Apetit mai mare pentru calatorii versus inflatie in crestere, anulari de zboruri si instabilitate politica globala - acestia sunt doar cativa dintre factorii care au influentat domeniul turismului in anul precedent. Care au fost provocarile din 2023 in acest domeniu, dar si ce asteptari exista pentru 2024 ne-au explicat expertii in asigurari travel, cu prilejul campaniei "Luna Asigurarilor de Calatorie".
"Inflatia, fluctuatiile in disponibilitatea si costurile serviciilor de transport, precum si incertitudinea generala privind evolutia situatiei globale au fost doar trei dintre provocarile care au influentat industria turismului in 2023. De asemenea, am asistat la o adaptare continua a industriei turismului la noile cerinte si asteptari ale calatorilor, precum nevoia de servicii mai flexibile si adaptabile, cererea crescuta pentru standarde sporite de igiena si siguranta, toate acestea generand presiuni suplimentare pentru agentiile de turism si furnizorii de servicii", a explicat Viorel VASILE, President of the Management Board, SAFETY Broker.
"As mentiona si cadrul legislativ care, in 2023, a venit cu noi impozite pentru agentiile de turism cu statut de microintreprindere si care vindeau asigurari", adauga Anita NITULESCU, CEO, Eurolife FFH Asigurari Romania. "In acest context, multe dintre ele au incetat sa mai intermedieze asigurari. De asemenea, trebuie subliniata si insolventa unei agentii de turism importante din industrie pentru care Eurolife FFH - in calitate de asigurator al Kusadasi - a achitat toate solicitarile de despagubire venite din partea clientilor."
Alexandru APOSTOL, Director General, MaxyGo Broker, pune accentul pe problema companiilor aeriene, care, in 2023, "au anulat excesiv zboruri. Aceasta a generat un proces dificil de anulare a rezervarilor si gestionare a rambursarilor, care a creat probleme financiare si operationale." Acestui aspect i s-a alaturat si provocarea atragerii fortei de munca in domeniul turismului, provocare care se va mentine, cel mai probabil si in 2024, considera Otilia PETRARIU, Director General si Asociat, Consultant AA.
Vorbind despre situatia anului precedent si cu precadere a ultimelor luni din 2023, Florin CRISAN, General Manager, DESTINE Holidays - membra a DESTINE Holding, mentioneaza ca "o piata concurentiala puternica (prin intrarea in piata turismului romanesc a unor jucatori mari internationali din domeniu...) e intotdeauna in avantajul turistului. Pe de alta parte situatiile geo-politice (conflictele din Ucraina si Israel), pretul barilului la petrol, schimbarile legislative, inflatia ridicata, dezvoltarile IT cu aplicabilitate in domeniu sunt preocupari si in acelasi timp elemente de care ne lovim in ultima perioada."
Oportunitatile si provocarile pietei de turism in 2024
Chiar daca o parte din provocarile anului precedent vor ramane de actualitate si in 2024, asteptarile sunt unele optimiste. De exemplu, reprezentantii ALLIANZ-TIRIAC UNIT Asigurari noteaza ca "frenezia iesirii din pandemie si dorinta acuta de a calatori inca are un impact semnificativ asupra pietei de profil. Anul va fi influentat si de o multitudine de evenimente sportiv-culturale care cel mai probabil vor aduce un plus mai ales ca vor avea loc in Europa."
Si Viorel VASILE, este de parere ca "pentru anul 2024, exista previziuni optimiste privind cresterea numarului de calatorii, cu un accent deosebit pe destinatiile exotice. Emiratele Arabe, Egiptul, Bali, Maldivele si Zanzibarul vor remodela topul destinatiilor preferate pentru calatorii in acest an. Aceasta crestere a interesului pentru destinatiile exotice aduce atat provocari, cat si oportunitati in piata serviciilor de turism si calatorie. Printre provocarile anticipate se numara gestionarea cererii crescute pentru aceste destinatii, asigurarea unei oferte adecvate pentru satisfacerea nevoilor diverse ale calatorilor precum si mentinerea standardelor de calitate in conditiile unei cereri ridicate."
O alta provocare ramane si impactul adus de razboaiele neincheiate, subliniaza Alexandru APOSTOL. "Industria turismului ar putea continua sa se confrunte cu restrictii, schimbari rapide si preocupari legate de sanatate/siguranta calatorilor."
La randul sau, Ioana BUCUR, Marketing Coordinator, Colonnade Insurance, considera ca "principalele provocari ale acestei industrii sunt cresterea costurilor de operare si scaderea puterii de cumparare. Schimbarile meteorologice din unele zone in vara acestui an, evenimentele geopolitice si bugetele de calatorii vor schimba radical destinatiile alese si modul in care oamenii isi vor petrece vacantele. De asemenea, industria turismului anticipeaza aparitia unor preferinte noi in randul romanilor, cum ar fi cautarea de experiente, inclusiv aventuri, relaxare sau turism gastronomic."
Si Otilia PETRARIU atrage atentia ca, pentru a contracara diversele provocari, operatorii din turism trebuie sa aiba in vedere dezvoltarea de noi strategii. "De cele mai multe ori, oamenii aleg locuri si evenimente. Oamenii vor sa cumpere experiente, nu doar produse turistice traditionale. Este nevoie de dezvoltarea strategiei de promovare si punere in valoare a tursmului cultural, a celui gastronomic etc."
In final, trebuie avut in vedere faptul ca turismul este strans legat de situatia economica si geopolitica, explica Florin CRISAN. "In momente de criza, consumatorul isi prioritizeaza cheltuielile in functie de nevoile primare (hrana, utilitati, etc). Avand in vedere aceste aspecte piata turismului este dinamica... Permanent sunt noi provocari, nici un an de activitate nu seamana ca altul. Important este sa faci tot posibilul ca provocarile sa transformi, cel putin partial, in oportunitati. In 2024 la provocarile din 2023, care nu vor disparea peste noapte, se vor adauga, cu siguranta, altele. Le vom lua una cate una si vom face tot posibilul sa ne adaptam si, in acelasi timp, sa identificam solutii care sa potenteze situatia de fapt."
Despre "Luna Asigurarilor de Calatorie"
Campania "Luna Asigurarilor de Calatorie" este initiata de APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor si se desfasoara cu sprijinul UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania si UNSICAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania.
Partenerii campaniei sunt GENERALI Romania, Mondial Assistance, SAFETY Travel, ALLIANZ-TIRIAC UNIT, ASIROM VIG, GRAWE Romania, ALLIANZ-TIRIAC Asigurari, COLONNADE Insurance, GARANTA Asigurari, INTER Broker, CAMPION Broker, DESTINE Broker, EUROLIFE, Consultant AA, ASIGEST Broker, MAXYGO Broker, HOBBIT Broker si ASISOFT.
Mesajele de informare ale campaniei sunt transmise catre publicul larg si cu sprijinul Partenerilor Media RFI Romania, Revista BIZ si ziuaveche.ro.