1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Sondaj #treazlavolan: Peste o ...

Sondaj #treazlavolan: Peste o treime dintre soferii romani depasesc aproape zilnic viteza legala

Viteza reprezinta una dintre principalele cauze generatoare de accidente rutiere grave la nivel national, ponderea sa in statisticile anuale de profil fiind de aproximativ 20% din total. Doar in 2020, viteza a fost principala cauza a accidentelor rutiere grave, provocand 17,3% din acestea. Editia a VI-a a campaniei nationale FII TREAZ LA VOLAN!, care se desfasoara intre 15 iulie - 30 septembrie 2021, atrage atentia asupra obiceiurilor periculoase din trafic.

In ultimii 10 ani (perioada 2011 - 2020), viteza a provocat, in medie, un sfert din numarul total al persoanelor decedate in accidente rutiere si, de asemenea, 23% din numarul persoanelor ranite grav, mare parte dintre acestea ramanand cu sechele posttraumatice severe.

De altfel, 6 din 10 soferi care au participat la un sondaj online desfasurat in cadrul campaniei FII TREAZ LA VOLAN! considera ca viteza excesiva/ depasirea vitezei legale reprezinta un risc crescut pentru siguranta rutiera. Cu toate acestea, aproximativ 4 soferi din 10 depasesc aproape zilnic viteza legala, in special pe drumurile din afara localitatii.

Sondajul, la care au participat aproape 4.000 de soferi, a relevat doar unul dintre obiceiurile periculoase din trafic ale soferilor romani, obiceiuri care pot parea "mici", dar care, de fapt, cresc semnificativ riscul unui accident rutier. Tocmai de aceea, editia a VI-a a campaniei nationale de siguranta si preventie rutiera FII TREAZ LA VOLAN! aduce in prim plan tocmai aceste obiceiuri periculoase la volan, de la depasirea vitezei legale sau neadaptarea acesteia la conditiile de drum pana la nepastrarea distantei in trafic, lipsa semnalizarii, incadrarea incorecta si nu numai.

Demersul "FII TREAZ LA VOLAN!" este initiat de APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor si se deruleaza cu sprijinul Politiei Romane, UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania si BAAR - Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania.

De asemenea, campania este realizata cu sprijinul Partenerilor OMNIASIG VIG, ALLIANZ-TIRIAC Asigurari, GENERALI Romania, EUROINS Romania, GRAWE Romania, GROUPAMA Asigurari, DESTINE Broker, GOTHAER Asigurari-Reasigurari, FUNK Romania, Renomia SRBA Insurance Boker, ASISOFT Broker, INTER Broker, ECLAIMS, AON Romania, MILLENIUM Insurance Broker, FABRICA de Asigurari, GARANTA Asigurari, DAW Management Broker, GLOBASIG Broker si LION Broker.

Proiectul se desfasoara cu sprijinul Asociatiei motoADN si al TATUC Serv Consulting.

Mesajele de informare ale campaniei sunt transmise catre publicul larg si cu sprijinul Partenerilor Media RFI Romania, Revista BIZ, ziuaveche.ro, ROMANIApeROTI.ro si AutoStiri.ro.

Mai multe detalii despre proiect sunt disponibile pe treazlavolan.ro, Facebook.com/treazlavolan si Instagram.com/treazlavolan.



Rezultatele sondajului

7 soferi romani din 10 considera ca masurile existente si actiunile desfasurate, in acest moment, in Romania pentru reducerea accidentelor rutiere provocate de viteza excesiva/ depasirea vitezei legale nu sunt suficiente, arata sondajul desfasurat in cadrul proiectului #treazlavolan.



Printre cele mai eficiente masuri sunt considerate, aproape la egalitate, radarele inscriptionate (30% dintre respondenti), respectiv radarele neinscriptionate (28%).



Intrebati cum ar evalua viteza excesiva/ depasirea vitezei legale ca risc ce poate provoca un accident rutier, 61% dintre soferii romani o percep drept un risc crescut, in timp ce 28% considera ca reprezinta un risc mediu. Cu toate acestea, intrebati cat de des depasesc viteza legala, aproape 9 din 10 soferi declara ca fac acest lucru cel putin din cand in cand: 36% - aproape zilnic, 27% - de cateva ori pe luna, iar 23%, de cateva ori pe an.



