In cadrul evenimentului "XPRIMM Time for Business: Provocari 2023" discutiile s-au concentrat pe analiza perspectivelor anului 2023, atat cu privire la intreaga piata a asigurarilor, cat si cu privire la solutiile care pot contracara efectele inflatiei crescute. Totodata, au fost analizate mai multe linii de business, procesul de digitalizare, simplificarea produselor, dar si educatia pietei si a clientilor.
Prima dezbatere majora in asigurari din acest an a avut loc pe 6 februarie si a reunit la dezbateri cei mai importanti stakeholderi din piata asigurarilor - companii de asigurare, brokeraj in asigurari, supraveghere, IT, avocatura si asociatii profesionale.
Conform specialistilor, piata se confrunta anul acesta o serie de provocari si ele sunt de natura legislativa, macroeconomica, geopolitica si climatica.
Alexandru CIUNCAN, Presedinte - Director General, UNSAR, a precizat ca evolutia industriei de asigurari este tributara evolutiei economice generale si exista o schimbare in curs, de magnitudine, in multe aspecte. Industria se afla pe calea cea dreapta, captand aceste schimbari.
Acesta a atras atentia asupra unui studiu al Comisiei Europene, care arata ca 63% dintre europeni au asigurare de locuinta, 58% au asigurare facultativa tip CASCO, iar 42% au asigurare de viata. "Aceste cifre ne arata cat de departe suntem de atingerea potentialului pietei si cat spatiu de dezvoltare avem. Intrebarea este ce putem face pentru a umple acest spatiu. Educatia financiara este unul din raspunsuri si noi facem tot ce putem. Parghiile financiare care sa incurajeze dezvoltarea asigurarilor de viata este un alt raspuns. Sa adaugam, in spiritul adaptarii creative, nevoia de a crea produse mai bune, mai simple, nevoia de a continua pe drumul digitalizarii", a afirmat Alexandru CIUNCAN.
Tot in prima parte a evenimentului, Dorel DUTA, Presedinte, UNSICAR, a amintit ca "anul 2022 face parte dintr-o perioada plina de transformari si ne-a pus la incercare abilitatea de a ne adapta, preluand sarcina lasata de disparitia CITY Insurance. Am reusit sa facem fata cu bine, chiar daca nu totul a functionat perfect. Dar au fost si provocari din afara pietei - efectele razboiului la granita, inflatie etc., care si-au pus amprenta si pe activitatea noastra".
"Aceste efecte continua si ne confruntam cu ele zi de zi. Un fapt pozitiv, din perspectiva mea, este afluxul de noi angajati, numarul acestora crescand continuu in ultimii trei ani. Ceea ce arata ca distributia de asigurari ofera oportunitati de cariera interesante, insa pentru a le folosi bine trebuie sa mai lamurim niste aspecte de natura fiscala", a adaugat el. Dorel DUTA estimeaza ca "2023 va fi un an bogat in provocari - si de natura legislativa, si de natura economica, dar suntem pregatiti sa le facem fata".
Stefan PRIGOREANU, Presedinte, PRBAR, a precizat ca 2022 a fost foarte bun, iar pentru 2023 prevede o crestere moderata. "Ne asteptam sa fie un an bun, daca vom avea pace, daca nu intervin alte dificultati economice majore etc. Trebuie sa tinem seama ca puterea de cumparare a clientilor nostri nu va creste semnificativ acest an, asa ca suntem optimisti, dar nu ne asteptam la o evolutie spectaculoasa".
Acesta a mai precizat ca asiguratorii fac eforturi sa dezvolte produse noi si, mai mult decat atat, platesc zilnic daune de 3,7 milioane euro, din care circa 2,2 milioane euro pentru RCA. "Ma bucur sa spun ca brokerii sunt canalul de distributie cel mai preferat de catre clienti. Ca sa ramanem in aceasta pozitie, este important sa fim din ce in ce mai bine pregatiti si sa aducem clientilor valoare adaugata".
