1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Principalele concluzii ale CFO ...

Principalele concluzii ale CFO Conference Cluj-Napoca 2023. "Avand mai multe date la indemana, care pot fi procesate rapid prin tool-uri digitale, liderii financiari pot face analize de riscuri si oportunitati mai clare"

Specialisti locali din domeniu financiar au participat pe 15 mai 2023 la CFO Conference Cluj-Napoca. Zece experti din companii de top au abordat subiecte de actualitate, privind provocarile cu care se confrunta departamentele financiare si cum reusesc liderii acestora sa le transforme in oportunitati, prin intermediul digitalizarii. O atentie sporita a fost data si perioadei instabile cu care ne confruntam, astfel ca liderii invitati si-au exprimat parerea cu privire la cum pot naviga organizatiile astfel de momente si cum se prevede anul 2023, dar si perioada urmatoare, pentru companii.

In cadrul evenimentului au fost prezentate si analizate, totodata, aspecte si noutati legislative si fiscale: impozitarea nomazilor digitali si a lucratorilor culturali, preturile de transfer in contextul actual (directive europene, inflatie, razboi, cresteri de dobanzi si taxe, plafonari preturi, modificarea Codului de Procedura), inspectii fiscale ale dosarului de preturi de transfer, aspecte privind beneficiilor fiscale, avantajele beneficiilor extrasalariale cu fiscalitate redusa si cresteri ale veniturilor cu un cost redus al companiei.

"Companiile devin mai mari, iar datele contabile trebuie sa treaca prin mai multe maini, sa fie verificate de mai multe structuri din cadrul managementului. Asta inseamna ca echipele operationale de accounting au mai putin timp pentru a face inregistrarile contabile", a precizat Bogdan ROMAN, Head of Finance EMEA, Vertiv, prezentand un model de reorganizare a echipei care sa duca spre o mai mare eficienta a departamentului.

"Am facut o analiza si va trebui sa constientizam ca schimbarea e propusa intr-o echipa care, din start, este rezistenta la schimbari. Oamenii care lucreaza pe o anumita structura au o rezistenta, insa printr-o transformare a modului in care lucram, oamenii se pot roti in echipe, pot face mai multe activitati. Asta inseamna ca perioada de recrutare este mai mare, va trebui sa cautam oameni mai pregatiti. Munca remote a deschis diferite oportunitati, atat pentru angajati, cat si pentru companii. Noi incurajam munca de la birou si am implementat-o la nivel global. A fost o perioada dificila pe partea de people, dar privim spre beneficiile care vin la pachet in a fi toti in acelasi spatiu. Insa avem si oameni cu care lucram remote si care asigura anumite nevoi, cum ar fi din Slovacia sau Turcia", a mai adaugat Bogdan.

In continuare, Guillaume MACCZAK, GBS & Finance Advisory Lead, EY Romania, a vorbit despre colectarea si interpretarea datelor.

"In 2023, simtim presiune din partea clientilor, resimtim impactul inflatiei, presiunea de a face trecerea la digital si provocarile lantului de aprovizionare. Acum ne pregatim si pentru standardele ESG, dar o alta intrebare urgenta este legata de date. Cum le putem implementa? Cum le putem folosi? Cum incepem un proiect de date financiare? Cum putem aduna datele?", a spus el, oferind cateva solutii.

  • Creati un caz solid de utilizare si detaliati beneficiile comerciale asociate la nivel inalt.
  • Fii adaptabil la noile tendinte (stocare in cloud, AI, machine learning).
  • Creati o infrastructura de date mai buna.
  • Investiti in business intelligence, pentru a evita dependenta excesiva de Excel.
  • Creati valoare prin intermediul datelor dvs.
  • Creati un cadru de securitate si optiuni de recuperare in caz de urgenta/
  • Definiti cerintele de capacitati organizationale pentru a pune in aplicare strategia.
  • Reganditi abordarea din punct financiar a talentelor, colaborarea si analiza avansata a datelor.
  • Empowerment continuu al intregului personal.
  • Jucati-va cu datele: analiza diagnostica, analiza predictiva, analiza prescriptiva, analiza text, analiza statistica

O alta tema abordata in cadrul CFO Conference Cluj-Napoca a vizat mobilitatea culturala si fiscala - impozitarea nomazilor digitali si a lucratorilor culturali. Astfel, Mitel SPATARU, Tax Partner, Crowe Romania, a precizat: "O sa va vorbesc despre lupii singuratici, nomazii digitali. La nivelul UE se discuta despre mobilitatea persoanelor, mai ales in partea de munca de IT si sunt tari care au introdus o legislatie specifica. Ce este un nomad digital? Un strain care este angajat cu un contract de munca la o companie nerezidenta sau detine o companie nerezidenta, care presteaza servicii in IT&C la distanta.

