1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Raport: Doar un sfert dintre ...

Raport: Doar un sfert dintre elevii de clasele I-XII au un nivel functional al competentelor digitale

Elevii din Romania se situeaza la un nivel mediu minim functional al competentelor digitale. Doar un sfert dintre elevii de clasele I-XII au un nivel functional al competentelor digitale, reiese din primul raport privind nivelul de literatie digitala a elevilor din Romania, care mai arata ca baietii au un avans mediu de aproximativ 5% fata de fete in domeniul competentelor digitale.

Brio, platforma ed-tech de masurare a performantei educationale avizata de Ministerul Educatiei, alaturi de UiPath Foundation, cu sprijinul oferit de Banca Comerciala Romana (BCR) ca partener de implementare al proiectului, anunta, in premiera in Romania, rezultatele primului raport privind nivelul de literatie digitala a elevilor de clasele I-XII din Romania. Raportul analizeaza datele obtinute dupa primele 7 luni de functionare a testului de literatie digitala in Romania. Rezultatele raportului au fost prezentate in cadrul unui eveniment organizat in parteneriat cu Reprezentanta Comisiei Europene in Romania, la care au participat factori de decizie si reprezentanti ai mediului educational din Romania.

In interpretarea rezultatelor, indicele de literatie generat de test (un scor care poate varia intre 0-100) este clasificat in una dintre cele trei categorii de competenta: nivelul "Nefunctional" reprezinta scorurile cuprinse intre 0-50, nivelul "Minim functional" reprezinta scorurile intre 50-75, nivelul "Functional" reprezinta scorurile intre 75-100.

 

Scorul mediu al literatiei digitale obtinut pentru intregul esantion este de 65.93 puncte - un rezultat care reflecta un nivel mediu minim functional al competentelor digitale. Acest lucru inseamna ca, in medie, elevii claselor I-XII cu varsta cuprinsa intre 6 si 18 ani din Romania utilizeaza tehnologia suficient de bine incat sa o faca pe cont propriu, fara sa fie ghidati, in cazul unor sarcini bine definite (adica atunci cand stiu exact care trebuie sa fie rezultatul, cum ar fi trimiterea unui e-mail sau aflarea unei informatii specifice). Media scorului este calculata in raport cu rezultatele fetelor (64.57 puncte) si ale baietilor (67.29). Diferenta de 2.72 puncte marcheaza avansul pe care il au in medie baietii in ceea ce priveste competentele de literatie digitala, de aproximativ 4-5%.

Doar un sfert dintre elevii claselor I-XII se incadreaza la nivelul functional al literatiei digitale, ceea ce inseamna ca ei pot sa lucreze competent cu informatie si continut digital, pot sa comunice formal si informal in mediul online si sa se adapteze la audienta, inteleg multiplele oportunitati pe care internetul le ofera, pot crea si edita forme diferite de continut la un nivel avansat, cunosc si reguli specifice si inovatoare legate de protectia aparatelor si a informatiilor personale. 18% dintre elevi se incadreaza la nivelul nefunctional al literatiei digitale. Acestia pot utiliza tehnologia doar ghidati de alte persoane pentru a putea indeplini, la nivel rudimentar, sarcini simple si clar explicate, fiindu-le dificil sa foloseasca internetul si alte mijloace digitale ca sa participe in societate.

Un procent de 57% din esantionul studiat se incadreaza la nivelul minim functional al literatiei digitale, ceea ce inseamna ca reusesc sa utilizeze tehnologia suficient de bine incat sa o faca pe cont propriu, fara sa fie ghidati, in cazul unor sarcini bine definite (adica atunci cand stiu exact care trebuie sa fie rezultatul, cum ar fi trimiterea unui e-mail sau aflarea unei informatii specifice).

