1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Romanii sunt preocupati de ...

Romanii sunt preocupati de inflatie. Categoria de populatie predispusa la emigrare

Principala preocupare a romanilor in aceasta perioada este legata de inflatie, deoarece acestia se ingrijoreaza cel mai mult de cheltuielile lor zilnice iar perceptiile, dar si comportamentele romanilor s-au schimbat semnificativ, arata un studiu efectuat de AHA Moments impreuna cu Rethink Romania.

Potrivit studiului ultimele 8 luni (septembrie 2021-aprilie 2022) au influentat substantial atitudinea pe care romanii o au fata de tara lor. Astfel, ei adopta un comportament precaut pentru a trece peste aceasta perioada, alegand sa consume mai putin, cautand promotii sau preferand marci mai ieftine - de la bunuri pana la carburant sau utilitati.

Totodata, romanii considera ca in ultimele 8 luni calitatea vietii lor a scazut, cei mai afectati fiind cei de peste 55 de ani, precum si cei cu venituri medii sau scazute. Preocuparile legate de inflatie se manifesta totusi intr-o masura mai mica in cazul populatiei cu venituri ridicate, publicul Pareto (top 20% dintre romani din punct de vedere al veniturilor, cei care genereaza 43% dintre veniturile anuale).

Acest fapt are 2 explicatii: prima e legata de faptul ca veniturile mai mari ii fac pe acestia mai putin afectati de cresterile de preturi. A doua explicatie e legata de profilul acestor persoane, care sunt perseverente, ambitioase, optimiste, vazand problemele ca fiind provocari care cer solutii, fiind deci orientati catre rezolvarea situatiilor aparute in viata lor.

Pe lista grijilor apare si razboiul, dar aceasta se afla in plan secundar in acest moment, deoarece oamenii s-au familiarizat intre timp cu ideea si nu o considera a fi o amenintare directa la adresa Romaniei. De asemenea, a scazut si ingrijorarea fata de COVID-19, cel mai probabil datorita expunerii mai mici in media, a incetarii restrictiilor, dar si pentru ca oamenii s-au obisnuit cu viata post-pandemie si cu efectele aduse de acest val.

Studiul arata ca evenimentele din ultimele luni au avut un mare impact asupra atitudinii romanilor fata de tara lor - acestia nu ar recomanda-o altora ca tara in care sa locuiesti, in timp ce si pentru ei insisi sunt mai putin siguri ca ar trebui sa ramana aici.

"La un scor NPS de -32, am putea spune cert ca, daca Romania ar fi un furnizor de servicii, atunci experienta utilizatorilor ar fi descrisa drept una nesatisfacatoare. Comparativ cu finalul lui 2021, in doar cateva luni, populatia pare mai pesimista si si-a pierdut intr-o oarecare masura increderea cand vine vorba de potentialul Romaniei. Evenimentele recente (in special inflatia, razboiul, repercusiunile COVID-19) au afectat asadar starea de spirit a romanilor", spun autorii.

In consecinta, procentul celor care sunt siguri ca nu vor emigra in perioada urmatoare a scazut de la 54% in septembrie 2021 la 47% in aprilie 2022. Cu cat publicul este mai tanar, cu atat predispozitia la emigrare este mai mare. Maximul este atins de categoria 18-24 de ani: in 2022, 14% dintre acestia spun ca vor sa emigreze probabil/cu siguranta.

"Din septembrie 2021 si pana in aprilie 2022, lucrurile s-au schimbat destul de mult. Si asta nu ne surprinde, stiind cat de involburat a fost startul acestui an. Principalele griji ale romanilor sunt legate de inflatie, iar acestia au in plan chibzuinta ca solutie - reduc consumul, cauta promotii sau brand-uri mai ieftine. Spre deosebire de razboi, care nu afecteaza direct Romania sau pandemia, care e perceputa ca fiind practic incheiata, inflatia este o realitate imediata, pe care romanii o resimt zi de zi in preturile la bunuri de consum, combustibil sau energie", a declarat Mihai BARSAN, membru Rethink Romania.

"Acest nou episod al studiului realizat de AHA Moments si Rethink Romania ar trebui sa reprezinte un semnal de alarma pentru toti cei carora le pasa de viitorul acestei tari. Perceptia asupra Romaniei s-a schimbat dramatic, a ajuns in doar 8 luni o tara care nu mai este atractiva pentru locuitorii sai. De asemenea, ideea emigrarii e luata mai mult in calcul decat in septembrie anul trecut, iar cei care voiau sa ramana in Romania nu mai sunt atat de siguri acum de asta. Insa cel mai ingrijorator este ca primii care vor sa plece sunt tinerii intre 18 si 24 de ani. De aceea, misiunea Rethink Romania este cu atat mai urgenta: tara noastra are nevoie de un proiect clar, pe urmatorii 30 de ani, care sa implice activ toata energia si forta creatoare a acestei tari, de la mediul de afaceri, la societate civila, experti, mediul academic si cel politic", a declarat Dragos ANASTASIU, presedinte Rethink Romania.

Studiul a fost derulat in panel online, pe un esantion de 900 de persoane in aprilie 2022 si comparat cu un studiu realizat cu metodologie si esantionare similara din septembrie 2021 pe 1000 de persoane.