1asig.ro

Piata auto din Romania: crestere de 8,2% in primele 11 luni din 2019

5 min. / 1.540 cuvinte
Pentru a doua oara in acest an, in luna noiembrie, consemnam in Romania o scadere a pietei totale (dupa cea din luna martie), de 1,2% comparativ cu luna similara a anului anterior. Insa, dupa 11 luni din 2019, cresterea generala a pietei auto este de 8,2% comparativ cu aceeasi perioada din 2018 (fata de +9,3 cat era la 10 luni), conform APIA - Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile.

In acest context, este de retinut faptul ca, spre deosebire de multe alte State Membre UE, Romania inregistreaza o crestere consistenta a pietei in ultimele 12 luni (scaderile din martie si noiembrie fiind, probabil, un efect al evolutiei programului Rabla).

Referitor la vanzarile de autoturisme noi din UE, este de remarcat faptul ca dupa 11 luni, tarile grupate in EU15 (90% din total piata UE) inregistreaza o scadere de 0,7%. Intre acestea, grupul celor 5 tari (FR, D, IT, ES, si UK) care, impreuna, totalizeaza cca.75% din piata auto a UE, inregistreaza, la 11 luni din 2019, o scadere generala de 0,2% comparativ cu aceeasi perioada din 2018 (desi in lunile octombrie si noiembrie au avut cresteri importante, +8% si +4,2). Evolutia la 11 luni a acestor piete este: Spania -5,7%, UK -2,7%, Italia -0,6%, Franta -0,3%. Singura piata care nu este in teritoriul negativ si care, datorita marimii sale, are un impact semnificativ asupra evolutiei de ansamblu, Germania, inregistreaza la 11 luni o crestere totala de 3,9%.

In continuare, in Romania, vanzarile sunt sustinute, in principal, de catre persoanele juridice, care realizeaza 57% din totalul achizitiilor de autoturisme in primele 11 luni ale lui 2019. Este insa de remarcat faptul ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice in acesta perioada (68.941 unitati) este cu 18,6% superior celui din perioada similara a anului trecut (cand se inregistrau doar 58.107 unitati). Ca urmare, si ponderea achizitiilor realizate de catre persoanele fizice a crescut pe ansamblul perioadei analizate, de la 40% in 2018 la 43% in 2019.

In ceea ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), in primele 11 luni ale anului 2019 au fost inmatriculate 408.616 unitati, cu 6,0% mai putine decat in 2018, avand si o structura de varsta imbunatatita (cu scaderi importante pe segmentul celor mai vechi de 12 ani).

Livrarile de autovehicule noi

Luna noiembrie 2019 consemneaza, pentru a doua oara in acest an, un volum al vanzarilor in scadere (-1,2%) comparativ cu luna similara a anului trecut. Ca urmare, dupa 11 luni din anul 2019, se inregistreaza o crestere generala a pietei cu 8,2%, pe un volum total de 185.418 unitati. Din acestea, 160.142 sunt autoturisme care, pe ansamblul perioadei, inregistreaza o crestere de 10,3% si 25.276 vehicule comerciale, acestea fiind in scadere cu 3,3%.

Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 51.994 unitati, urmata de catre Volkswagen, cu 15.696 unitati, Renault 15.477 unitati, Ford 13.657 unitati si Skoda 12.902 unitati. Dacia, cu 49.122 unitati, conduce top-ul la categoria autoturisme, iar Ford (3.378 unitati) pe cel de la vehicule comerciale usoare.

Autoturisme - top marci. Dupa Dacia, cu cele 49.122 unitati (30,7% cota de piata, realizata pe volum in crestere cu 4,5% fata de 2018), urmeaza Volkswagen cu 13.740 unitati (8,6% cota de piata si un volum in crestere cu 0,8% fata de 2018); Renault 13.720 unitati (8,6% din total piata si un volum in crestere cu 18,8%), Skoda 12.902 unitati (8,1% cota de piata si un volum mai mare cu 3,8%) si Ford 10.279 unitati (6,4% cota de piata si un volum in crestere cu 19,6%).

Pe modele, cu cele 19.323 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model dupa 11 luni din 2019, urmat de Dacia Duster cu 11.674 unitati, Dacia Sandero 11.128 unitati, Renault Clio 5.920 unitati si Skoda Octavia 5.319 unitati.