Adrian MARIN, CEO, GENERALI Romania, a subliniat ca "Este important sa vedem cum sa recastigam increderea in asigurari. Clientii sunt factorul primordial. Este evident ca de la ei pornim, ii monotorizam si vedem feedbackul". Printre provocarile acestui an, el a explicat ca directiva motor va face diferenta, ca la nivel macro depindem cu totii de razboi, inflatie si tot ce ne inconjoara. De asemenea, trebuie lucrat in continuare la digitalizare, pentru a reduce costurile.
Si Tanja BLATNIK, CEO, EUROINS Romania, a amintit de provocari precum inflatia sau razboiul aflat in apropierea noastra, intre Ucraina si Rusia. "Sa nu uitam inflatia, sa nu uitam razboiul care continua chiar daca vorbim mai putin despre el. Cred ca industria trebuie sa fie pregatita sa faca fata oricarui fel de surprize".
Ea a vorbit si despre crearea unor produse simple, usor de inteles de catre clienti. "Pentru ca toti clientii sa aleaga produsele altfel decat dupa pret, ei trebuie sa le inteleaga. Pentru asta noi trebuie sa facem produse mai simple, mai usor de inteles. Asa cum se intampla lucrurile acum, clientul ar trebui sa inteleaga ca pretul care i se ofera este unul care nu se refera direct la performanta lui la volan, ci la caracteristicile unui grup de consumatori. Este un concept greu de explicat si asta face castigarea increderii consumatorilor mai dificila". "In 2023, EUROINS va continua pe parcursul pe care si l-a stabilit, adoptand schimbarea si modernizandu-si activitatea. Avem incredere ca vom reusi", a adaugat Tanja BLATNIK.
Putem mentine cresterea pietei de doua cifre?
Aceasta a fost una dintre marile intrebari la care au raspuns liderii din industria locala, acestia aratandu-se optimisti fata de rezultatele anului 2023.
"Cifrele de anul trecut arata ca piata a suferit o reasezare. Ratele de crestere s-au mentinut pozitive tot anul. Ar trebuie sa avem si anul acesta o crestere de doua cifre, ca sa mentinem pasul.
Sunt convins ca aceasta piata, asa cum a demonstrat, inca de la criza din 2008-2009 si pana la criza pandemica, are stabilitate. Sunt increzator ca aceasta industrie are experienta si intelepciunea sa traverseze cu bine aceste momente", a declarat Adrian MARIN, CEO, GENERALI Romania.
La randul sau, Calin MATEI, Director General Adjunct, GROUPAMA Asigurari, priveste cu optimism la anul 2023. "Cred suntem bine plasati, ca tara, avem un potential bun de crestere in contextul cresterii investitiilor cu finantare europeana. Nu vad insa o crestere spectaculoasa pe o anumita linie de business. Cred ca avem inca nevoie de o imbunatatire in zona de produse - sa venim cu produse mai interesante, mai adaptate nevoilor si preferintelor actuale ale clientilor. Eu sunt in special optimist cu privire la produsele de asigurari non-motor si ma astept sa vad cresteri frumoase pe asigurarile de sanatate si asigurari de viata".
Adriana MATACHE, Deputy CEO, ALLIANZ-TIRIAC Asigurari, este de parere ca exista un spatiu de crestere foarte mare, pe toate liniile de afaceri. "Mergand spre digitalizare, trebuie spus ca exista nevoia de produse simple, usor de inteles si de cumparat printr-un proces mai usor, iar digitalizarea are aici un rol important de jucat. Pe de alta parte, digitalizarea ajuta si in zona de eficientizare a proceselor interne si asta va ajuta la imbunatirea rezultatelor noastre financiare. Daca ar fi sa definim o tinta, ar trebui sa ajungem in punctul in care produsele de asigurare sa fie la fel de simplu de inteles si cumparat ca un abonament la Netflix", a adaugat ea.
Madalin ROSU, Membru Directorat, OMNIASIG VIG, este de acord cu idea simplificarii produselor, cu observatia ca totusi interventia factorului uman ramane importanta in vanzarea multor produse. "Comunicarea directa, umana, este importanta pentru multi clienti, care au mai multa incredere in comunicarea cu o persoana cu care pot discuta".
