1asig.ro
1asig.ro

Pe o piata auto in scadere puternica, automobilele electrice isi continua cresterea

5 min. / 1.540 cuvinte
Dupa 6 luni din 2020 se inregistreaza o scadere generala a pietei auto de 31,8% comparativ cu perioada similara din 2019, a anuntat Asociatia Producatorilor si Importatorilor Auto (APIA).

PROMO


Evolutia din luna iunie a acestui an din Romania, care consemneaza o scadere mai putin ampla in raport cu lunile februarie-mai, da primele semne ale unei incercari de recuperare, chiar daca partiala, a scaderilor de pana acum (la fel ca in intreaga Europa, de altfel).

Au fost inregistrate 11.955 autovehicule (autoturisme, vehicule comerciale usoare si grele, minibuze si autobuze), cu 38,9% mai multe decat in luna mai, cifra care este, insa, inferioara (-26,6%) celei din luna similara a anulul trecut, cand au fost inmatriculate 16.280 autovehicule.

In ceea ce priveste achizitiile de autoturisme noi din UE, este relevanta situatia din tarile Europei de Vest care, dupa primele 6 luni din 2020, inregistreaza, pe ansamblul grupului (conform LMC Automotive www.lmc-auto.com), o evolutie generala negativa (-40,2%) comparativ cu aceeasi perioada din 2019, dupa o scadere in luna iunie de 24,8%, in revenire, insa, fata de scaderea de 57,3% inregistata in luna aprilie (evolutia din cele mai mari piete europene a fost prezentata in comunicatul APIA din 3 iulie).

Analiza sectoriala

Top-ul general pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) dupa 6 luni din 2020 este condus de catre Dacia, cu 15.768 unitati, urmata de catre Volkswagen, cu 4.679 unitati, Renault 4.521 unitati, Ford 3.953 unitati, Skoda, 3.877, si Hyundai cu 3.494 unitati.

I. Autoturisme: -27,5% in luna iunie, scadere generala in 2020 de 30,7%.

Top marci: La finalul primelor 6 luni din 2020, Top10 este condus de catre Dacia, cu 14.574 unitati (-31,8% fata de 2019, cota de piata 29,8%), urmata de catre Volkswagen cu 3.915 unitati (-21,7%, cota de piata 8,0%), Skoda 3.877 unitati (-30,4%, cota de piata 7,9%), Renault 3.659 unitati (-39,9%, cota de piata 7,5%) si Hyundai 3.494 unitati, singura marca aflata pe plus dupa 6 luni (+3,2%, cota de piata 7,1%).



Pe modele, cu cele 6.195 unitati vandute, Dacia Logan ramane cel mai bine vandut model dupa 6 luni din 2020 (-47,3%), urmat de Dacia Duster, 3.789 unitati (-21,3%), Dacia Sandero, 3.406 unitati (-2,5%), Renault Clio, 1.553 unitati (-44,7%) si Skoda Octavia, 1.529 unitati (-33,7%). In acest context, sunt doua modele care inregistreaza cresteri pe ansamblul perioadei, acestea fiind Hyundai Kona (+59,5%) si Dacia Dokker (+4,7%).



Analizand segmentarea pe clase, dupa primele 6 luni din anul 2020, toate segmentele sunt in teritoriul negativ. Reiteram consolidarea segmentului SUV pe prima pozitie, a carui pondere in total piata a ajuns la 39,5%, acesta inregistrand si o scadere sub media pietei (-20,7% fata de -30,7%). Segmentul C, cu 33,2% din total piata, ramane pe locul secund, iar pe locul al treilea, in usoara crestere fata de ponderea avuta la 5 luni (19,2%), segmentul B, care reprezinta 20,1% din total piata.


In functie de tipul de combustibil al achizitiilor de autoturisme, remarcam faptul ca, in luna iunie 2020, ponderea autoturismelor diesel continua sa scada, ajungand la o cota de piata de 22,7% mult mai mica decat cea inregistrata in lunile anterioare (in aprilie, 43,0%, iar in mai 27,7%). Cu toate acestea, pe ansamblul perioadei, autoturismele diesel inregistreaza o crestere a cotei de piata in 2020, respectiv 29,0% comparativ cu 28,4% cat se inregistra in 2019.
Pe ansamblul primelor 6 luni ale anului 2020, autoturismele pe benzina continua sa detina cea mai mare pondere, respectiv 65,1% din total (in scadere fata de cota inregistrata anul trecut, 67,6%).

Autoturismele "verzi", respectiv cele electrice (100% si hibride plug-in), precum si cele hibride (care dispun de propulsie electrica fara incarcare din sursa externa). Desi dupa primele 6 luni din 2020, piata auto este in scadere puternica, aceasta categorie de autoturisme inregistreaza un volum in crestere (+2,7%), comparativ cu perioada similara a anului trecut.
Pe subcategorii, consemnam o crestere importanta de 31,6% la autoturismele full electrice si una mult mai consistenta, de 107,8%, la cele plug-in. Pe de alta parte, autoturismele hibride care dispun si de propulsie electrica, inregistreaza dupa primele 6 luni din 2020, o scadere de 9,2%.

In continuare, este de asteptat ca, in acest an, achizitiile de autoturisme "verzi" sa inregistreze volume semnificativ mai mari decat cele din anul anterior, acestea fiind, in mare masura, stimulate de Programul Rabla Plus, care a avut o contributie importanta la cresterea semnificativa a vanzarilor de autoturisme electrice care, si in acest an 2020, are un impact favorabil. Afirmatia este sustinuta de faptul ca, la aceasta data, programul inregistreaza peste 1.000 de rezervari de autoturisme electrice si plug-in fata de doar 640 anul trecut, precizeaza APIA.
O alta analiza de interes este si evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4). Dupa 6 luni din 2020, acestea reprezinta 22,5% din totalul achizitiilor realizate in anul 2020, pe un volum total de 10.997 unitati, inferior cu 22,8% celui consemnat in aceeasi perioada din 2019.
In ceea ce priveste tipul proprietarului, cele mai multe achizitii de autoturisme, dupa 6 luni din 2020, sunt realizate de catre persoanele juridice, care acopera 60% din totalul achizitiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le restul de 40% (este insa de remarcat faptul ca, in luna iunie, ponderea achizitiilor realizate de catre pers. fizice a fost de 58%, in urma inmatricularii autoturismelor achizitionate la demarea programului Rabla).

II. Autovehicule comerciale usoare (inclusiv minibuse si pick-up)
Si aceasta categorie de autovehicule a inregistrat o scadere importanta in luna iunie (-12,7%), mult mai putin ampla comparativ cu autoturismele, fapt care contribuie la consemnarea unei scaderi generale de 26,2% pe primele 6 luni din 2020.



227 accesari