Cei mai multi soferi depatesc, de obicei, viteza legala in afara localitatii (66%), dar 1 sofer din 4 (26%) declara ca face acest lucru cand are ocazia, indiferent daca este in localitate sau in afara acesteia. Principalul "motiv" pentru depasirea vitezei legale, ales de 40% dintre respondenti, este faptul ca "limitele de viteza sunt prea mici".



Intrebati ce efecte considera ca ar avea interzicerea radarelor neinscriptionare asupra sigurantei rutiere in Romania, 4 soferi din 10 (43%) au subliniat ca acest lucru ar avea efecte negative, in timp ce 3 din 10 considera ca nu pot evalua impactul unei astfel de masuri.



De altfel, mai mult de jumatate dintre participantii la sondaj (53%) nu isi doresc interzicerea radarelor neinscriptionate in tara noastra.

Ce spun datele europene?

Date preluate din Raportul tematic de siguranta rutiera privind viteza, realizat de Comisia Europeana prin intermediul Observatorului European de Siguranta Rutiera din cadrul Directoratului General pentru Transport (in orig. European Commission (2021) Road safety thematic report - Speeding. European Road Safety Observatory. Brussels, European Commission, Directorate General for Transport) confirma eficienta radarelor asupra scaderii numarului de accidente.

Astfel, majoritatea studiilor confirma ca punctele de control cu radare au o influenta pozitiva asupra reducerii numarului de accidente cauzate de viteza. Se estimeaza ca acestea conduc la o reducere intre 5% si 69% a accidentelor. Cu toate acestea, expertii atrag atentia ca daca verificarile de viteza sunt facute doar in anumite locuri, va scadea sentimentul soferilor ca pot fi "prinsi" - tocmai de aceea autoritatile trebuie sa aiba grija ca soferii sa fie constienti ca trebuie sa respecte limitele de viteza tot timpul, peste tot, nu doar in acele zone unde soferii stiu ca exista radare.

In ceea ce priveste limitele de viteza, perceptia soferilor cu privire la faptul ca acestea sunt "prea mici" contrazic mai multe studii care arata relatia directa dintre reducerea acestora si reducerea numarului de accidente. Conform Raportului tematic de siguranta rutiera privind viteza, 2000 de vieti ar putea fi salvate in fiecare an daca am putea reduce cu 1 km/h viteza medie pe toate drumurile din Uniunea Europeana.

Mai mult, numeroase studii au demonstrat ca, atunci cand limitele de viteza sunt scazute, viteza medie de deplasare pe drumurile respective scade, ceea ce conduce la o reducere a numarului de persoane decedate in urma accidentelor (Elvik, 2019), (IRTAD, 2018). Un exemplu este initiativa de succes de reducere a limitei de viteza de la 90 km/h la 80 km/h pe drumurile rurale din Franta. O evaluare a aratat ca aceasta msura a condus la salvarea a 349 de vieti in primele 20 de luni de la implementarea masurii (CEREMA, 2020). In Toronto (Canada), numarul pietonilor decedati in urma accidentelor a scazut cu 67% pe strazile unde limita de viteza a fost redusa de la 40 la 30 km/h (Fridman et al., 2020).

La sondajul desfasurat in cadrul campaniei FII TREAZ LA VOLAN! au participat 4029 de respondenti, dintre care 3.935 de soferi (98%). Circa 77% dintre ei conduc zilnic, iar 19%, de cateva ori pe saptamana. In ceea ce priveste genul respondentilor, 81% sunt barbati si 16% femei (3% au preferat sa nu specifice), iar in ceea ce priveste varsta, majoritatea se incadreaza in categoria 18 - 55 de ani: 33% din totalul participantilor la sondaj au intre 18 - 25 de ani, 32%, intre 35 - 55 de ani si 17%, intre 26 - 34 de ani. Sondajul s-a desfasurat online, in perioada 11 - 30 iunie 2021.