Romania poate sa atraga, pe de o parte, turisti. Pe de alta parte, poate ei gasesc Romania interesanta si decid sa ramana pentru o perioada mai lunga de timp. Legislatia fiscala s-a adaptat zonei de imigrari si a introdus niste facilitati: daca nomazii digitali petrec mai putin de sase luni pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive pe teritoriul Romaniei, ei nu datoreaza impozit pe venit si nu datoreaza contributii sociale (CAS si CASS). Dupa cele sase luni, persoana in cauza trebuie sa isi stabileasca rezidenta fiscala, daca decide sa ramana in Romania si trebuie sa depuna un chestionar. Datoreaza impozit pe venit, conform Codului Fiscal sau Conventiei de evitare a dublei impuneri si datoreaza contributii sociale obligatorii, conform Codului Fiscal sau Acordului de securitate sociala."

La randul sau, Costin MANTA, Partener, Departamentul de Impozite Indirecte, EY Romania, a abordat in cadrul conferintei subiectul beneficiilor fiscale.

"Exista doua tipuri de grupuri fiscale: grupul de impozit pe profit si grupul de TVA. Cu grupul de TVA probabil ca sunteti obisnuiti, pentru ca exista de ceva timp. Nu este cel pe care il vedeti in UE, ci unul care permite consolidarea pozitiei de TVA. Ce inseamna asta? Presupune ca daca am un grup de trei firme - doua sunt in pozitie de rambursare si una in pozitie de plata - se pot compensa sumele lor si doar se plateste sau se ramburseaza diferenta. Este un avantaj major pe zona de cash-flow, mai ales daca una din societati are investitii, iar cealalta are vanzari cu TVA. Singurul dezavantaj de care va pot spune este ca, daca veti avea o inspectie fiscala si aveti un grup de 3-5 firme, problema este ca nu veti avea o inspectie fiscala pe o societate, ci pe intreg grupul - toate societatile vor fi inspectate in acelasi timp. Altfel, pe partea de cash-flow, cel putin in materie de TVA, mai ales daca aveti investitii majore, beneficiile sunt foarte importante. Exista cateva diferente intre grupul TVA si cel pe impozit pe profit", a precizat el.

Tot despre beneficii a vorbit si Ovidiu BIRSA, Director Comercial, Edenred Romania: "De la recrutare pana la inductie si apoi, traininguri, daca nu vedem rezultate, atunci aceste eforturi devin un cost pentru compania noastra. Astfel, am zis ca trebuie sa vedem cum putem atrage candidati de calitate si apoi cum sa ii pastram in compania noastra, fara a mai creste costurile. Aici vorbim despre cele patru carduri pe care Edenred le pune astazi pe masa: card de vacanta, de masa si cultural - singurul impozit retinut este de 10%, iar suna este una considerabila, de 2400 lei. Cardul cadou l-am lasat separat pentru ca nu este purtator de impozit pe venit. Lucrurile sunt mai usoare acum, pentru ca incercam sa schimbam lucrurile si din punct de vedere al suportului: ne dorim carduri virtuale, care sa nu mai necesite suport suplimentar.

Pentru noi, transformarea digitala a reprezentat un punct foarte important, iar pasul urmator a fost sa mutam toate beneficiile intr-o platforma in care angajatul sa isi gestioneze singur beneficiile. Vorbim si despre maximizarea beneficiilor angajatului, reducand si costurile pentru companie.

Vorbim despre patru piloni importanti: zona de beneficii fixe - angajatul, de multe ori, cand vine intr-o companie, vrea sa stie ce se intampla. De ce lucrez la aceasta companie? Ce beneficii imi acorda? Fiecare companie isi personalizeaza zona de beneficii fixe. Exista si beneficii flexibile - angajatul este liber sa isi aleaga ce isi doreste, in functie de bugetul pe care compania si-l aloca sau poate reporta o suma, pe care sa o foloseasca ulterior. Constant, adaugam parteneri in platforma, prin care angajatul sa isi achizitioneze anumite servicii, bunuri, cu oferte speciale. Ultimul modul este cel de wellbeing, rewards & recognition", a spus el.

In continuare, Alina ANDREI, Partner, Cabot Transfer Pricing, a vorbit despre preturile de transfer in contextul actual (directive europene, inflatie, razboi, cresteri de dobanzi si taxe, plafonari preturi, modificarea Codului de Procedura).

