1asig.ro
1asig.ro

Studiu: 60% dintre romanii din generatiile Millennials si Z vor un program de lucru flexibil si sa lucreze de la distanta, dar nu mai mult de doua zile pe saptamana

Sase din zece (60%) romani din generatiile Millennials si Z vor un program de lucru flexibil si sa lucreze din diferite locuri, inclusiv de acasa, potrivit celei mai recente editii a studiului Deloitte Central Europe First Steps into the Labour market, desfasurat in 19 tari europene, inclusiv in Romania.

Aceasta tendinta se observa si in celelalte tari din Europa Centrala, 50% dintre respondenti preferand un mod de lucru similar. In schimb, doar 5% dintre respondentii romani si 10% dintre cei din regiune prefera modul traditional de lucru la birou si un program fix. In ciuda popularitatii muncii in regim flexibil, exponentii Millennials si Gen Z din Romania (44%), similar cu cei din Europa Centrala (51%), ar prefera sa lucreze doar o data sau de doua ori pe saptamana de la distanta, in contextul in care acestia se confrunta cu dificultati generate de munca la distanta cum precum singuratatea, lipsa interactiunii umane si intreruperile cauzate de responsabilitatile legate de familie sau de locuinta.

"Studiul arata ca generatiile Millennials si Z se asteapta, atat la nivel local, cat si regional, sa beneficieze de un mod de lucru flexibil, insa, spre deosebire de alte cercetari, subliniaza ca preferinta lor pentru munca de acasa este limitata. Acest aspect poate fi legat atat de provocarile cauzate de lucrul la distanta, cat si de faptul ca absolventii de studii universitare considera ca oportunitatile de dezvoltare a carierei sunt mai importante decat posibilitatea de a lucra de acasa si constientizeaza faptul ca biroul ramane un mediu care accelereaza integrarea intr-o organizatie si dezvoltarea profesionala in primele etape ale carierei", a declarat Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte Romania si Moldova.

Cand vine vorba de optiunile de angajare preferate, mai mult de jumatate dintre respondentii din tara noastra (59%) si-ar dori sa aiba un contract cu norma intreaga cu un singur angajator si mai mult de un sfert (29%) ar dori sa fie liber profesionisti sau consultanti, lucrand intr-un regim flexibil sau pe termen scurt, doua optiuni subliniate si de respondentii din Europa Centrala.

Atat in Romania, cat si in Europa Centrala, studentii si proaspetii absolventi de studii universitare manifesta dorinta de a lucra in alte tari, 22% dintre persoanele intervievate la nivel local planuind sa se mute in strainatate pentru oportunitati de cariera, iar 66% sunt dispuse sa se mute in alta tara pentru un loc de munca, arata studiul. Acesta poate fi unul dintre motivele pentru care marile companii internationale sunt cel mai atragator tip de angajator, 37% dintre respondenti considerandu-le prima optiune pentru un loc de munca, la fel ca respondentii din regiune. Pandemia de COVID-19 nu a influentat dorinta a 66% dintre respondentii romani de a se muta in strainatate pentru un loc de munca, acestia vizand tari precum Germania (16%), Marea Britanie (15%) si Statele Unite (7%).

Studiul subliniaza, de asemenea, ca 61% dintre respondentii romani sunt increzatori ca isi vor gasi locul de munca dorit in mai putin de sase luni, usor sub nivelul de incredere inregistrat la nivelul Europei Centrale (peste 70%).

In ceea ce priveste diversitatea, o majoritate covarsitoare a respondentilor romani (93%) ar prefera sa lucreze intr-o organizatie cu o forta de munca diversa din punctul de vedere al varstei, sexului, nationalitatii, etniei etc. In plus, 77% dintre respondenti nu au nicio preferinta legata de genul persoanei care le va fi superior ierarhic.

Studiul Deloitte Central Europe First Steps into the Labour Market a fost efectuat in randul a peste 9.000 de persoane cu varste cuprinse intre 18 si 30 de ani (Millennials si primii reprezentanti ai Generatiei Z), toti fiind studenti la universitati de top din 19 tari din Europa Centrala, inclusiv Romania. Raportul abordeaza factorii importanti in alegerea unui loc de munca si a unui angajator, perceptiile asupra organizatiilor din intreaga lume si modul in care atitudinile lor s-au schimbat fata de cele dinainte de pandemie.