre cei peste 14.000 de consumatori implicati in studiu sunt de parere ca vietile lor vor fi afectate de criza sanitara timp de cel putin inca 12 luni, procent in scadere fata de 40% in februarie 2021, reiese dintr-un studiu EY.

PROMO


Tema sustenabilitatii devine prioritara si se impune ca principala tendinta, in contextul in care tot mai multi consumatori reevalueaza diverse aspecte ale traiului cotidian, printre care accesibilitatea preturilor. Majoritatea consumatorilor (64%) isi propune sa acorde mai multa atentie impactului pe care il are asupra mediului ceea ce consuma, iar 60% intentioneaza sa se concentreze mai mult asupra raportului calitate-pret. Aceasta situatie creeaza o tensiune in legatura cu cine trebuie sa suporte costul sustenabilitatii, conform rezultatelor celei de-a saptea editii a EY Future Consumer Index.

Cristian CARSTOIU, Partener, Consultanta, EY Romania: "Pe fondul unui trend in crestere al increderii in gestionarea crizei medicale COVID-19, consumatorii pun un accent marit pe administrarea finantelor familiei, dar si pe sustenabilitate si revenirea la modul de viata de dinainte de pandemie. Ca urmare a unei dorinte crescute de a trai sustenabil, consumatorii prefera companiile care investesc in sustenabilitate. Aceste investitii sunt, insa, recuperate printr-un pret marit al produselor, iar consumatorii devin reticenti in a plati mai mult pentru aceeasi valoare perceputa. Totodata, sustenabilitatea este inteleasa diferit, in functie de zona geografica, iar companiile ar trebui sa isi concentreze eforturile in transparentizarea investiilor in sustenabilitate, dar si intr-o comunicare clara asupra valorilor si actiunilor intreprinse in acest sens."

Decalaj intre intentii si fapte in legatura cu sustenabilitatea

Per total, 64% dintre consumatori petrec in continuare mai mult timp acasa decat inainte de pandemie. Locuintele au devenit niste hub-uri unde oamenii muncesc, comanda diverse bunuri, se mentin in forma si se distreaza, ceea ce reprezinta un moment extrem de favorabil pentru a face tranzitia catre optiuni sustenabile, cu un impact pozitiv asupra mediului si societatii. In prezent, 31% dintre respondenti spun ca cheltuiesc mai mult pe produse care sunt sustenabile si benefice pentru mediu, iar 64% sunt pregatiti sa isi schimbe comportamentul, daca acest lucru este in beneficiul societatii.

Cu toate acestea, 78% dintre consumatori isi fac griji in privinta impactului pandemiei asupra propriilor finante. 53% dintre ei spun ca pretul a devenit un criteriu mai important pentru o achizitie decat era inainte de pandemie, ceea ce reprezinta o amenintare la adresa duratei in timp a atitudinii pozitive fata de comportamentele sustenabile. Prin urmare, in loc sa se angajeze financiar pentru atingerea unor obiective de sustenabilitate importante pentru societate, multi consumatori aleg sa se implice in actiuni care au un impact redus si nu presupun costuri, care sa ii ajute sa economiseasca bani. Astfel ca, peste jumatate dintre respondenti (56%) au declarat ca adopta comportamente sustenabile doar daca acest lucru ii ajuta sa economiseasca bani, in special in zona activitatilor casnice de baza, cum ar fi: diminuarea consumului de energie (85%), reciclarea sau reutilizarea ambalajelor (83%) si refolosirea pungilor de cumparaturi (83%).

Cine va suporta costul sustenabilitatii?

Lipsa acestui angajament financiar al consumatorilor in directia sustenabilitatii arata ca majoritatea (68%) asteapta de la companii sa actioneze ca lideri pentru schimbari pozitive sociale si de mediu. Consumatorii considera ca organizatiile sunt mult mai in masura sa determine transformarea pietelor in directia sustenabilitatii prin procese si inovatii. 28% sunt de parere ca marile corporatii multinationale trebuie sa diminueze cantitatea de deseuri generate prin procesele de productie, iar 25% spun ca acestea trebuie sa-si reduca emisiile de gaze cu efect de sera.

Conform studiului EY Future Consumer Index, in randul consumatorilor exista un nivel scazut de informare cu privire la ce inseamna sustenabilitatea. 61% dintre respondenti recunosc ca au nevoie de mai multe informatii pentru a face alegeri mai bune la cumparaturi. Aceasta situatie indica necesitatea unei transparente mai mari din partea comerciantilor si a companiilor producatoare de bunuri de larg consum pentru a-i ajuta si ghida pe consumatori in a face alegeri sustenabile. Drept urmare, produsele si serviciile sustenabile se confrunta cu probleme de perceptie, multi consumatori sunt descurajati de preocuparile legate de calitatea slaba (67%) si de preturile ridicate (66%), precum si de lipsa de incredere generata in urma unor antecedente de tip "greenwashing" si a unor presupuse practici de marketing inselator (60%).

Perceptiile privind sustenabilitatea variaza in functie de tara

In legatura cu principalele aspectele ale sustenabilitatii care ii preocupa cel mai mult pe consumatori, s-au inregistrat cateva diferente in raspunsurile celor sondati: deseurile din plastic reprezinta cel mai mare motiv de ingrijorare in SUA (62%) si Marea Britanie (73%), in timp ce poluarea aerului este principala preocupare in China, iar poluarea apei este pe primul loc in Brazilia (93%). Aceste rezultate indica faptul ca nu exista o abordare universal valabila pentru companii si ca acestea vor trebui sa tina cont de nuantele regionale, atunci cand vor incerca sa solutioneze problemele de sustenabilitate.

Cea mai recenta editie a studiului EY Future Consumer Index este disponibila la ey.com/futureconsumerindex7.

Studiul EY Future Consumer Index urmareste modificarea atitudinii si comportamentelor consumatorilor pe orizonturi de timp si piete globale, identificand noile segmente de consumatori care isi fac aparitia. Acesta ofera periodic indicatori longitudinali si o perspectiva unica in ceea ce priveste schimbarile care sunt reactii temporare la criza COVID-19, schimbarile care indica modificari fundamentale si cum ar putea arata consumatorii de dupa criza COVID-19. In cadrul celei de saptea editii a EY Future Consumer Index, au fost intervievati 14.047 de consumatori din SUA, Regatul Unit, Canada, Brazilia, Franta, Italia, Germania, Spania, Danemarca, Suedia, Finlanda, Norvegia, India, Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudita, China, Indonezia, Japonia, Australia si Noua Zeelanda in intervalul 16 aprilie - 10 mai 2021.

1.456 accesari