"Romania avea nevoie de un instrument performant si relevant pentru a identifica nivelul competentelor digitale la nivelul tuturor categoriilor de varsta si pentru a stabili interventiile necesare. Datele existente pana acum la nivelul Eurostat, nu cuprindeau si categoria de varsta intre 6-16 ani, care este in mod special importanta pentru politicile de digitalizare a educatiei. Speranta societatii cu privire la contributia acestor grupe de varsta la dezvoltarea economiei Romaniei este semnificativa in sensul in care ele fac parte dintr-un sistem educational activ care poate antrena direct un comportament de utilizare si dezvoltare a competentelor digitale. Acestea sunt strans conectate cu performanta scolara a elevilor, atat prin prisma accesului la informatia corecta si completa, cat si prin prisma utilizarii acesteia in diverse contexte si prin diferite modalitati de livrare sau transmitere. Procentul elevilor din intervalul de varsta 6-18 ani incadrati la un nivel inalt functional al literatiei digitale este doar de 25%, acesta fiind, la acest moment, rezervorul de talente pe care il vor avea angajatorii din Romania in vederea generarii performantei si productivitatii digitale", spune Prof. Univ. Dr. Dragos ILIESCU, Chief Scientist & Fondator Brio.

"Ne-am alaturat demersului Brio de a crea si oferi, gratuit, tuturor elevilor din Romania acest instrument gratuit de testare standardizata din dorinta de a contribui la o initiativa menita sa ofere o imagine clara, un diagnostic al nivelului competentelor digitale. Concluziile raportului ofera informatiile de care este nevoie pentru a initia schimbarea la nivel sistemic. Prioritatea noastra ramane sa ne asiguram ca toate demersurile privind o reforma a educatiei profunda si reala au in vedere toti copiii, indiferent de mediul social din care provin", spune Raluca NEGULESCU-BALACI, Director Executiv, UiPath Foundation.

 

In ceea ce priveste rezultatele procentuale obtinute in functie de sex, scorul mediu de 64.57 puncte obtinut de grupa de sex feminin se distribuie procentual, astfel: 12% in nivelul nefunctional al literatiei digitale, 64% minim functional si 24% functional. Scorul mediu de 67.29 puncte obtinut de categoria de sex masculin se distribuie procentual 13% in nivelul nefunctional, 56% minim functional si 32% functional.

Rezultate procentuale obtinute pentru regiunile de dezvoltare arata ca nivelul nefunctional variaza destul de mult intre cele opt regiuni, diferentele cele mai mari fiind de 11% (intre Regiunea Centru si Regiunea Sud-Muntenia vs. Regiunea Bucuresti-Ilfov). Totusi, per ansamblu, regiunile sunt remarcabil de similare.

 

Nivelul primar (clasele I-IV) inregistreaza cei mai multi elevi nefunctionali, nivelul gimnazial (clasele V-VIII) avand cei mai multi elevi minim functionali, in timp ce nivelul liceal (clasele IX-XII) reflecta cei mai multi elevi functionali din punctul de vedere al competentelor digitale. Competentele digitale cresc in mod semnificativ odata cu varsta, cu diferente semnificative intre scorurile invatamantului primar, gimnazial si liceal. Cresterea este remarcabila: de la un scor total de 49.97 pentru 6 ani la un scor total de 73.59 pentru 18 ani. Procentul de copii din categoria "sever nefunctional" scade: de la 41% din populatia scolara la 6 ani la doar 4% la 18 ani. Procentul de copii in categoria functional" creste: de la 20% din populatia scolara la 6 ani la 51% la 18 ani.

Esantionul care a stat la baza rezultatelor obtinute in urma aplicarilor testului este reprezentat de elevi cu varsta cuprinsa intre 6-18 ani din clasele I-XII, inscrisi in sistemul public de invatamant, activi din punct de vedere educational si cuprinde o baza de date totala compusa din 3.000 de aplicari valide ale testului. Reprezentarea medie este de 34% pentru clasele I-IV, 34% pentru clasele V-VIII si 32% pentru clasele IX-XII. Colectarea datelor s-a realizat pe o perioada de 7 luni, in intervalul octombrie 2021-aprilie 2022.