"Romania a transpus prevederile Directivei (UE) 2021/2.101 a Parlamentului European si a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2013/34/UE in ceea ce priveste prezentarea, de catre anumite intreprinderi si sucursale, de informatii privind impozitul pe profit. Directiva a fost transpusa prin modificarea / completarea legislatiei nationale - a Ordinului 1802 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate. Aceasta directiva transpune o serie de obligatii de raportare informatii financiare (taxele platite, impartirea veniturilor, profiturilor si angajatilor per tari) pentru societatile care fac parte din grupuri MNE cu CA consolidata > 3,7 mld. Lei sau aprox. 748 mil. EUR.

Persoane care vor fi obligate sa raporteze: grupuri MNE cu sediul in Romania si sucursale / filiale (contribuabili mijlocii si mari) ale unor grupuri cu sediul in afara Romaniei, cu CA consolidat, mai mare de 3,7 mld. Lei sau aprox. 748 mil. EUR. Institutiile financiare sunt deja obligate sa raporteze", a explicat ea.

Care sunt provocarile si oportunitatile ce apar atunci cand organizatia trece printr-un proces de transformare a departamentului financiar? Raspunsul a venit de la Anca-Daniela TURCAS, Chief Financial Officer, Sonaca Aerospace Transilvania: "In primii ani de existenta ai departamentului financiar (2018 - 2022), compania a crescut semnificativ si au cerut cerintei noi de raportare. Directorul economic a avut o orientare spre raportari interne si partea de controlling, pregatire si follow-up buget, preturi de transfer, automatizare si implementari de IT. La randul sau, managerul financiar a fost orientat spre: internalizare contabilitate si partial taxe, situatii financiare statutare, raportari de grup pentru consolidare, automatizare si implementari IT.

Ne indreptam spre o structura mai clara. Speram sa avem in curand in echipa un analist financiar, care sa fie axat pe partea de performanta interna. Am avut o perioada foarte dinamica, am crescut foarte mult si am invatat ca, de multe ori, solutiile simple, concrete, punctuale, sunt cele care ajuta cel mai mult in activitatea de zi cu zi. Ce ne-a facut mai agili in toti acesti ani? Ne-a ajutat foarte mult suportul primit de la departamentul IT in implementare si eficientizare. In plus, monitorizam timpul de lucru si activitatile zilnice, facem sedinte de departament in care avem un status pe activitati, discutam despre blocking points. Avem fisierele stocate pe server intr-o locatie comuna, la care are acces intreaga echipa. Avem liste clare de taskuri si am eliminat activitatile care nu aduc valoare", a punctat ea.

Cea de-a doua parte a conferintei a fost dedicata unui panel de dezbatere moderat de Daniel DRAGAN, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Ovidiu ROBOTIN (Broadridge), Gabriela BLAJ (Life is Hard / Work Soft), Bogdan ROMAN (Vertiv) si Nicolae BARBU (Somproduct Grup).

Pandemia a adus in discutie doua elemente esentiale: adaptabilitatea si rezilienta la instabilitate. Astfel, Gabriela BLAJ, Director executiv, COO, Life Is Hard / Work Soft a punctat: "Partea de adaptabilitate la riscuri mi se pare ca nu e o chestiune atat de complicata pentru companiile romanesti. Ce mi se pare important in perioada aceasta este sa existe un echilibru - iar un echilibru intre resurse inseamna si un plan de crestere, dar si un cash-flow stabil si puternic, cat si un parteneriat comercial solid si relatii foarte bune cu colegii. Am simtit nevoia de rezilienta mai degraba in cadrul echipei decat cu resursele externe care, daca sunt bine manageriate, nu aduc foarte multe provocari. Apropierea in jurul valorilor companiei, investitia in cultura organizationala ne ajuta pe termen lung.

Datele pe care le analizam trebuie sa fie relevant din punct de vedere al deciziei de business, sa putem fi utili si sa oferim informatii relevante si la timp echipelor de management, pentru a putea lua decizii rapid si in cunostinta de cauza. Lipsa informatiei relevante, care sa vina la timp si pe intelesul antreprenorului, il costa foarte mult atat pe el, cat si pe clienti si stakeholderi."

In acest context, Bogdan ROMAN, Head of Finance EMEA, Vertiv, a intervenind precizand ca: "Eu definesc rezilienta prin lipsa pasivitatii. In ultimul timp am avut parte de razboi, pandemie, situatii pe care nu le putem controla. Insa companiile pot controla reactiile la acele situatii - din perspectiva de business, rezilienta inseamna sa actionam intr-un context instabil. Dificultatile aduc oamenii mai aproape; in urma pandemiei, am vazut oameni colaborand mai bine si gasind solutii. Situatiile dificile duc la rezilienta.

