1asig.ro
1asig.ro

Sondaj: 61% dintre consumatori sunt optimisti cu privire la viitor. Cumparaturile in magazinele fizice au revenit la nivelurile pre pandemice

61% dintre respondenti sunt optimisti cu privire la viitor, revin la cumparaturi in magazinele fizice si au in plan cresterea cheltuielilor in urmatoarele sase luni, potrivit celui mai recent sondaj PwC, Global Consumer Insights Pulse Survey 2021, realizat in septembrie in randul a 9.370 de consumatori din 26 de tari.

"Pe masura ce optimismul creste, oamenii sunt mai dispusi sa calatoreasca si sa mearga la restaurante decat in urma cu sase luni si mult mai probabil sa mearga la o sala de sport sau la eveniment cultural sau sportiv. Optimismul este motivat de ameliorarea situatiei sanitare din ultimele luni si de cresterea ratei de vaccinare, avand in vedere ca 76% dintre respondentii sondajului sunt vaccinati complet sau partial. Desi contextul de sanatate publica nu este comparabil, aceste tendinte la nivel global se observa si in Romania, in primele zece luni din 2021, volumul cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul fiind, conform INS, cu 10,2% mai mare decat in aceeasi perioada a anului trecut", a declarat Ruxandra Tarlescu, Partener Taxe si Lider pentru Industria de Retail si FMCG, PwC Romania.

In urmatoarele sase luni, 41% din consumatori intentioneaza sa cheltuiasca mai mult pe produse alimentare, 33% pentru moda, 31% pentru calatorii si 30% pentru sanatate si frumusete (30%), stimuland in continuare redresarea economica.

In ceea ce priveste criteriile de cumparare, pretul si comoditatea raman pe primele locuri, desi sustenabilitatea castiga tot mai mult teren. Astfel, aproape 70% cauta cea mai buna oferta atunci cand cumpara un produs indiferent de tipul magazinului, fizic sau online, si mai mult de jumatate spun ca un serviciu eficient de livrare sau colectare este intotdeauna sau foarte adesea important.

Cumparaturile in magazinele fizice au revenit la nivelurile pre pandemice, cele online prin smartphone-uri sunt la cote istorice

Pe masura ce optimismul a crescut, cumparaturile in magazinele fizice au revenit la nivelurile de dinainte de pandemie: 47% dintre respondenti aratand ca fac cumparaturi in magazine zilnic sau saptamanal, comparativ cu 45% in urma cu sase luni si 41% imediat dupa inceperea pandemiei. Iar trendul se va mentine, aproape trei sferturi (72%) dintre respondenti aratand ca "probabil" vor vizita un centru comercial in urmatoarele 6 luni.

In acelasi timp, cumparaturile pe smartphone-uri sunt de departe cel mai popular mod de achizitie online. Peste 40% dintre respondenti spun ca fac cumparaturi zilnic sau saptamanal prin smartphone, comparativ cu 39% in urma cu sase luni si doar 12% in urma cu cinci ani.

Alte constatari ale raportului:

Intrebati despre situatia pandemiei COVID-19 in tara lor, cei care sunt vaccinati sunt mai optimisti in ceea ce priveste viitorul ( 66%), fata de cei nevaccinati (43%). Doar 18% din totalul respondentilor nu sunt optimisti.

Persoanele care lucreaza de acasa sau intr-un mod hibrid sunt cu 10 puncte procentuale (68%) mai optimisti decat omologii lor care merg la locurile de munca (58%).

52% dintre respondenti spun ca sunt mai preocupati de mediu decat erau in urma cu sase luni.

51% au indicat ca iau in considerare trasabilitatea si transparenta originii produsului cand fac o achizitie.

Mai mult de unul din zece consumatori nu cred ca organizatiile respecta ceea ce promit.

Modul in care companiile folosesc datele clientilor este unul dintre factorii cheie care afecteaza increderea. 83% dintre respondenti au declarat ca practicile de protectie a datelor le influenteaza increderea intr-o companie si aproape jumatate dintre consumatorii globali (47%) arata ca utilizarea datelor lor a devenit o prioritate pentru ei.