1asig.ro
1asig.ro

Sondaj: Peste jumatate din antreprenorii din ECE estimeaza scaderea veniturilor in urmatorul an

5 min. / 1.540 cuvinte
Mai mult de jumatate (53%) dintre antreprenorii din Europa Centrala si de Est (ECE) estimeaza scaderi ale veniturilor in urmatorul an, din cauza crizei pandemice, luand in considerare masuri de reducere a costurilor, pregatirea angajatilor, identificarea de produse noi si extinderea pe alte piete, potrivit sondajului PwC EMEA Private Business Survey 2020.

PROMO


Doar 7% dintre companiile antreprenoriale din ECE cred ca vor inregistra crestere in acest an, iar 36% ca se vor situa la acelasi nivel ca anul trecut. In acest context, 31% din antreprenori au recurs la disponibilizari in ultimele luni, iar 5% au mentionat ca ar putea face disponibilizari in urmatoarele 12 luni. Asigurarea lichiditatii a devenit mai importanta ca niciodata, mai releva sondajul.

Astfel, 47% dintre respondenti au indicat ca imbunatatirea gestionarii capitalului de lucru este necesara pentru a putea traversa perioada de criza. In acelasi timp, un sfert dintre ei au crescut utilizarea noilor tehnologii.

"Pandemia actuala are un impact major asupra companiilor antreprenoriale din fiecare industrie si regiune. Proiectiile de venituri pentru urmatoarele 12 luni s-au redus dramatic, mai mult de jumatate dintre respondenti asteptandu-se la scaderi. Desi sunt nevoiti sa diminueze costurile pentru a face fata acestei situatii si pentru a-si proteja lichiditatea, este remarcabil ca, de asemenea, antreprenorii cauta noi surse de venit, isi examineaza modelele de afaceri, folosesc tot mai mult noile tehnologii si investesc in inovatie pentru a-si diferentia companiile", declara Ionut SAS, Partener si liderul serviciilor pentru antreprenori, PwC Romania.

Pentru companiile antreprenoriale din ECE, cele mai mari amenintari pentru dezvoltarea afacerilor in perioada urmatoare sunt: reglementarile, mentionate de 82% dintre respondenti, urmate de lipsa de personal calificat (73%), securitatea cibernetica si IT (64%), noii competitori (64%) si incertitudinea geopolitica (64%). Coronavirusul este mentionat de 45% dintre cei intervievati, pe acelasi palier cu taxarea si perturbarea lanturilor de aprovizionare.

Flexibilitatea raspunsului la evenimente cu efect perturbator, precum pandemia, este limitata de factori precum: dependenta de cativa furnizori si parteneri (62%), respectarea reglementarilor (51%) si lipsa personalului calificat (49%).

In schimb, asigurarea securitatii sanitare este principalul factor de succes in "noua normalitate", spun 89% dintre respondenti, urmat de utilizarea eficienta a muncii de la distanta (73%) si cresterea utilizarii noilor tehnologii (67%). Alti factori mentionati au fost extinderea pe noi piete, lansarea de produse si servicii noi, imbunatatirea competentelor angajatilor si implicarea mai activa in companii a generatiilor viitoare (mostenitorii afacerilor).

Alte concluzii ale studiului arata ca 50% dintre antreprenorii din Europa Centrala si de Est se asteapta la declinul economiei globale in urmatoarele 12 luni, 36% cred ca va ramane la fel, iar 4% ca va avea un avans moderat.

In ceea ce priveste strategia de afaceri pentru urmatorii doi ani, 60% dintre antreprenori au spus ca vor continua sa-si dezvoltate activitatea principala.

58% dintre antreprenori cred ca au gestionat impactul crizei COVID-19 la fel de bine ca principalii competitori din industria in care activeaza, iar 22% mai bine.

Cele mai importante masuri luate pentru gestionarea impactului crizei Covid-19, dar si pentru viitor sunt munca de la distanta (84%), reducerea timpului de lucru, concedii (67%), implementarea planurilor de criza existente, mai arata sondajul.

Principalele masuri luate in cea mai recenta criza, anterioara celei pandemice, au fost: reduceri de cheltuieli (84%), intrarea pe noi piete (84%), pregatirea personalului (68%) si disponibilizari (53%).

Datele pentru Europa Centrala si de Est au fost extrase din sondajul EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa) Private Business Survey realizat in randul a 2.990 de companii antreprenoriale din 53 de tari.

270 accesari