1asig.ro
1asig.ro

Politia Romana: Jumatate dintre soferii romani nu se simt in siguranta in trafic

5 min. / 1.540 cuvinte
Aproximativ 48% dintre soferii care au participat la un studiu desfasurat de Politia Romana au declarat ca se simt in siguranta in trafic, 52% declarand, insa, contrariul.

PROMO


In motivarea opiniei lor privind starea de nesiguranta resimtita, conducatorii auto aseaza intre principalii factori nerespectarea regulilor de circulatie (61%), starea precara a drumurilor (47%) si faptul ca multi soferi fac manevre riscante/conduc imprudent (43%), conform rezultatelor relevate de studiul "Atitudini sociale privind riscul in trafic 2018" realizat de Politia Romana, precum si de analiza comparativa a patru sondaje de opinie realizate in anii 2008, 2010, 2014 si 2018.

Este relevant faptul ca nivelul cel mai ridicat de amenintare la adresa sigurantei generale este dat de comportamentul in trafic al soferilor, de relatiile in trafic dintre soferi, respectiv, dintre sofer si regula rutiera.

In intervalul dintre actualul studiu si cel precedent (2014), unii dintre factorii principali ai calitatii traficului rutier au avut, in perceptia celor chestionati in 2018, evolutii diferite. Semnificativa este imbunatatirea activitatii politiei rutiere, 37% dintre soferii chestionati sustinand aceasta afirmatie. Negativ sunt apreciate fluenta traficului, starea drumurilor si comportamentul celorlalti soferi.

Viteza in trafic

Aproape 70% dintre participantii la acest studiu au declarat ca respecta limita legala de viteza, indiferent de viteza de deplasare a celorlalte masini. La acest capitol, cu cat puterea motorului autovehiculului este mai mare, cu atat frecventa comportamentelor riscante de depasire a limitei de viteza in trafic creste.

Soferii chestionati tind sa depaseasca viteza legala in special in afara localitatii si pe autostrazi. Cea mai intalnita justificare pentru depasirea vitezei de catre soferi o reprezinta executarea depasirilor in trafic. De asemenea, depasirea limitei de viteza pare sa isi gaseasca justificarea ziua, cand drumul este liber sau cand limita de viteza este evaluata ca fiind prea mica pentru categoria de drum pe care soferul se deplaseaza.

In urma analizei comparative pe ultimii 10 ani, se constata o scadere procentuala a soferilor care adapteaza viteza masinii proprii la cea a altor parteneri de trafic, in 2018 inregistrandu-se un procent de 26%, comparativ cu 32% in 2008 si 2010, respectiv 30% in anul 2014.

Analiza comparativa 2008-2018 demonstreaza o situatie usor imbunatatita in 2018 in ceea ce priveste depasirea limitei de viteza intre localitati sau pe autostrada.

Centura de siguranta

Subiectul utilizarii centurii de siguranta dezvaluie o atitudine majoritar favorabila.

Astfel, peste 80% dintre soferii chestionati au declarat ca, indiferent de categoria de drum, poarta centura de siguranta in cea mai mare parte a timpului. Totusi, o parte a soferilor (13%) utilizeaza centura de siguranta doar uneori, foarte rar sau niciodata atunci cand conduc in localitate, in timp ce 5% cand conduc in afara localitatii sau pe autostrada.

Cei care tind, in cea mai mare masura, sa evite purtatul centurii de siguranta sunt barbatii, tinerii cu varste cuprinse intre 18 si 25 de ani, cei care detin atestat de sofer profesionist si soferii care conduc un autoturism cu motor cu o capacitate cilindrica mai mare.

De asemenea, in ultimii 10 ani, proportia soferilor care nu poarta centura de siguranta a scazut, inclusiv in ceea ce priveste condusul in localitati, unde procentul de 34% de soferi care o purtau foarte rar, niciodata sau doar uneori in 2008 a scazut la 13% in 2018.

In acelasi timp, atitudinile cu privire la purtarea centurii de siguranta s-au imbunatatit de-a lungul ultimilor 10 ani. Din ce in ce mai putini soferi considera ca centura de siguranta nu este necesara in localitate, ca incomodeaza sau ca ar trebui sa fie purtata in mod obligatoriu doar de catre pasagerul din fata.