"Intr-un viitor in care competentele digitale superioare vor reprezenta regula, si nu exceptia, este important sa ne concentram pe dezvoltarea lor ca parte a sistemului de educatie, astfel incat elevii sa isi dezvolte de azi competentele digitale pentru maine. De altfel, imbunatatirea educatiei si formarii este una dintre principalele preocupari exprimate de tineri, atat in cadrul Conferintei privind viitorul Europei, cat si al Anului european al tineretului. Comisia Europeana sprijina solutii in acest sens, prin programele de finantare si politicile europene privind digitalizarea", spune Ramona CHIRIAC, Sefa Reprezentantei Comisiei Europene in Romania.

"Competentele digitale sunt necesare tinerilor si copiilor pentru a aspira la un viitor mai bun, in care sa foloseasca tehnologia ca un aliat al progresului lor. Si daca lor le va fi bine, noua tuturor ne va fi bine. Ajutam prin sustinerea programelor care sprijina tinerii sa-si dezvolte abilitatile si cunostintele tehnologice. Scopul nostru este sa ii sustinem pe tineri sa-si indeplineasca visurile mai usor si sa faca fata cu succes provocarilor, si astfel, sa construim impreuna un viitor bun Romaniei", spune Nicoleta DELIU-PASOL, Director Comunicare si CSR, Banca Comerciala Romana.

Brio este singura platforma de teste digitale standardizate pentru elevii romani. Prin testele scolare Brio, elevii romani din clasele I-XII isi pot evalua obiectiv cunostintele la principalele materii scolare si isi pot imbunatati performanta la examene. Testele standardizate sunt dezvoltate pe baza unor principii stiintifice de masurare (ramura stiintei care se ocupa de aceasta se numeste psihometrie), astfel incat intrebarile, procedurile de scorare si de interpretare sa fie aceleasi pentru toate persoanele care trec prin testul respectiv. Ele utilizeaza metode statistice complexe pentru a respecta principiile de fidelitate si validitate, adica acuratete (lipsa de eroare) si adecvare (corectitudine, acoperirea teritoriului conceptual tintit). De aceea, sunt mult mai riguroase decat testele dezvoltate ad-hoc. Scorul unui test standardizat nu este supus subiectivitatii, el nefiind dependent de blandetea sau severitatea evaluatorului ori de lejeritatea ori dificultatea intrebarilor.

Dupa fiecare testare, elevul si parintele sau profesorul primesc un raport de evaluare - Raportul Brio - un document detaliat ce descompune in termeni foarte clari aspectele din subcapitolele analizate, indicand ce notiuni sunt stapanite deja de elev, respectiv pe cele pentru care e nevoie de aprofundare. Un instrument de ghidare si de informare obiectiva si actionabila, este singurul tool de pe piata romaneasca de educatie digitala ce sprijina pregatirea si performanta sustinuta, identificand cu exactitate ariile unde elevul trebuie sa mai lucreze pentru a fi competitiv fata de colegii sai de generatie.

Brio este avizat de Ministerul Educatiei si Cercetarii, Sistemul de Testare fiind un produs stiintific conceput pe baza programei scolare din Romania, conceptualizat de o echipa de profesori si experti internationali in testare si psihometrie.

Literatia digitala reprezinta un ansamblu de competente care permit unei persoane sa acceseze si sa utilizeze informatia digitala in scopurile in care ii sunt necesare, sa opereze cu informatiile gasite in raport cu evaluarea si gandirea critica, realizand toate procesele de lucru cu informatia intr-un mod securizat, corect, optim si productiv. Competentele digitale de baza (pe scurt, "literatia digitala" sau "alfabetizarea digitala") reprezinta abilitatile unei persoane de a accesa, de a crea si de a transmite informatie cu ajutorul si prin intermediul contextului digital. Literatia digitala nu inseamna capacitatea de a utiliza un calculator, laptop sau un aparat similar, aceasta fiind posibila printr-o simpla instruire sau parcurgerea unui manual de instructiuni tehnice specific acelui aparat.