Analizand segmentarea pe clase, dupa 11 luni ale anului 2019, consemnam o evolutie mixta, astfel: cresteri pe segmentele Sport (+45,8%), SUV (+21,0%), B (+13,3%), MPV (+9,5%), C (+5,2%), si scaderi pe F (-33,9%), A (-23,2%), D (-15,6%) si E (-9,0%). Este insa de remarcat faptul ca, 2 segmente, respectiv C si SUV reprezinta impreuna peste 70% din piata totala, avand o pondere relativ egala.

In functie de tipul de combustibil al achizitiilor de autoturisme, in luna noiembrie, numarul autoturismelor cu combustibili alternativi a crescut cu 33% fata de luna precedenta. Ca urmare, si cota acestora in total piata a crescut, ajungand la 4,7% (fata de 3,2% in oct.). Pe ansamblul celor 11 luni de pana acum, autoturismele pe benzina continua sa detina cea mai mare pondere, respectiv 71,0% din total (semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau in aceeasi perioada din 2018 (61,9%). Dintre primele 10 marci / modele cele mai vandute, 6 marci si respectiv 8 modele au o pondere in vanzari cu motorizari pe benzina peste aceasta medie.

Pe de alta parte, in noiembrie, ponderea motorizarilor diesel a scazut cu 2,6pp fata de cota avuta in luna anterioara si cu 9,4pp fata de prima luna a anului 2019. Ca urmare, dupa 11 luni din 2019, ponderea autoturismelor cu motoare diesel ajunge la 25,2%, cu 10,1pp mai putin decat cea

pe care o aveau in aceeasi perioada din 2018. Din total, 8 marci si respectiv, 8 modele avand o pondere a vanzarilor de autoturisme peste acest procent. In schimb, ponderea motorizarilor diesel pentru autoturismele rulate nou intrate in parc (import), este de 76,4% din total.

Autoturismele "verzi" (electrice si hibride): in luna noiembrie, acestea au inregistrat o cota de 4,7% din total, superioara celei din luna precedenta, ceea ce face ca, pe ansamblul celor 11 luni din 2019, aceasta categorie de autoturisme sa inregistreze o crestere semnficativa de volum (6.015 fata de doar 4.017 in 2018). In acest context, si ponderea sa in ansamblul pietei inregistreaza o crestere importanta comparativ cu cea de anul trecut (3,8% in 2019 fata de doar 2,8% in 2018).

Pe subcategorii, consemnam o crestere consistenta de 150,4% (2,5 ori) la autoturismele full electrice si o crestere de 22,6% la cele plug-in. Pe de alta parte si autoturismele hibride inregistreaza o crestere de 34,4%. In acest context, trebuie remarcata evolutia foarte buna a Programului Rabla Plus si in acest an, numarul de autoturisme electrice (full sau plug-in) achizitionate prin Program fiind de cca. 3,5 ori (!) mai mare decat cel consemnat la sfarsitul lunii noiembrie 2018.

Aceasta evolutie constant pozitiva din ultimii ani (x11 ori in 3 ani pe segmentul celor cu alimentare

electrica) impune, din ratiuni de mediu, continuarea, si in anii viitori, a acestui Program (ex: 2020-2025), dar cu un buget in crestere, in concordanta cu cererea tot mai ridicata de autovehicule "verzi", dar si cu tintele de mediu stabilite pentru Romania in Directiva UE nr. 1161/2019 (achizitiile publice de autovehicule cu emisii zero sau scazute trebuie sa ajunga la o pondere minima de 18,7% in perioada de referinta august 2021 - dec.2025).

O alta analiza de interes este si evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4). Acestea reprezinta 18,2% din totalul achizitiilor realizate in primele 11 luni ale lui 2019, pe un volum total de 29.206 unitati, usor inferior (-0,8%) celui consemnat in 2018.

In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia dupa 11 luni din 2019 se prezinta astfel: Romania, o pondere de 30,4%, Germania 16,7%, Turcia 10,8%, Cehia 10,5% si Spania 8,3%. In acest context, comparativ cu perioada similara din 2018, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut cu 5,4%, iar cele din import cu 12,5%, informeaza APIA.

533 accesari
Sondaj

Ce tipuri de asigurari anticipati ca vor creste cel mai mult in 2020?

- RCA
- Casco
- Locuinte
- Viata
- Sanatate
- Raspunderi civile
- Altele (mentionati in comentarii)


PROMO