Consumul de alcool la volan

Proportia soferilor care declara ca li s-a intamplat sa conduca dupa ce au consumat bauturi alcoolice este de aproximativ 9% din totalul soferilor chestionati. Comparativ cu anii anteriori, se inregistreaza o scadere semnificativa a incidentei celor care afirma ca au condus sub influenta alcoolului, de la 29% in 2008 la 9% in 2018.

Cel mai frecvent motiv invocat a fost reprezentat de distanta mica pe care o aveau de parcurs (58%), in timp ce pentru 28% motivul a constat in convingerea ca nu le este afectata capacitatea de conducere.

Agresivitatea in trafic

Una dintre principalele observatii privind agresiunile in trafic este aceea ca soferii romani declara ca, in ultimele 6 luni, s-au regasit mai degraba in ipostaza victimei decat a agresorului. Astfel, aproximativ trei sferturi dintre soferii chestionati (71%) au declarat ca au fost victime ale agresiunilor in trafic sub forma flash-urilor sau claxoanelor. Acesta reprezinta, totodata, si comportamentul agresiv recunoscut cel mai des de catre soferi, urmat de gesturi amenintatoare sau obscene - 47% si de agresiuni verbale - 40%.

Barbatii, tinerii cu varste pana in 25 de ani si conducatorii unui autoturism cu o capacitate cilindrica de 2.000 cm3 sau mai mare sunt cei care declara ca adopta, in cea mai mare masura, comportamente agresive indreptate impotriva celorlalti participanti la trafic.

Analiza comparativa realizata pe perioada ultimilor 10 ani demonstreaza, totusi, o scadere usoara a comportamentelor agresive in trafic, atat din perspectiva victimelor, cat si a agresorilor.

Despre studiu

Studiul "Atitudini sociale privind riscul in trafic 2018" a fost realizat de catre compania de cercetare sociologica Cult Market Research si Politia Romana, prin Institutul de Cercetare si Prevenire a Criminalitatii.

Pe baza rezultatelor obtinute in cele patru sondaje de opinie, primele trei realizate excusiv de catre Politia Romana in anii 2008, 2010 si 2014, iar al patrulea realizat in colaborare cu compania de cercetare sociologica Cult Market Research in 2018, a fost definitivata si o analiza comparativa a acestora, care urmareste schimbarea principalilor parametri privind atitudinile si siguranta in trafic din ultimii 10 ani.

Scopul studiilor a constat in descrierea atitudinilor conducatorilor auto privind riscul in trafic, urmarindu-se in principal identificarea masurii in care sunt respectate regulile de circulatie de catre soferi, atitudinilor conducatorilor auto fata de masurile de siguranta si reglementarile de circulatie, precum si a factorilor sociali si culturali care influenteaza comportamentul in trafic.

Chestionarul utilizat in anul 2018 a fost proiectat fiind luate in calcul urmatoarele teme generale: Perceptia asupra caracteristicilor traficului rutier, Viteza in trafic, Atitudini si comportamente de risc in trafic, Portul centurii de siguranta, Consumul de alcool la volan si Agresivitatea in trafic.

Studiul a fost realizat pe un esantion de 1.259 de conducatori auto activi (care in ultimele 6 luni, anterioare aplicarii instrumentului de cercetare, au condus un autovehicul), prin intermediul anchetei sociologice telefonice cantitative (CATI). Colectarea datelor a avut loc pe parcursul lunii august a.c..

Pentru stabilirea esantionului a fost aleasa metoda cotelor legate, criteriile de selectie a subiectilor fiind varsta, sexul, mediul de rezidenta, regiunea de dezvoltare si categoria de permis de conducere detinut.

Siguranta rutiera, o prioritate in Romania

Cresterea sigurantei rutiere reprezinta o prioritate pentru Romania, in contextul in care tara noastra a raportat, in 2017, cea mai ridicata rata a accidentelor mortale dintre toate statele membre ale Uniunii Europene.

In acest context, in perioada iulie - septembrie 2018 s-a desfasurat, pentru al treilea an consecutiv, campania nationala de siguranta si preventie rutiera "FII TREAZ LA VOLAN!", initiata de APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor si derulata cu sprijinul Politiei Romane, UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania si al BAAR - Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania. Mai multe detalii sunt disponibile pe treazlavolan.ro.

1.058 accesari