1asig.ro
1asig.ro

Riscurile fiscale in industria financiar-bancara sunt in crestere. Ce solutii exista?

5 min. / 1.540 cuvinte
Inspectiile fiscale stabilesc, aproape invariabil, obligatii suplimentare de plata la impozitul pe profit in cazul institutiilor financiare. Presiunea asupra acestora a crescut odata cu introducerea obligatiilor de raportare a tranzactiilor transfrontaliere DAC6, atrag atentia specialistii EY Romania.

PROMO


Aceste obligatii se adauga cerintelor de raportare existente, ce ar putea ridica si ele probleme in practica, de exemplu FATCA (The Foreign Account Tax Compliance Act) si CRS (Standardul Comun de Raportare).

Ajustarile de preturi de transfer, provocarile din zona telemuncii, modificarile intervenite pe final de an in Codul fiscal, dar si dispozitiile invechite din zona de TVA puncteaza principalele zone de risc din perspectiva fiscala pentru aceasta industrie.

In dialog cu reprezentantii institutiilor financiare din piata locala, in cadrul evenimentului Ghid de gestionare a riscurilor fiscale in industria financiara. Solutii de imbunatatire a fluxurilor de numerar, EY Romania a identificat principalele probleme cu care se confrunta sectorul financiar-bancar si ce solutii exista.

FATCA & CRS sunt zone pe care autoritatile fiscale nu le-au verificat inca, dar care pot ridica probleme in practica din cauza lacunelor de documentare si a procedurilor insuficient testate

Andra CASU, Partener Asociat, Liderul Departamentului de Impozite Directe si Coordonator taxe al industriei de servicii financiare, EY Romania: "FATCA & CRS sunt zone pe care autoritatile fiscale nu le-au verificat inca, dar care pot ridica probleme in practica din cauza lacunelor de documentare si a procedurilor insuficient testate de catre institutiile financiare. In plus, de anul acesta, au intrat in scena si raportarile DAC 6, ceea ce poate insemna un nou centru de interes al autoritatilor fiscale, care, in ultimii ani, la aproape fiecare raport de verificare intocmit au stabilit obligatii suplimentare".

"Niciun contribuabil nu are o vizibilitate individuala suficienta asupra celor mai bune practici din industrie, a problemelor identificate in inspectiile fiscale sau a riscurilor generate de comportamentul local care urmeaza in multe cazuri exclusiv instructiunile de grup. Exista desigur si tendinte macroeconomice si internationale care afecteaza evolutia fiscalitatii in Romania, insa, dincolo de acestea, se simte puternic pulsul nevoii de colectare (prin inspectiile fiscale in industria serviciilor financiare) si al cerintelor de conformare (de exemplu in zonele deja amintite DAC6, FATCA si CRS)".

"Sa nu uitam si de impactul pe care SAF-T il va avea asupra bancilor in mod particular, deoarece, in momentul de fata, acesta este un aspect fiscal polivalent care suscita interes si care cu siguranta va genera provocari practice", a subliniat partenerul asociat EY.

Nevoia de a aduce sume suplimentare la bugetul de stat in 2021 va determina autoritatile fiscale sa devina mai agresive decat pana acum

Alex SLUJITORU, avocat, Litigii Fiscale, Radu si Asociatii: "In 2021, credem ca nevoia de a aduce sume suplimentare la bugetul de stat va determina autoritatile fiscale sa devina mai agresive decat pana acum, ceea ce le predispune la neglijarea regulilor de procedura".

"In contextul sanctiunilor recent introduse in Codul de procedura fiscala pentru o serie de abateri ale inspectorilor fiscali - ce merg pana la constatarea nulitatii raportului de inspectie fiscala si a deciziei de impunere, spre exemplu, cand acestea au fost emise intr-o situatie ce a condus si la sesizarea organelor penale - un contribuabil bine informat si vigilent pe parcursul desfasurarii controlului poate obtine rezultate neasteptat de favorabile", a mai semnalat Alex SLUJITORU.

Noi obligatii de raportare in 2021 privind tranzactiile transfrontaliere, DAC 6 e un nou pas in directia transparentei fiscale la nivel european

In privinta modificarilor aduse de Codul fiscal la finalul anului trecut legislatiei fiscale, Razvan UNGUREANU, Senior Manager, Departamentul de Impozite Directe, EY Romania, a punctat: "Consolidarea fiscala in ceea ce priveste impozitul pe profit, clarificarea tratamentului fiscal aplicabil IFRS 16 sau a tratamentului fiscal al cesiunilor de titluri de stat sunt doar cateva dintre principalele modificari. Nici inceputul anului 2021 nu s-a lasat mai prejos, aducand noi obligatii de raportare in ceea ce priveste tranzactiile transfrontaliere, DAC 6, un nou pas in directia transparentei fiscale la nivel european".

Ne asteptam ca autoritatile fiscale sa ia masuri prin schimbarea practicii in cadrul inspectiilor fiscale in conformitate cu recomandarile OCDE, ceea ce ar trebui sa duca la un mediu mai armonizat si la mai putine controverse in viitor

Georgiana BIZDRIGHEANU, Manager, Departamentul de Preturi de Transfer, EY Romania: "Fie ca vorbim despre acordarea de imprumuturi, implementarea unor structuri de tipul cash-pooling sau alte forme de suport financiar, finantarea intra-grup este cea mai directa forma de obtinere a unui sprijin financiar pentru desfasurarea activitatilor, atat de necesara in special in ultimul an pentru multe dintre companiile din Romania".

