1asig.ro
1asig.ro

Sorin MITITELU, Presedinte Directorat, BCR Asigurari de Viata VIG


Strategia BCR Asigurari de Viata VIG ramane o strategie de crestere construita pe modelul de bancassurance, in principal pe segmentul de clienti retail.

XPRIMM: Piata asigurarilor a avut o crestere de 10%, per total, in 2016. Cum vedeti evolutia acesteia in acest an si care sunt factorii care o influenteaza?
Sorin MITITELU:
Trendul general al pietei de asigurari este dat de asigurarile auto, mai ales de RCA, data fiind ponderea lor de peste 70% din total piata. Astfel, atat timp cat rata combinata la RCA este semnificativ peste 100%, este de asteptat atat o reducere a costurilor (in principal, a daunelor), cat si o crestere a veniturilor (in principal, a majorarii primelor de asigurare).

In plus, interesul general in crestere pentru produsele de asigurare non-obligatorii se va materializa intr-o crestere semnificativa a acestui segment al pietei de asigurari.

In concluzie, in perioada urmatorilor doi-trei ani, piata asigurarilor nu poate decat sa creasca si, implicit, sa se dezvolte, daca luam in considerare si aspectele calitative. Cu cat va creste? Un interval valoric al cresterii anuale a pietei asigurarilor, evaluata prin valoarea totala a primelor de asigurare, in opinia mea, ar fi de 5%-15%.

XPRIMM: In ultimii ani, asigurarile de viata nu au reprezentat mai mult de 20% din total piata, in timp ce in alte tari europene aceasta pondere ajunge si la 80%. De ce considerati ca aceste asigurari sunt mai putin dezvoltate in Romania?
S.M.:
Explicatia simpla si directa este aceea ca intreaga noastra economie nu este la fel de dezvoltata precum economia acelor tari in care piata asigurarilor de viata are o pondere de 80% in totalul pietei de asigurari. Cand Romania va avea valori similare la indicatori economici, precum PIB/locuitor si total active financiare/locuitor, vom putea discuta despre o pondere a asigurarilor de viata in total asigurari de aproximativ 80%.

In stadiul actual, evolutia generala a pietei, precum si pozitionarea acesteia fata de pietele similare sunt mai importante decat valoarea raportului intre asigurarile de viata si cele non-viata, la nivelul intregii piete locale. Asadar, din aceasta perspectiva, ceea ce observam este ca nu ne dezvoltam la fel de repede precum pietele similare, iar piata asigurarilor de viata inregistreaza o crestere mult sub potentialul actual de crestere.

In contextul actual, in care nevoia de protectie este evidenta (in principal, datorita evolutiilor din sistemul public de asistenta sociala), exista stimuli fiscali, se inregistreaza o crestere economica reflectata in cresterea salariilor si scaderea somajului, dobanzile la plasamentele pe termen scurt si mediu sunt mici, iar cele pe termen lung au valori semnificativ mai mari, piata asigurarilor de viata ar fi trebuit sa inregistreze un ritm de crestere dublu sau chiar triplu fata de cel al pietei de asigurari non-viata.

Asadar, pana la a ajunge la acea pondere de 80%, mai avem de asteptat, iar pana atunci, piata asigurarilor de viata ofera totusi mari oportunitati, dar insotite de multe provocari.

XPRIMM: Cum este influentata piata asigurarilor de viata de dezvoltarea tehnologica?
S.M.:
In prezent, piata locala de asigurari de viata nu este influentata semnificativ de dezvoltarea tehnologica. Si nu pentru ca nu ar exista tehnologia care sa influenteze pozitiv aceasta piata. Tehnologia exista, este disponibila si chiar accesibila. Aceasta situatie paradoxala s-ar putea explica prin nivelul la care ne aflam in prezent, din punct de vedere al intelegerii, al pregatirii personalului si chiar al dotarilor tehnice. Dimensiunea actuala relativ mica a volumului de afaceri cu asigurarile de viata, precum si rezultatele financiare negative ale asigurarilor non-viata, inregistrate in ultimi ani, ar explica, de asemenea, aceasta situatie. In aceste conditii, investitiile in tehnologie sunt putine si fara un impact major.