Digitalizarea este necesara, pentru ca avem un volum foarte mare de date. La nivel global, volumul a crescut de patru ori in ultimii cinci ani. Avand mai multe date la indemana, care pot fi procesate rapid prin tool-uri digitale, liderii financiari pot face analize de riscuri si oportunitati mai clare, bazandu-se pe mult mai multe date. CFO-ul trebuie sa fie la masa discutiei atunci cand vine vorba de digitalizarea intregii companii.

Exista acest concept ca se schimba vremurile, dar nu cred ca am avut perioade lungi de stabilitate, fara evenimente, si care sa fi dus la dezvoltari majore in anumite industrii. Cred ca evenimentele majore duc la schimbare in anumite industrii. Acum avem inflatie, ceea ce duce la dobanzi crescute, avem probleme de supply chain, schimbari politice... toate acestea sunt situatii pe care companiile trebuie sa le ia in considerare. In acest context, companiile trebuie sa transmita costuri rezonabile catre clienti, fara a sacrifica partea de cash-flow."

La randul sau, Ovidiu ROBOTIN, Senior Finance Manager, Broadridge, a vorbit despre necesitatea interpretarii datelor: "Digitalizarea e pe buzele tuturor in momentul de fata. Noi am inceput anul trecut un proces de digitalizare si avem un plan pe cinci ani, prin care incercam sa transformam toate procesele. Este o mare provocare pentru ca si noi, ca indivizi, trebuie sa imbratisam aceasta schimbare. Este o foarte mare schimbare. Noi avem o cantitate foarte mare de date, ceea ce numim Big Data, iar o procesare manuala ne incetineste. Nu putem avea reactivitatea necesara ca sa putem lua decizii la momentul oportun. De aceea, CFO-ul organizatiei a decis sa facem o transformare a intregului sistem. Folosim un tool pe baza de inteligenta artificiala care sa ne transmita informatii in timp real. CFO-ul are un rol decisiv - in organizatia noastra, el a venit cu decizia. E greu sa implementezi o schimbare. Trebuie sa venim cu inovatie, trebuie sa reactionam, sa putem veni cu schimbari.

Noi avem un volum foarte mare de date: date brute si date nete. Datele brute sunt cele care exista in sisteme si trebuie sa gasim o strategie prin care sa le centralizam, sa le adaptam pe intelesul stakeholderului. Aici vine rolul nostru, al analistilor. Trebuie sa ne asiguram ca stim care e cerinta de la partenerul nostru si convertim informatia intr-un mod cat mai simplu si relevant", a spus el.

Colectarea datelor trebuie insotita de o buna interpretare a lor, a precizat, la randul sau, Nicolae BARBU, V.CFO, Somproduct Grup. "Unul din trei romani ajung, anual, pe site-ul nostru. Transpus in comenzi, avem in jur de 6000 de comenzi lunar, cu o greutate de minim 70 kilograme. Cumva, se tot acumuleaza datele si ne ajuta interpretarea lor in munca zilnica. Avem AI implementat pentru anumite volume. Am observat in primele luni ale anului o crestere a interesului pentru brazii de Craciun, iar AI-ul, daca ar fi fost lasat, ar fi comandat brazii de Craciun intr-o perioada de vara. Automatizarea este buna, dar trebuie facute niste verificari.

Ma uitam pe datele pe care le avem la clientii care fac in mod recurent retururi - am observat, de exemplu, un client care a returnat mai multe produse decat a achizitionat. Pe ce insistam noi atunci cand facem acest deep diving de date? Sunam respectivul client, pentru a intelege cum putem eficientiza procesul. Noi, prin Big Data, incercam sa le aducem o calitate cat mai buna. Lucram la partea de procedurizare, din spate, astfel incat toti colegii care au contact cu datele sa stie pe ce linii sa se incadreze."

CFO Conference Cluj-Napoca a fost un eveniment organizat de BusinessMark

Partenerii conferintei au fost: EY Romania, Crowe Romania, Cabot Transfer Pricing, Edenred

Evenimentul a fost sustinut de: BRCC - British Romanian Chamber of Commerce

Parteneri media ai evenimentului au fost: spotmedia.ro, Financial Market, Contzilla, Juridice.ro, 1asig.ro, Curierul Fiscal, Debizz, MATEK, Jurnalul de Afaceri, Administratie.ro, Global Manager, Events Online, Revista Piata, Transilvania Business, Ziarul 21, PR Wave, AntreprenorinRomania.ro, Club Economic, Romania Durabila, Economistul, AngajatorulMeu.ro, Arad24.net, Express de Banat, Banateanul, Ziarul Clujean, All About Jobs, Top Business News, Business Voice, SpatiulConstruit.ro, Femei in Afaceri

Proiectul CFO Conference va continua, pe 13 iunie 2023, la Iasi. Editii vor avea loc si in alte orase din Romania in aceasta toamna. Vezi detalii aici!