1asig.ro
1asig.ro

Noi pasi inspre digitalizarea justitiei din Romania in contextul pandemiei

5 min. / 1.540 cuvinte
Noua realitate generata de pandemia de COVID-19 a determinat o accelerare remarcabila a procesului de digitalizare in numeroase activitati sociale si economice, afirma Mihnea GALGOTIU-SARARU, Partener, si Anca OLAR, Associate, Reff & Asociatii | Deloitte Legal.

PROMO


"Insa, in timp ce scoala, munca si chiar interactiunea cu anumite autoritati ale statului s-au mutat in mare parte in mediul virtual, in justitie, progresul tehnologic nu a raspuns suficient provocarilor generate de nevoia de distantare sociala, in primul rand din cauza neadaptarii cadrului legal aplicabil. Dupa o asteptare lunga, recent, a fost adoptat un proiect de lege in Parlament, care permite introducerea actului de justitie din Romania in era tehnologiei. Desi aceste reguli sunt aplicabile doar pe durata starii de alerta instituite in contextul pandemiei, ele reprezinta primul pas spre un sistem care ar putea fi adoptat cu titlu permanent", au adaugat ei.

Pandemia a ingreunat procesul de initiere si solutionare a dosarelor de judecata

Specialistii precizeaza ca, conform rapoartelor de activitate ale curtilor de apel din tara, impactul contextului epidemiologic asupra justitiei s-a resimtit atat in scaderea numarului de dosare noi inregistrate in cursul anului 2020 (cu aproximativ 14%, spre exemplu, la nivelul Curtii de Apel Cluj), cat si in reducerea numarului de dosare solutionate (Curtea de Apel Bucuresti a anuntat o scadere cu 10% in aceasta privinta), in conditiile in care judecarea altor procese civile, in afara celor de urgenta deosebita, a fost suspendata anul trecut timp de doua luni. O imagine mai clara asupra situatiei va fi reflectata in raportul Consiliului Superior al Magistraturii privind starea justitiei in anul 2020, asteptat in cursul lunii mai.

In acest context, Parlamentul Romaniei a adoptat, in procedura de urgenta, pe data de 6 aprilie, proiectul de lege privind unele masuri in domeniul justitiei in contextul pandemiei de COVID-19, cu scopul de a preveni raspandirea virusului in timpul efectuarii actului de justitie, inclusiv prin incurajarea digitalizarii activitatii instantelor. Actul normativ a fost trimis presedintelui spre promulgare si va intra in vigoare in termen de trei zile de la publicarea in Monitorul Oficial.

Suspendarea activitatii instantelor

Mihnea GALGOTIU-SARARU si Anca OLAR arata ca una dintre noutatile introduse de legea recent aprobata acorda instantelor posibilitatea de a restrange activitatea de judecata daca, din motive legate de pandemia de COVID-19, activitatea este grav afectata din cauza numarului judecatorilor si al membrilor personalului auxiliar care se afla in carantina sau in izolare.

Similar cu reglementarea aplicabila pe durata starii de urgenta (martie - mai 2020), pe perioada in care are loc restrangerea activitatii instantei, in materie civila se vor judeca doar cauzele considerate a fi de urgenta deosebita de catre colegiul de conducere al curtii de apel, in timp ce competenta CSM este limitata la a da indrumari neobligatorii in legatura cu acest aspect. In alte cauze civile, cu exceptia celor considerate de urgenta deosebita, judecata se amana de drept pe durata restrangerii activitatii instantei.

Sedinte de judecata prin videoconferinta

"O masura care a fost ceruta si indelung asteptata atat de reprezentantii instantelor, cat si de corpul avocatilor, este desfasurarea sedintelor de judecata in materie civila prin videoconferinta, posibilitate care elimina riscul de infectare si, totodata, are avantajul reducerii timpului petrecut in instanta sau in deplasari necesare in acest scop. Masura se va dispune de catre instanta cu acordul partilor, fiind necesar ca mijloacele tehnice sa asigure integritatea, confidentialitatea si calitatea transmisiunii. Pentru a asigura accesul publicului, instanta va dispune ca sedintele de judecata desfasurate in aceste conditii sa se transmita in direct prin mijloace electronice, pe portalul instantelor de judecata, cand este posibil", mai afirma Mihnea GALGOTIU-SARARU si Anca OLAR.

"In cazul in care partile se afla intr-o localitate care nu este in circumscriptia instantei competente sa judece cauza si nu dispun de mijloacele tehnice care sa le permita participarea la sedintele de judecata prin videoconferinta, legea prevede ca instanta din localitatea in care se afla partile poate pune la dispozitia acestora echipamentele necesare", adauga ei.

Formatul electronic devine regula

Conform acestora, alte masuri prevazute de noua lege vizeaza utilizarea preponderenta a mijloacelor electronice de comunicare, atat pentru depunerea documentelor la dosarul cauzei, cat si pentru comunicarea actelor de catre instanta si executorii judecatoresti. Astfel, utilizarea documentelor in format electronic devine regula, nemaifiind doar o exceptie.

De asemenea, pe durata in care legea isi produce efectele, pragul valoric pentru aplicarea procedurii simplificate referitoare la cererile de valoare redusa este majorat de la 10.000 lei la 50.000 lei

Noile reglementari ar putea fie extinse dincolo de pandemie

Specialistii Reff & Asociatii | Deloitte Legal spun ca proiectul de lege privind adaptarea si digitalizarea justitiei in pandemie poate reprezenta un prim pas in directia modernizarii activitatii instantelor din Romania. Chiar daca aplicabilitatea legii este limitata pe durata starii de alerta declarata pentru combaterea pandemiei de COVID-19, in functie de rezultatele masurilor adoptate, ne putem astepta la extinderea si generalizarea prevederilor cuprinse in noul act normativ.

"Pe de alta parte, insusi textul de lege (prin utilizarea repetata a sintagmei "cand este posibil") denota faptul ca, pe langa solutii legislative, este necesar si un efort logistic pentru dotarea instantelor cu tehnologia indispensabila in vederea digitalizarii, precum si instruirea personalului pentru utilizarea acesteia. Primii pasi in acest sens au fost anuntati inca de anul trecut de Ministerul Justitiei, sub forma unei finantari de aproape opt milioane de euro pentru dotarea instantelor cu sisteme de videoconferinta si alte echipamente informatice", au adaugat acestia.

2.430 accesari
Sondaj

Cui considerati ca ii revine cea mai mare sarcina de a creste educatia financiara a romanilor?

- Institutiilor din domeniul financiar (ASF, BNR etc)
- Asociatiilor din domeniu
- Companiilor (asiguratori, banci, administratori de pensii etc)
- Scolilor
- Institutiilor statului
- Altele (va rog mentionati la rubrica de comentarii)


PROMO