1asig.ro
1asig.ro
Proiect legislatitiv: Ce reguli ...

Proiect legislatitiv: Ce reguli trebuie sa respecte utilizatorii trotinetelor electrice

5 min. / 1.540 cuvinte
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a pus in dezbatere publica un proiect de ordonanta a Guvernului privind circulatia pe drumurile publice care introduce prevederi referitoare la utilizarea trotinetelor electrice. In document sunt mentionate si amenzile pe care utilizatorii de trotinete risca sa le primeasca daca incalca regulile de circulatie.

PROMO


In document, trotineta electrica este definita ca "vehiculul utilizat pentru transportul unei singure persoane, cu doua sau trei roti, articulat cu o bara in partea din fata folosita ca dispozitiv de directie, a carui viteza maxima prin constructie este mai mare de 6 km/h, dar nu depaseste 25 km/h si care este echipat cu un motor electric".

Trotinetele electrice vor putea fi conduse pe pista pentru biciclete, iar in lipsa acesteia se poate circula doar pe sectoarele de drum unde viteza maxima admisa pentru circulatia vehiculelor este de 50 km/h.

Astfel, alineatul (3) al articolului 41 se modifica si va avea urmatorul cuprins: "Daca un drum este prevazut cu o pista pentru biciclete, bicicletele si trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectiva. In lipsa acestei piste, circulatia trotinetelor electrice este permisa numai pe sectoarele de drum unde viteza maxima admisa pentru circulatia vehiculelor este de 50 km/h."

Pentru a conduce o bicicleta sau o trotineta electrica pe drumurile publice, conducatorul acesteia trebuie sa aiba varsta de cel putin 14 ani.

Bicicletele, mopedele si trotinetele electrice care circula pe drumurile publice trebuie sa fie echipate cu mijloace de iluminare si dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisa circulatia acestora pe timp de noapte fara aceste mijloace si dispozitive in stare de functionare, se mai spune in proiect.

Conform prevederilor propuse, trotineta electrica oprita sau stationata pe partea carosabila trebuie asezata langa si in paralel cu marginea acesteia. "Motocicletele fara atas, mopedele, bicicletele si trotinetele electrice pot fi oprite sau stationate si cate doua, una langa alta."

Casca de protectie este obligatorie pentru conducatorii de biciclete si trotinete electrice a caror varsta este sub 16 ani.

De asemenea, se interzice transportul pasagerilor pe trotinete electrice.

Nerespectarea normelor privind circulatia trotinetelor electrice constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a III-a de sanctiuni, respectiv de la 6 la 8 puncte-amenda. In prezent punctul de amenda este de 145 lei - in acest caz, amenzile pot fi intre 870 lei si 1.160 lei.

Conform MAI, la nivel national, in perioada 2016 - 2019, au fost inregistrate 192 de accidente rutiere cu implicarea conducatorilor de trotinete electrice. In urma acestor evenimente, un conducator de trotineta electrica a decedat, 37 au fost raniti grav, iar 156 raniti usor.

Proiectul de Ordonanta pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice a fost publicat de MAI pe data de 15 ianuarie 2020,, iar propunerile, sugestiile si opiniile persoanelor interesate pot fi transmise in termen de 10 zile calendaristice, calculate de la data publicarii anuntului, pe adresa de e-mail dgj_transparenta@mai.gov.ro.

Asigurarile pentru trotinetele sau bicicletele electrice sunt dezbatute la nivel european. In Romania, in lipsa unei legislatii specifice pentru trotinete, acestea nu pot fi asigurate printr-o polita de tip RCA, insa trotinetistii isi pot incheia polite de accidente si de raspundere civila fata de terti, spun specialistii din domeniu, contactati de 1asig.ro.

Si Madalin ROSU, Presedintele BAAR - Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania, sustine ca este necesara asigurarea pentru trotinetele electrice (e-trotinete, cum le-a denumit el).

In Bucuresti si alte localitati din tara a crescut considerabil numarul trotinetelor electrice care circula pe strazi, fie ca vorbim de proprietari de trotinete sau firme de sharing. Dar, odata cu acest fenomen cresc si riscurile la care se expun utilizatorii acestor trotinete, in acelasi timp creand si o oportunitate de business pentru industria de asigurari.

836 accesari