"Raportul publicat de OCDE privind tranzactiile financiare ar trebui sa ajute atat contribuabilii, cat si autoritatile fiscale sa determine in mod unitar daca a fost respectat principiul pretului de piata in tranzactiile financiare. In mod normal, ne asteptam ca autoritatile fiscale sa ia masuri prin schimbarea practicii in cadrul inspectiilor fiscale in conformitate cu recomandarile OCDE, ceea ce ar trebui sa duca la un mediu mai armonizat si la mai putine controverse in viitor. Ramane de vazut cat de realista este aceasta asteptare prin prisma inspectiilor viitoare efectuate de ANAF in zona preturilor de transfer vizand tranzactiile financiare", a adaugat Georgiana BIZDRIGHEANU.

Prevederile privind scutirile de TVA la nivelul UE pentru serviciile financiare au ramas neschimbate din 1977 si sunt dificil de aplicat in practica

Prevederile referitoare la TVA si problemele pe care le genereaza in piata serviciilor financiare au fost semnalate de Georgiana Iancu, partener EY si Coordonatorul Departamentului de Taxe indirecte si Florina Paring, Senior Manager, EY Romania. "Prevederile privind scutirile de TVA la nivelul UE pentru serviciile financiare au ramas neschimbate din 1977 si vedem zilnic cat de dificil sunt de aplicat in practica. Dispozitiile ?invechite? din Directiva de TVA nu au tinut ritmul cu evolutiile economiei moderne si, in mod evident, nu sunt adecvate unor tranzactii financiare moderne, complexe si dependente masiv de tehnologie. In fiecare an, vedem noi intrebari preliminare adresate CJUE, fie din cauza unor decizii anterioare ale Curtii care necesitau mai multa claritate si perspective noi, fie pur si simplu pentru ca legislatia de TVA nu acopera spetele si complexitatile inerente tranzactiilor financiare", a declarat Georgiana IANCU.

"Cesiunile de creante, recuperarile de costuri, operatiunile in afara sferei de TVA prin prisma deducerii TVA, tranzactiile mama-sucursala si impactul asupra proratei de deducere sunt doar cateva din laitmotivele intrebarilor preliminare la Curtea Europeana de Justitie adresate in ultimii ani. Rolul jurisprudentei europene in descalcirea regulilor de TVA in sectorul serviciilor financiare a devenit esential in ultimii ani, insa rezulta deseori intr-o aplicare restrictiva, inadecvata sau exagerat de complexa a scutirilor de TVA si a regulilor privind deducerea acestei taxe", a completat Florina PARING.

"Ca parte a initiativei de reformare a regimului de TVA pentru serviciile financiare si de asigurare, Comisia Europeana a lansat procesul consultativ cu mediul de afaceri la inceputul lunii februarie, termenul de raspuns fiind 31 mai 2021. Jucatorii din sectorul financiar-bancar si asigurari au, asadar, posibilitatea sa contribuie activ in acest proces care acopera elemente esentiale pentru viitorul serviciilor financiare. Ma refer aici la eliminarea scutirilor de TVA, introducerea unei optiuni de taxare, aplicabilitatea scutirii de cost sharing si pentru serviciile financiare sau includerea unei rate fixe de deducere a TVA: caracter optional sau obligatoriu", a conchis partenerul coordonator al Departamentului de taxe indirecte, EY Romania, Georgiana IANCU.

Procesul de management al schimbarii vizavi de munca la distanta poate parea simplu, dar daca nu este coordonat intr-un mod adecvat, structurat, poate duce la diminuarea eficientei angajatilor pe termen mediu si lung

Desi domeniul financiar "a fost printre cele mai reticente", "telemunca este posibila in aceasta industrie", a subliniat Corina Mindoiu, Partener Asociat, Departamentul de Impozit pe Venit si Contributii Sociale, EY Romania. "Intr-o perioada foarte scurta, activitatea remote a fost implementata la scara larga. Procesul de management al schimbarii vizavi de munca la distanta poate parea simplu, dar daca nu este coordonat intr-un mod adecvat, structurat, poate conduce la o diminuare a eficientei angajatilor pe termen mediu si lung", a mai spus Corina MINDOIU.

Munca de la domiciliu, implementata de multi angajatori din martie 2020, a generat si necesitatea adaptarii pachetului salarial la noua realitate

Geanina CIORATA, Senior Manager, Departamentul de Impozit pe venit si contributii sociale, EY Romania, a explicat si implicatiile ce au derivat din telemunca: "Ca urmare a muncii de la domiciliu, implementata de multi angajatori din martie 2020, a devenit necesara si adaptarea pachetului salarial la noua realitate, astfel incat motivarea salariala, productivitatea angajatilor si competitivitatea pachetului salarial sa nu aiba de suferit ca urmare a pandemiei. In plus, modificarile legislative adoptate de la 1 ianuarie 2021 aduc o serie de noi beneficii neimpozabile, pentru unele din ele, insa, existand anumite semne de intrebare cu privire la procedura de acordare. Nu in ultimul rand, subiectul tichetelor cadou ramane inca unul sensibil, chiar si dupa cele mai recente modificari ale Codului Fiscal".

912 accesari