Si Benjamin TURQUIN, Director General, BRD Asigurari de Viata, considera ca increderea clientilor este un factor esential. "Daca noi ne facem treaba foarte bine, platim daune la timp, fara probleme, acesta este primul pas in cresterea increderii", a specificat el.
Conform ofcialului BRD Asigurari de Viata, in 2023, "in asigurarile de viata, un factor important va fi scaderea dinamicii asteptata pe piata imobiliara. Pe zona de asigurari cu componenta investitionala, am dezvoltat produse noi si cred ca evolutia pietei ca arata ca aceste produse sunt mai atractive. Ma astept sa vedem o dezvoltare constanta si pe asigurarile de sanatate, judecand dupa interesul manifestat de clienti".
Romanii au manifestat un interes crescut pentru asigurarile de sanatate, iar specialistii considera ca acesta se va mentine si in 2023.
"Anul trecut a aratat ca oamenii continua sa isi mentina interesul pentru asigurari de sananate. Inflatia medicala si cresterea portofoliului de clienti au fost, pentru SIGNAL IDUNA, factorii de impact in asigurarile de sanatate. Despre cum am putea sa dezvoltam in continuare aceasta linie de asigurari, avem nevoie in primul rand de consecventa. Este o linie de business care nu se dezvolta intr-un an, trebuie abordata strategic. In 2022 am observat o crestere a complexitatii produselor, clientii fiind interesati de o acoperire mai ampla", a declarat Tiberiu MAIER, Presedinte Directorat, SIGNAL IDUNA.
In ceea ce priveste asteptarile METROPOLITAN Life pentru anul 2023, focusul companiei este sa consolideze raportul dintre utilitatea beneficiilor de protectie financiara si calitatea serviciilor prin simplificarea, diversificarea, optimizarea si personalizarea operatiunilor, a declarat Carmina DRAGOMIR, CEO, METROPOLITAN Life. "Privim catre anul 2023 cu incredere si mizam pe cateva ingrediente cheie: cresterea accesibilitatii produselor de protectie financiara, simplificarea si personalizarea acestora", a mai spus ea.
Referitor la evolutia pietei de asigurari, Antonio SOUVANNASOUCK, Managing Partner, ASIGEST Broker, se asteapta ca cifrele pentru final de an 2022 sa fie un pic mai modeste decat cele de la 9 luni (cand s-a inregistrat o crestere de 23%), ritmul de crestere incetinind cumva pe final de an. "Pentru 2023, vom avea de pastrat un echilibru delicat intre inflatie, cresterea de costuri de reasigurare, inflatia medicala si o serie de alti factori cu impact puternic. Ar fi de dorit ca rata de crestere sa compenseze macar efectele negative. Si ar mai fi de dorit sa crestem in calitate".
Despre digitalizare, Erik BARNA, Founder and Board Member, Life Is Hard, a spus ca a realizat un sondaj propiu in randul asiguratorilor cu privire la tendintele pentru 2023 din care a reiesit ca principala tendinta este digitalizarea. "De asemenea, reglementarile legislative sunt in opinia multora un factor de modelare a pietei puternic in 2023. Pe locul trei in sondajul nostru a fost consolidarea pietei, in sensul asezarii pe baze mai stabile, urmata de cresterea concurentei - noi jucatori, care vor aduce un mix de produse clasice si noi tipuri de produse, de nisa, raspunzand unor necesitati inca neacoperite", a explicat acesta. Potrivit acestuia, tehnologia poate ajuta la simplificarea produselor, dar si la facilitarea comunicarii.
Catalin CAMPEANU, Director General Adjunct, ISF, a precizat ca "digitalizarea trebuie sa fie un sprijin, trebuie vazuta ca un instrument care ne ajuta sa ne desfasuram activitatea, poate chiar sa reducem costurile, in niciun caz nu trebuie vazuta ca pe inlocuirea a factorului uman".
