1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Perioadele economice marcate de ...

Perioadele economice marcate de turbulente genereaza riscuri operationale nedorite. Cum pot companiile sa previna frauda in contextul inflationist actual?

In prezent, lumea se confrunta cu un nivel ridicat al inflatiei, care afecteaza semnificativ regiunea Balcanilor, precum si intreaga economie europeana si cea americana. In octombrie 2022, in Uniunea Europeana (UE), rata inflatiei a variat intre 7,1% (Franta) si 22,5% (Estonia), potrivit datelor publice recente. Comparativ cu datele inregistrate in anii anteriori, acestea sunt valori cu un impact semnificativ. Astfel de conditii se reflecta si in viata de zi cu zi a consumatorilor, precum si in deciziile strategice ale companiilor.

Burcin ATAKAN, Partener Consultanta Financiara, Deloitte Romania a realizat un articol de opinie, in care a explicat, care sunt pasii pe care companiile ii pot urma in vederea prevenirii fraudelor.

"Efectele contextului inflationist actual asupra mediului de afaceri sunt multiple. Cresterea riscului de aparitie a fraudelor si a coruptiei se numara printre provocarile carora organizatiile trebuie sa le acorde o atentie si mai mare decat inainte. Riscul de frauda in cadrul unei organizatii poate aparea sub diferite forme si in diverse departamente, cum ar fi achizitii, vanzari, marketing, financiar-contabil, logistic sau chiar in cel de salarizare si resurse umane", a precizat Burcin ATAKAN.

Care sunt schemele tipice de frauda care apar in perioade economice marcate de turbulente?

"In astfel de perioade turbulente din punct de vedere economic, unele dintre fraudele interne pot fi descoperite. In decurs de trei-sase luni, unele tipare de frauda devin vizibile pentru departamentele de control din cadrul organizatiei. In astfel de situatii, fraudele constau in sustrageri de produse care se afla pe stoc, scheme Ponzi, deturnari de active etc. Un sistem solid de management al riscului poate contribui la detectarea din timp a acestor nereguli", a spus Burcin ATAKAN.

"Unul dintre efectele unei economii marcate de turbulente este inrautatirea situatiei financiare a unor angajati, a unor membri ai echipei de management sau chiar a proprietarilor companiei. Unele dintre aceste persoane ar putea recurge la escrocherii (defrauding), care se refera la tranzactii fraudulente ce implica scurgeri de bani, falsificarea situatiilor financiare, fraude legate de achizitii sau in relatia cu furnizorii etc. De asemenea, atunci cand unele persoane recurg la aceste tipuri de frauda, ele au tendinta de a incerca sa comita acte de coruptie sau de a folosi scheme de relansare. Astfel de comportamente imorale pot fi detectate prin actiuni de preventie, cum ar fi politici si modalitati stricte de control", a mentionat Burcin ATAKAN.

"Nu exista o reteta anume pe care echipele de management o pot aplica pentru prevenirea si stoparea actiunilor frauduloase, procesul decizional in acest sens tine mai degraba de evaluarea businessului in vederea identificarii riscurilor de frauda la care compania este expusa si investirea in resursele necesare pentru combaterea acestora", a adaugat Burcin ATAKAN.

Cum pot companiile sa previna astfel de situatii?

"Primii pasi pentru a diminua riscul de aparitie a fraudei si a faptelor de coruptie sunt crearea unui program intern eficient de prevenire si detectare a fraudei in organizatie, care sa includa zonele de risc, indicatorii de actiuni frauduloase si masuri de diminuare a riscurilor, crearea de proceduri si politici interne privind guvernanta corporativa, precum si infiintarea unei linii sigure de avertizare de integritate. Canalul intern de raportare anonima are nevoie de mai mult decat o simpla implementare de succes: promovarea interna a acestuia este importanta pentru ca angajatii companiei sa se simta in siguranta atunci cand il folosesc. Un astfel de program este benefic si pentru consolidarea unei relatii bazate pe incredere cu clientii si furnizorii", a spus Burcin ATAKAN.

De asemenea, organizatiile ar putea lua in considerare construirea unui program intern de training anti-frauda pentru angajatii de la toate nivelurile, inclusiv pentru echipele de management de nivel mediu si de top, precum si pentru angajatii din departamentele cheie ale unei companii, cum ar fi cel de achizitii, financiar-contabil, de vanzari si de risc (de exemplu, auditul intern sau departamentul de conformitate).

"Unul dintre elementele cheie care stau la baza prevenirii fraudei este promovarea unei culturi organizationale bazate pe etica. Liderii organizatiei dau tonul cand vine vorba de construirea unei culturi care sa promoveze zero toleranta fata de frauda. In definitiv, o cultura organizationala construita in jurul unei valori precum integritatea este cel mai bun instrument pentru diminuarea riscurilor in materie de frauda si coruptie", a mentionat Burcin ATAKAN.