1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Sondaj: 8 europeni din 10 vor sa poata sterge definitiv ceva postat pe profilul lor de socializare

Opt din zece europeni (82%) si-ar dori sa poata sterge definitiv ceva postat pe profilul lor de socializare in 2021, iar cei mai predispusi la astfel de actiuni sunt consumatorii din generatia Z.

"Consumatorii din generatia Z sunt cei mai predispusi sa-si doreasca sa elimine ceva de pe conturile de socializare, din 2021, (86%), comparativ cu doar 75% dintre cei cu varsta peste 35 de ani", arata Kaspersky, conform rezultatelor unui sondaj european care investigheaza nivelurile de constientizare si atitudinile consumatorilor fata de confidentialitatea online si amprenta datelor.

Sondajul identifica modul in care perceptiile privind confidentialitatea online difera in functie de tara si generatie, generatia Z fiind mai neglijenta cand vine vorba de controlul pe care il are asupra datelor, dat fiind ca multi reprezentanti ai sai si-ar dori sa poata sterge definitiv o postare online publicata anterior. Rezultatele arata o problema raspandita in toate tarile - majoritatea respondentilor nu sunt constienti sau sunt nesiguri de controlul pe care il au asupra prezentei lor digitale sau nu sunt informati despre ce ar putea face daca ar dori sa-si gestioneze persona online.

Studiul a chestionat peste 8.500 de utilizatori de internet cu varste incepand de la 16 ani, din 11 tari, si a identificat neintelegeri larg raspandite in randul respondentilor, cu privire la nivelul perceput de control pe care il au asupra identitatii lor online, un numar semnificativ dintre acestia considerand in mod eronat ca, atunci cand vine vorba de conturile si postarile din retelele sociale, acestea pot fi sterse definitiv.

Postarile pe care le "apreciem" pe retelele sociale pot avea un efect profund asupra modului in care ne percep ceilalti. Consumatorii din Europa inteleg faptul ca actiunile online pot avea consecinte si au raportat ca anumite subiecte sunt mai riscante si mai conflictuale decat altele, putand avea un impact potential asupra perceptiilor si chiar a perspectivelor de angajare.

Postarile considerate derogatorii fata de persoanele cu dizabilitati sunt potential cele mai daunatoare perspectivelor de angajare sau relatiilor cuiva, potrivit a 38% dintre consumatori. De asemenea, aproximativ 1 din 3 (34%) respondenti au declarat ca partajarea postarilor de vaccinare anti-Covid sau utilizarea limbajului anti-trans (32%) ar putea afecta sansele de cariera.

Aproape jumatate dintre directori au recunoscut ca au studiat profilurile online ale colegilor atunci cand acestia s-au alaturat companiei si au gasit lucruri pe baza carora i-au judecat, in timp ce peste 40% dintre respondenti au spus ca si ei cunosc pe cineva a carui slujba sau cariera a fost afectata negativ din cauza unei postari vechi pe social media. In ciuda acestui fapt, aproape o treime dintre oameni nu si-au revizuit sau sters niciodata vechile postari de pe retelele sociale.

Perceptia formata prin intermediul prezentei online este o problema pentru multi oameni. In total, 42% dintre consumatori sustin ca profilurile lor de social media nu ii reprezinta in mod autentic. Inca 48% afirma ca altii si-ar putea forma o impresie gresita despre ei din istoricul cautarilor pe internet.

"In mod ingrijorator, majoritatea (81%) tinerilor de 16-21 de ani cred in mod eronat ca au control complet pentru a sterge definitiv ceva din prezenta lor online. Milioane de oameni care decedeaza lasa in urma profiluri de retele sociale si un anumit istoric de cautare pe internet. Multi, desigur, nu au sansa de a-si revizui mai intai amprenta digitala. Acest sondaj a identificat o lipsa de constientizare ingrijoratoare, aproape o treime (30%) dintre consumatori nu s-au gandit la ce va insemna amprenta lor digitala odata ce vor muri, aproape o cincime (19%) presupunand in mod eronat ca toate conturile lor de pe retelele sociale vor fi sterse automat si definitiv", arata compania.

Rezultatele au constatat, de asemenea, ca 37% dintre respondenti spun ca ar fi dispusi sa acceseze profilul de pe o retea sociala al unui parinte decedat daca acesta le-ar lasa detaliile de conectare in testament.

Cu toate acestea, nu la fel au stat lucrurile cand respondentii au fost intrebati daca ei insisi ar lasa aceste detalii intr-un asemenea document. Un procent la fel de ridicat s-a simtit inconfortabil la gandul ca si-ar putea lasa detaliile de conectare la retelele sociale in testament.

"Datele ne urmaresc oriunde mergem, devin o parte din noi insine si raman cu noi de-a lungul vietii. Adesea, ce spunem azi, nu va mai fi valabil si maine. Trebuie sa intelegem mai bine impactul in timp al datelor impartasite si modul in care acestea ne pot schimba viata chiar de a doua zi. Cel mai important, trebuie sa recunoastem daca si in ce masura ne putem sterge definitiv vechea identitate digitala care nu ne mai reflecta valorile", spune David Emm, principal security researcher, Global Research & Analysis Team la Kaspersky.

Cresterea gradului de constientizare cu privire la gestionarea confidentialitatii datelor si a "dreptului la uitare" este esentiala, deoarece constatarile arata un decalaj tot mai mare intre controlul perceput al oamenilor asupra prezentei lor online si realitate. Detinerea controlului asupra datelor lor devine esentiala pentru consumatori si asigurarea faptului ca acestia au o intelegere clara a amprentei lor digitale este esentiala pentru protejarea lumii in viitor.