Totodata, Maria GANEA-BOGHIAN, Managing Director, ASISOFT, a aratat ca societatea a investit in tehnologie in beneficiul pietei de asigurari. "Incercam sa sprijinim piata de peste 15 ani. In prezent suntem in faza in care rescriem platforma, am simplificat modul de colaborare cu asiguratorii, am implementat o valorificare si a altor produse, nu numai a daunelor totale, ceea ce este o noutate. Ajutam la educarea clientilor, pentru ca atunci cand clientii au daune totale si doresc ca aceste daune sa fie vandute, relationeaza cu personalul din departamentele noastre si in acest fel incercam sa le explicam lucruri pe care fie nu le au inteles, fie nu vor sa le inteleaga si atunci incercam sa schimbam mentalitati", a afirmat ea.
Locuinte expuse riscului de cutremur
Dezbaterea a fost marcata de cea mai devastatoare serie de cutremure care a lovit Turcia in aproape un secol. La 6 februarie 2023, la ora 04:17 TRT (01:17 UTC), un cutremur puternic, de 7,8 grade pe scara Richter a lovit sudul si centrul Turciei si vestul Siriei. O replica neobisnuit de puternica de 7,6 Mw a avut loc la noua ore dupa cutremurul principal. In total cutremurul a avut peste 2.000 de replici. Bilantul victimelor a depasit 40.000 de morti, pana marti seara, si mii de cladiri prabusite.
Drama acestor evenimente ne atrag atentia asupra riscului la care sunt expuse si locuintele din Romania. Doar una din cinci locuinte din Romania detine o asigurare obligatorie PAD, chiar daca proprietarii de locuinte din Romania sunt obligati prin lege sa-si asigure casele impotriva a trei riscuri de dezastre naturale - cutremur, inundatii si alunecari de teren.
"Dramatismul cutremurului catastrofal din Turcia ar trebui sa ne puna pe ganduri. Un astfel de eveniment este posibil si in Romania oricand. La nivelul societatii, in general, nu avem voie sa ignoram aceasta posibilitate si suntem datori sa informam publicul corect, sa aratam deschis ca bugetul statului nu va avea capacitatea sa acopere corespunzator cheltuielile de reconstructie", a declarat Nicoleta RADU, Director General, PAID Romania.
"Avem nevoie de educatie financiara si informare permanenta cu privire la expunerea la risc. PAID-ul a depus eforturi continue in acest sens. UNSAR si ASF s-au alaturat acestor demersuri in ultimul timp. Deficitul de asigurare este atat de mare incat avem nevoie nu numai de continuarea acestor actiuni, ci de intensificarea lor. Trebuie, insa, sa se implice si institutiile statului. Avem niste prime semnale pozitive, dar mai este mult de lucru", a adaugat ea.
Romania si Turcia sunt singurele tari din Europa care au un sistem de asigurari obligatorii de calamitate bazat pe existenta unui Pool de Asigurare. Cutremurul devastator din Turcia ne aminteste cat de vulnerabili suntem, chiar si atunci cand ne numaram printre cei norocosi care scapa cu viata si nevatamati. Insa, in Romania abia daca se asigura doua din zece locuinte.
Amintim ca numarul locuintelor asigurate printr-o polita PAD (asigurarea obligatorie a locuintei), la nivel national, era de 1.850.373 la sfarsitul lunii ianuarie 2023, cu un grad de cuprindere in asigurare de 19,30%, potrivit datelor de pe site-ul Pool-ului de Asigurare Impotriva Dezastrelor Naturale - PAID Romania.
Bucurestiul este cea mai vulnerabila zona seismica din Romania, avand un nivel ridicat de expunere seismica.
Conform datelor oficiale, in cazul unui cutremur major in Romania, cu intensitate de 7,4 - 8,1 MW, efectele vor putea fi resimtite in 31 de judete si Muncipiul Bucuresti. Conform estimarilor MAI, vor fi peste 350.000 de cladiri rezidentiale ce vor fi grav avariate, iar numarul de persoane grav ranite sau decedate va fi de peste 45.000.
Mai multe declaratii din cadrul "XPRIMM Time for Business - Provocarile anului 2023: Scadere, stagnare sau un nou an record?" cititi AICI.
Evenimentul s-a desfasurat cu sprijinul: Partener Oficial - Life is Hard; Partener Strategic - BAAR; Parteneri Principali - EUROINS si BRD Asigurari de Viata; Parteneri - Future Healthcare, Asisoft si SIGNAL IDUNA.