Ceea ce nu se observa inca este faptul ca utilizarea tehnologiei actuale ar reprezenta un factor major de dezvoltare pentru piata asigurarilor, datorita reducerii costurilor de operare prin automatizari, cresterii mobilitatii si conectivitatii in administrarea relatiei cu clientul, marirea capacitatii de colectare a informatiilor despre client, precum si valorificarea superioara a datelor colectate, imbunatatirii serviciilor pentru clienti si parteneri de afaceri. Toate acestea le regasim cel mai des asociate cu concepte precum: digitalizare, apps, big data, business intelligence, internet of things, experienta client etc.

Ar mai fi ceva de adaugat referitor la tehnologie si asigurari. Tehnologia va crea si la noi altfel de jucatori, ce vor opera in unele cazuri chiar in afara sferei de autorizare si reglementare a produselor de asigurare si vor putea intra intr-o competitie directa cu asiguratorii si distribuitorii de asigurari, in principal pe acele produse cu numar mare de clienti potentiali, valoare mica a daunei medii si frecventa mare a evenimentului asigurat. Si in acest caz, putem asocia acest subiect cu unele concepte, precum: insurtech, blockchain, sharing economy etc. Un bun exemplu despre astfel de jucatori este dat de o companie recent lansata, ce-i drept nu la noi, cu numele LEMONADE.

XPRIMM: 2016 a fost un an remarcabil pe piata asigurarilor private de sanatate, care a crescut cu 70%, la peste 173 milioane lei. Care estimati ca va fi evolutia pietei in 2017?
S.M.:
Asigurarile voluntare de sanatate sunt din ce in ce mai mult in atentia publica, fie cand se discuta despre imbunatatirea serviciilor medicale, fie cand se discuta despre cresterea finantarii sistemului de servicii medicale sau cand se discuta despre cresterea pietei asigurarilor. Ceea ce este cert este faptul ca nivelul de satisfactie al populatiei cu sistemul public de asistenta medicala este unul foarte scazut si ca pentru foarte multi angajati cel mai apreciat beneficiu extra-salarial (daca excludem tichetele de masa) este beneficiul dat de o asigurare voluntara de sanatate sau de abonamentul medical. Astfel, cresterea vanzarilor de asigurari voluntare de sanatate si a abonamentelor medicale este relativ simplu de explicat. Ce nu poate oferi un sistem, preia celalalt sistem!

In aceste conditii, trendul acestor produse este pozitiv, previzibil si va continua pentru o buna perioada de timp. Desigur, rata de crestere a abonamentelor medicale va fi mai mica decat cea a asigurarilor voluntare de sanatate, intrucat baza de referinta este mult mai mare.

Cifra de 70% de crestere a asigurarilor voluntare de sanatate este spectaculoasa, dar nerelevanta, data fiind baza relativ mica de la care se pleaca. De altfel, ponderea asigurarilor voluntare de sanatate in finantarea sistemului de asistenta medicala este sub 1%. Este de retinut si faptul ca asigurarile voluntare de sanatate si abonamentele medicale sunt de aceeasi natura si acopera aceeasi nevoie de protectie pentru clienti, dar sunt supuse unui tratament diferit in privinta autorizarii modului lor de functionare.

XPRIMM: Care sunt obiectivele BCR Asigurari de Viata VIG de dezvoltare in 2017, avand in vedere si preluarea companiei AXA Life Insurance?
S.M.:
Strategia BCR Asigurari de Viata VIG ramane o strategie de crestere construita pe modelul de bancassurance, in principal pe segmentul de clienti retail. Dat fiind contextul favorabil in care operam, obiectivele companiei nu pot fi altele decat unele de crestere semnificativa atat a primelor brute subscrise, cat si a rezultatului financiar, profitul. Cresterea cea mai mare asteptam sa o avem pe categoria produselor de asigurare de viata traditionale, atat a celor cu prima unica, cat si a celor cu prima regulata, urmare a relansarii acestor produse.

Achizitia AXA Life Insurance Romania, ce se va finaliza printr-un proces de fuziune cu BCR Asigurari de Viata, ne ofera posibilitatea sa crestem portofoliul de clienti, care, in prezent, este de aproximativ 400.000 de asigurati, si sa fim si mai puternici din punct de vedere financiar.

De altfel, toti indicatorii de risc ai companiei reflecta, inainte de aceasta achizitie, o foarte buna capitalizare si lichiditate, oferind astfel baza pentru o puternica crestere in viitorul apropiat.

Cititi intregul interviu cu Sorin MITITELU in Revista PRIMM Asigurari&Pensii din luna mai 2017 si pe site-ul primm.ro.


Editor: Andreea RADU | Publicat pe 31.05.2017 | 2339 vizualizari
Share |